Annons

Nikon DSLR Wishlist!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag skulle vilja ha, oavsett kameramärke är en ljusmätning som fungerar så man inte alltid måste ta flera bilder innan exponeringen sitter där den ska..

Herregud, man ju lika gärna gissa fram exponeringen i helmanuellt läge och nå en perfekt exponering på färre provbilder än i automatiskt läge.. *suck*
 
Danlo skrev:
Det jag skulle vilja ha, oavsett kameramärke är en ljusmätning som fungerar så man inte alltid måste ta flera bilder innan exponeringen sitter där den ska..
Ja tack, det vore trevligt. Men ett live-histogram i nederkant av sökaren hade dugit utmärkt! Det funkar väl tyvärr inte så länge man inte använder sensorn för sökaren dock.
 
Jag vill att de tar min hamabälg och skruvar dit en 36x36-millimeterssensor med en bra bildskärm i ena änden. Sen skulle jag vara rätt nöjd, de kan utelämna allt annat. Men det lär nog inte hända dessvärre.
 

Bilagor

  • dsc_2547.jpg
    dsc_2547.jpg
    35.8 KB · Visningar: 234
jimh skrev:
Jag vill att de tar min hamabälg och skruvar dit en 36x36-millimeterssensor med en bra bildskärm i ena änden. Sen skulle jag vara rätt nöjd, de kan utelämna allt annat. Men det lär nog inte hända dessvärre.

Hur många bps vill du till den...
 
Auto-ISO är ju redan behandlat, men jag måste säga att jag verkligen inte förstår begränsningen till 1/250 s i A läge. Hopplöst när telet är på och man vill ha koll på bländare och ändå fungerande ISO-automatik.
 
Tomas Järnetun skrev:
Auto-ISO är ju redan behandlat, men jag måste säga att jag verkligen inte förstår begränsningen till 1/250 s i A läge. Hopplöst när telet är på och man vill ha koll på bländare och ändå fungerande ISO-automatik.

Det är fixat till D400 och D4.
 
kör auto-iso och med manuellt läge då? då får du ju kontroll över både bländare å tid, sen sköter auto-iso så den blir rätt exponerad
 
OscarM skrev:
kör auto-iso och med manuellt läge då? då får du ju kontroll över både bländare å tid, sen sköter auto-iso så den blir rätt exponerad
Fast när det handlar om snabba ryck och kraftigt skiftande ljus mellan bildrutorna så räcker det inte riktigt till att bara låta auto-iso fixa exponeringen som jag upplever det.
 
Jag vill ha (med D300 som ref):
- AF som går igång när man sätter ögat vid sökaren
- tystare läge
- MYCKET vassare auto-WB
- fler egna alternativ för AF-prio, närmaste objekt mm
- fler auto-ISO alternativ som sagts nedan
- bildvisning utan inforaden nertill
- egen knapp för D-lightning..kanske..?
- billigare och lättare, i alla fall D4 ;-)
 
Live-histogram i sökaren vore riktigt sweet, inbyggd kontrollsystem för trådlöst styra flera blixtar(borde finnas i en D3 tycker jag, så man slipper SU-800).
 
AFE skrev:


Med alla inställningar som går att göra i det nya kamerorna tycker jag det vore praktiskt om de gick att programmera från dator via USB i stället för i jobbiga menyer. I och med att man kan spara inställningarna på ett minneskort borde det gå att göra ett program för att redigera de inställningarna (kanske finns?).

Nikon Camera Control heter programmet. Ingick i den tidigare Capture 4 men tyvärr lyfte Nikon ut det och sålde det separat när NX kom...

Tore! Dedikerad knapp för antalet punkter i det dynamiska läget går att fixa till. I alla fall på D300an. Jag har programerat en av de tre programerbara knapparna till att fixa detta....
  • Själv saknar jag injusterade hus och objektiv redan vid leverans med avseende på AF.
  • Dynamiskt läge på AF även vid AF-S vill jag ha....
  • Spegeluppfällning när självutlösaren används saknar jag oxå...
  • Ta bort begränsningarna vid programering av knapparna. Av någon korkad anledning så går det inte att ha vilka kombinationer som helst på knapparna.
  • Ta bort den ännu mer korkade fartminskningen vid 14 bitar läget med D300. Enbart en funktion som är inprogramerad för att kameran inte skall konkurera med D3. Jag köper att bufferten minskar men inte farten som det är nu.
 
lite spån kring en önskelista:

*Kvadratisk sensor (36x36) med två lägen:

1: Bas iso 100-1600 med en ca 25Mpix (studio)

2: Bas iso 400- 25600 med ca 10 Mpix (Off-Studio)

*Ett slags LiveView Light direkt i sökaren och då främst Live Histogram och ruggigt snabbt kontrast AF som man kan flytta runt var man vill i hela sökaren.

Huset får gärna påminna om D300 dvs utan vertikalgrepp men helst även utan den inbyggda blixten och kanske lite mera ner mot D80 i storlek?

Kalibrerbar skärm i säg 3-4" storlek som klarar av att återge AdobeRGB i Full HD

Vad gäller objektiv till denna drömkamera:

AF-S IF ED VR N: f1.4

24mm

35mm

50mm

85mm


om de sen kunde skicka iväg kameran för ca 20000kr och gluggarna för 10000kr/st så tror jag faktisk jag skulle vara nöjd för en tid framöver :)
 
Johan Ahlbom skrev:
Huset får gärna påminna om D300 dvs utan vertikalgrepp men helst även utan den inbyggda blixten och kanske lite mera ner mot D80 i storlek?
Med en kvadratisk sensor så behövs inget vertikalgrepp då det skulle vara lättare att vrida bildformatet direkt på sensor istället för att vrida kameran.
 
ANNONS