Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

GiovanniB

Medlem
Jag har brutit av bajonet-fattningen, av plast, till mitt 18-135.Lär ju knappast gå på ngn garanti.
Jag har inte lust att lägga några pengar på detta objektiv, så en verkstadsreparation blir nog för dyr.
Har limmat det tillfälligt men det håller nog inte så länge.

Kan man köpa en ny fattning och byta ut den själv? Kanske tom finns av metall.
 
Mitt förslag är att köpa ett beggat 18-70. En toppglugg som brukar gå för ca 1500:- Det går säkert att byta bajonett, men min gissning är att det blir både dyrt krångligt.
/Johan
 
Byta själv går kanske. Det beror helt på dina kunskaper och hur gluggen är konstruerad. Du behöver förmodligen en sprängskiss. Jag monterade isär en liknande glugg som din för något år sedan och det var MÅNGA prylar på bordet när jag var klar. Och nej jag fick inte ihop den igen. Då räknar jag mig ändå som väldigt praktiskt lagd. Den var ändå kass så det var bara ett experiment och ett roligt tidsfördriv.

Jag bröt för något år sedan av bajonetten på min AF-S17-55 hur nu det gick till. Den är helt i metall och väldigt kraftigt konstruerad. Hur som helst så drogs den bakre delen av bajonetten loss från det inre röret. Samtliga skruvar drogs ut ur gängorna. Både bajonetten och röret var skadat så allt fick bytas. Kostade om jag minns rätt 1800 kr på verkstad att åtgärda. Hade kanske kunna fixa det själv om inte det inre röret var skadat men jag vill minnas att Nikon ville ha 1200 för enbart delarna så det var inte mycket att diskutera om. 600 spänn för att slippa göra arbetet .......
 
Senast ändrad:
Om det är för krångligt tror jag det är bäst att ha ett nytt objektiv hemma innan jag börjar leka med det trasiga.

Funderar på ett 16-85 men är inte säker på attdet är riktigt prisvärt.

Annars verkar ett begagnat 18-55 vara ett billigt sätt att skaffa en metall-bajonett att sätta på 18-105. Eller?
 
ANNONS