Annons

Nikon tappar sin andra plats på fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Och en del vet tydligen inte hur man klipper och klistrar ;)
Kommit från Påskresan i Prag...så mycket folk, så många kameror... av alla dessa turist människor 70% procent hade NIKON kamera, 15% hade Canon, enstaka SONY, PANASONIC och OLYMPUS...tror att jag sett bara en FUJIFILM???

Man är lite "yrkesskadad" och tittade på vad andra använder för kameror... försökte se om någon redan har den svarta FUJIFILM X-T20 eftersom själv väntar på en sådan...

Tror att NIKON säljer fortfarande bra :)
 

tormig

Aktiv medlem
Först det där vansinniga påståendet om sensorerma och nu detta. Sony har i alla fall första platsen när det gäller att sprida dynga, eller FUD. Nästan lite desperat, vilka är det som har problem, egentligen?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det dyker upp sådana här trådar då och då, det verkar finnas de som vill driva en åsikt de har och blir väldigt ivriga när de tycker sig hitta stöd för sin åsikt i statistik :)

Missade ni när Sony sa liknande saker om den Europeiska marknaden vid den här tiden förra året? De berättade då stolt att de faktiskt var största kameramärke - för småbildssystemkameror, i enskilda länder, under utvalda månader, i vissa fall räknat i antal sålda enheter, i vissa fall räknat i kronor och ören ... Men inte över någon längre period och inte sett till Europa som helhet. Faktum är att Sony lyckats extra bra i vissa länder - Danmark är ett exempel.

Så är just Sony mycket för att plocka utvalda siffror för att använda i sin marknadsföring? Nej, de gör alla kamerafabrikanterna när de passar dem :) Mest tydligt när de vi vill berätta att de minsann har presenterat världens minsta, snabbaste, lättaste eller tyngsta kamera i världen. Men oftast står det en asterisk efter med en not i finstilt text längst ned "Enligt våra egna mätningar av kameror som används av vänsterhänta fotografer som äter äpple medan de fotograferar". Typ. Men alla kameratillverkarna väljer också ut bitar av försäljningsstatistik som passar deras budskap ("Vi är störst bäst och vackrast"). Ibland pratar man om sålda enheter (dvs antal kameror). Ibland om försäljning mätt i kronor och ören. Ibland om försäljning enbart av kamerahus, ibland av kombinationen av kamerahus och optik. Och man väljer månader, kvartal eller andra perioder som passar budskapet.

Det här är marknadsföring. Eller som Thom Hogan ganska träffande beskriver det "Talking smack".

Så jag menar att de ljuger och missleder oss? Nej, bara att deras marknadsförare och PR-människor gör sitt jobb. Och att det är (en del av) vårt jobb (som fotoentusiaster) att vara lite avvaktande skeptiska till den typen av budskap tills vi har hela bilden klart för oss och kan sätta uppgifterna (som i sig brukar vara sanna) i ett sammanhang.

Men hur mår kameratillverkarna egentligen? Jotack, kunder varit värre, tackar som frågar, skulle man nog kunna säga. De arbetar nu alla på en långsamt krympande marknad efter att ha upplevt en kort glansperiod med exceptionell volymförsäljning under perioden 2005-2011 ungefär. Sedan krympte marknaden kraftigt i några år och mixen av kameror man säljer har förändrats kraftigt. Under rekordåren stod kompaktkameror för sisådär 90-95 % av volymen och en överväldigande del av inkomsterna. Idag utgör kompaktkameror en mindre del av försäljningen och systemkameror är det viktigaste segmentet. Rent ekonomiskt var det flera tillverkare som faktiskt (av försäljningsstatistik från GfK att döma) verkar ha ökat sina intäkter av kameraförsöljning undet förra året, trots att man fortsatt tappat lite i volym. Översättning: man säljer färre men dyrare kameror och tjänar pengar ungefär som året innan.

Om vi fokuserar på systemkameror då, har inte spegelfritt tagit över och krossat spegelreflex? Enkelt svar, nej. Lite mer utvecklat svar: Spegelfritt tar sakta, sakta, sakta marknadsandelar av spegelreflex. Men spegelreflex är fortfarande större. I ekonomiska termer (återigen utifrån GfK-statistik för 2016) mer än dubbelt så stort som spegelfritt. Det här besvarar nog frågan varför Canon och Nikon inte med febrig iver introducerar spegelfria modeller - eftersom kameraköparna med bred marginal än så länge tycks föredra spegelreflexkameror.

Ser man till försäljningsstatistik för systemkameror de senaste 3-4 åren är den mest slående slutsatsen hur stabil och trögrörlig marknaden är. Visst blir det skutt hit och dit enskilda månader när nya modeller introduceras eller när någon eller några tillverkare har kampanjer. Men sett på årsbasis förändras marknaden långsamt. Spegelfritt har definitivt etablerat sig nu och mycket tyder på att man de senaste (2-3) åren lyckats få upp marginalerna och nu allt oftare och allt längre lyckas sälja sina kameror till fullpris (de första 3-4 åren sålde spegelfritt bra i princip bara under kampanjer och utförsäljningar). Plus att man till slut fått igång försäljning av lösa objektiv och tillbehör (obefintligt de första åren). Kort sagt, spegelfritt är här för att stanna och jag tror alla - inklusive Canon och Nikon - ser att de på sikt kommer bli det större segmentet. Men som sagt, saker förändras bara långsamt.

Men läser man här på Fotosidan känns det ju som om många bytt till spegelfritt? Jodå, men tänk på att vi som är aktiva - och skriver - här på FS nog tillhör kategorin "early adopters" och även om vi kanske indikerar vart utvecklingen (troligen men inte säkert) är på väg, så är vi inte speciellt representativa för vad kameraköpare i stort gör. Den som skriver är ju den som har något att berätta eller något att fråga om och det är därför forum är fulla av fokusproblem, märkesbyten, välja-objektv-ångest och liknande. Det betyder inte att är typiskt för kameramarknaden i stort.
 

PMD

Aktiv medlem
Den som skriver är ju den som har något att berätta eller något att fråga om och det är därför forum är fulla av fokusproblem, märkesbyten, välja-objektv-ångest och liknande. Det betyder inte att är typiskt för kameramarknaden i stort.
Vi kanske borde starta en tråd där alla som inte har haft några av ovanstående problem kan berätta om sina erfarenheter.
Som en liten motvikt. :)

Tack för ett faktabaserat inlägg. Det är trevligt med sådana som omväxling.
 

martinot

Aktiv medlem
Mycket bra, och som vanligt väldigt logisk och sansad kommentar från Martin A.

Sedan skall man även ta hänsyn till att de spegellösa modellerna utvecklas snabbare (inte så mycket IQ-mässigt, men mycket framsteg som sker på både AF-sidan och EVF/sökar-sidan, där de ligger efter DSLR:er).

Därav så blir spegellösa mycket snabbare omoderna, och säljer därmed mycket fler exemplar så det snabbare kommer nya modeller där jämfört med på spegelsidan (vi kan ju bara jämföra omsättning, och hur ofta nya A7-modeller kommer, och hur ofta A-mount FF/spegelmodeller kommer ifrån Sony själva).

På DSLR sidan så är tekniken mycket mer mogen, och har inte samma behov av lika stora förbättringar på AF och sökarsidan som spegellöst har. Eftersom tekniken är väldigt mogen så kommer logiskt inte heller samma behov av att lika ofta trycka ut nya modeller. Själv sker nya förbättringar även där, men inte alls i samma takt som spegellösa, som inte haft/har riktigt lika bra AF eller lika snabb sökare (dock andra fördelar med EVF-tekniken i sig).

Sedan skall man också tänka på att, förutom att DSLR:er fungerar stabilt och bra, så har man inte hela bilden av totalmarknaden med om man bara kikar på en enda komponent, dvs bara kamerahuset.

Ett ensamt kamerahus är inte mycket till kamera om man inte parar det med ett objektiv.

Där är det intressant att notera att Sony som gärna kränger mycket just kamerahus och kameramodeller som släpps ofta, inte alls har samma marknad (eller kapacitet) på optiksidan gällande FF-system som Canon och Nikon har. Den står för en väldigt stor del av Canon och Nikons intäkter och försäljning av småbildssystem då många av just deras kunder köper relativt sätt bra kvalitetsoptik till sina kamerahus.

Så misstänker att Sony i sin statistik, precis som Agfors är inne på, väljer att endast redovisa exakt den bild/utsnitt/detaljer/delar som passar deras PR-nissar.

Allt detta sagt, då har framför allt Nikon (och till viss del även Canon) ett stort jobb att göra på den spegellösa sidan den närmaste tiden. Här måste de jobba på en plan och framtida produktserie.

Gällande DSLR-sidan så skulle jag däremot säga att de båda två är ganska trygga, och där ser jag ingen stor konkurrens från andra aktörer som Sony (om man räknar in SLT här), Pentax, mflr.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inlägg Nr 24 av Martin A. är befriande att läsa, det blir lite väl mycket av att Sony är ena förskräckliga att skriva rappakalja, och oj vad många hakar på det negativa om Sony och spegellöst.

Vill ändå uppmana vänner av Sony att vi får strunta ett bra tag med Sony Rumor, det blir bara snedvridet och uppläxningar från höger till vänster. jag menar Martin Agfors har försökt förmedla 36000 gånger att Canon/Nikon oavbrutet säljer otroligt mycket mera av sina DSLR-kameror än vad Sony gör med sina spegellösa, så jag fattar inte varför en del inte vill förstå att så ser det ut, dom flesta vill fortfarande köpa och använda spegelreflex kameror.

Skall man försöka att tolka Fotosidorna, så tycker jag mig se att det är Fuji som vinner allra mest mark, ( gällande spegellösa kameror )- till en början som andra kamera, sedan skriver fler och fler att stora första kameran blir mer och mer liggandes kvar i skåpet hemma och Fuji-kameran får följa med ut. På fotosidorna tycker jag nog att Sony får mest smisk, Fuji ligger i topp, följt av Olympus för sin kompakthet, och sedan Panasonic för sina " mest kamera för pengarna " Nej Sony är ingen Sverige-kamera, väntar på en Amerika rapport till hösten så får vi se hur det ser ut då med Sony IPSC.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Inlägg Nr 24 av Martin A. är befriande att läsa, det blir lite väl mycket av att Sony är ena förskräckliga att skriva rappakalja, och oj vad många hakar på det negativa om Sony och spegellöst.
Nu har jag kollat igenom tråden 2 ggr men fortfarande hittar jag ingen som klankar ner på Sony.
Eller är det bara ngt allmänt som du vill häva ur dig?
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu har jag kollat igenom tråden 2 ggr men fortfarande hittar jag ingen som klankar ner på Sony.
Eller är det bara ngt allmänt som du vill häva ur dig?
Ja allmänt totalt i flera trådar, så menar jag om man läst trådar under en längre tid. Jag säger inte att jag har 100% rätt utan att jag upplever det så. Ett litet axplock kanske kan bringa lite ordning. För dyra kamera modeller, gäller nästan alla utom gamlingen A7 och kanske A7II, alldeles för dyra objektiv, för lite objektiv speciellt till APS-C, på tok för litet batteri i samtliga Sonymodeller, kan inte mäta sig med DSLR, D750, MkIII/MKIV, Autofokusen halkar efter, kan vara flest påpekande där tror jag, saknaden av dubbla minneskort.

Ja och att då Nikon skulle vara 2:a i Amerika spelar då in i varför jag skrev som jag gjorde, det var bara under två månader på nya året, tror inte att det ser ut så i slutet av detta år, globalt säljer Nikon betydligt mera, så väldigt många har också redan många Nikon-objektiv och väntar nog på ersättare till D750 och D810.
 

PMD

Aktiv medlem
Allt detta sagt, då har framför allt Nikon (och till viss del även Canon) ett stort jobb att göra på den spegellösa sidan den närmaste tiden. Här måste de jobba på en plan och framtida produktserie.
Småbildskameror är väl ändå en rätt liten del av systemkameramarknaden? I så fall har ju både Nikon och Canon redan gjort ett stort jobb med spegelfria system. Kanske att Nikon ligger lite efter som har en "Nalle Puh"-sensor[1] i sina spegelfria systemkameror. Canon har däremot hyfsat konkurrenskraftiga APS-C-modeller. Båda företagen har lång erfarenhet av spegelfria kameror, så de är knappast nybörjare på den tekniken.

Men vi kan nog vara rätt säkra på att både Nikon och Canon gör R&D för framtida kameror, både med och utan spegel. Att ta fram en ny kameraplattform tar rätt lång tid, även idag.


[1] Nalle Puh är en björn med mycket liten hjärna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
..................Men läser man här på Fotosidan känns det ju som om många bytt till spegelfritt? Jodå, men tänk på att vi som är aktiva - och skriver - här på FS nog tillhör kategorin "early adopters" och även om vi kanske indikerar vart utvecklingen (troligen men inte säkert) är på väg, så är vi inte speciellt representativa för vad kameraköpare i stort gör. Den som skriver är ju den som har något att berätta eller något att fråga om och det är därför forum är fulla av fokusproblem, märkesbyten, välja-objektv-ångest och liknande. Det betyder inte att är typiskt för kameramarknaden i stort.
Verkar som om få orkat läsa http://www.dslrbodies.com/newsviews/sony-throws-some-smack.html artikeln till slut, som faktiskt för ett rätt vettigt problematiserande resonemang i en del avseenden och en del med väl mycket bias i andra, tycker jag.

För det första kommer man alltid att kunna peka på omständigheter som produktcyklers inbördes lägen tillverkare för tillverkare eller om någon gjort en kampanj eller inte just nyligen. Det intressanta med Sony är väl inte normalt att de varit särskilt aggressiva i sitt kampanjande utan hur taffligt de faktiskt ofta marknadsfört sina "Selling Points" när man nu haft unika sådana.

För det andra har ju detta explicit handlat om FF-segmentet och att då börja yra om APS-C känns ju inte helt relevant.

Sedan är det väl fullständigt självklart att man borde kunnat vänta sig en kontring på FF-spegellösa marknaden som Sony nu fått ha för sig själv i fyra år åtminstone nu. Min förvåning är ju snarast att den inte kommit tidigare. Även om man fortsatt tjänar pengar på DSLR:er i high end skiktet, så kan man aldrig vara varaktigt indifferent inför marknadstrenderna. Det är som sagt inte DSLR-segmentet som växer längre.

Att artikeln dessutom hänger upp sig på försäljning i dollar och hävdar att antal är ett bättre mått kan jag tycka är tveksamt (även om valutasvängningar är ett reellt problem) för det är ju verkligen en fördel för Sony om det dessutom är så att man tjänar mer än konkurrenterna på varje kamera om varje kamera kostar mer än deras konkurrenters produkter, om det nu är så. Om man dessutom adderar att Sony förmodligen dessutom har lägre kostnader än konkurrenterna, då spegellösa hus är mycket enklare att tillverka då de är elektronik rakt igenom i princip och inte gammal förhållandevis komplicerad och dyr elektromekanik. Om skillnaderna nu dessutom inte är så stora i antal som tidigare så kanske inte Canons och Nikons tidigare fördelar i större volymer och "economics of scale", så har även den utvecklingen gynnat Sony.

En del har ju ondgjort sig över att Sony haft så korta produktcykler i sitt FF-segment men det har ju även inneburit stora fördelar. För medan konkurrenterna varit mer tungfotade så har ju Sony upprepade gånger fått väldigt mycket fokus i samband med att nya produkter lanserats i FF-segmentet som dessutom ofta ses som premiumsegment och därför väcker mer press än nya konsumentmodeller. Även jag har ju kunnat läsa att sökningar på Google kring Nikon minskat då man kanske sett att det inte funnits så mycket nytt att googla i FF-segmentet.

Man kan ju tycka vad man vill om denna info som Sony nu släppt men faktum är ju att just USA-marknaden inte varit så särskilt på när det gällt spegellöst. Men det kan ju vara så att "proppen" nu gått ur även där av olika skäl och att det är det som syns i statistiken nu. Om detta är ett trendgenombrott så kommer det visa sig rätt snart. En del har ju menat att amerikaner varit mer indifferenta till kameravikt och storlek än japaner och européer eftersom de kanske åker bil mer och går mindre än vi och japanerna.

Sony har dessutom ett starkt trumf på hand och det är att E-mount är marknadens starkaste cross-over plattform. Sony och tillbehörstillverkare har gjort det väldigt enkelt att ta sina gamla Canon-, Nikon- eller vad man nu har för objektiv och sätta dem på ett nytt vasst Sony E-mounthus som ofta är bestyckat med en hel del unika funktioner som konkurrenterna inte ännu skaffat sig. Även det ett resultat av de kortare produktcyklerna där det blir kortare mellan tekniska nyheter och marknaden.

Inga tar sina Sony-objektiv och sätter på Nikon- eller Canon-hus men en väldig massa fotografer går idag åt andra hållet helt eller delvis och det gör dessutom att det blivit allt svårare att avgöra hur kraftig denna förflyttning verkligen varit och är. Förlust av en installerad bas man trodde man hade är aldrig längre bort en inköp av en bra adapter som man idag kan få för mellan 2500 och 4-5000:- beroende på märke. En del av dessa ger numera full funktionalitet med i princip alla de unika funktioner som kamerahusen bjuder på.

Både Nikon och Canon borde vara oroade över att strömmen i princip bara går åt ett enda håll när det gäller just FF. Det är inte heller bra att Sony får framstå som det mest innovativa kameraföretaget på marknaden. Så har nog många uppfattat det de senaste kanske tre-fyra åren. Många tycker nog att de storas rätt marginella intresse för den spegellösa marknaden varit lite sorglös. De har nu som sagt låtit Sony äga spegellöst FF väl länge och det är inte alls säkert att de lyckas skapa sig samma dominans som man nu haft på DSLR FF-marknaden i många år.

Det må vara hur som helst med statistiken på marginalen som en del vill problematisera - i vissa fall på goda grunder och i andra fall på mer tveksamma sådana men Sony har visat att de menar allvar de senaste åren. När man tog över Minolta så har jag för mig att det bolaget hade en 7-8 % av kameramarknaden och mycket av de marknadsandelarna var enklare och mer avancerade kompaktmodeller. De DSLR:er man släppte innan man gav upp blev ingen hit och jag tror knappt man hade 5% av DSLR-marknaden.

Om man nu pratar om att Sony möjligen temporärt detroniserat Nikon från andraplatsen på FF-marknaden så är ju det rätt enastående. Inte blir det sämre av att man äger sensormarknaden och alltid kommer att ha kortare väg för ny sensorteknik än Nikon, så har nog Nikon fått sig en rejäl utmaning att bita i nu. Det vore ju verkligt kul om det här kunde vitalisera FF-marknaden framöver och att vi kommer få se nya spännande nyheter från både Nikon och Canon också.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony har haft konkurrens av Leica ett tag, faktiskt, även om den förmodligen är så jättemärkbar för Sony.
Visst, så är det men jag räknade på det Leica-paket de tagit fram med två zoomar och kom fram till att det kostade dubbelt så mycket i princip som ett baserat på A7r II. Dessa system lever nog mer parallella liv tror jag än konkurrerar. Jag var inne på Leica-center på Karlavägen för en tid sedan och kollade på undret. Leica har lyft sig ordentligt tekniskt och gjort det jättebra men som sagt, billigt är det inte. Konkurrensmässigt? Vet inte.
 

Bengf

Aktiv medlem
Småbildskameror är väl ändå en rätt liten del av systemkameramarknaden? I så fall har ju både Nikon och Canon redan gjort ett stort jobb med spegelfria system. Kanske att Nikon ligger lite efter som har en "Nalle Puh"-sensor[1] i sina spegelfria systemkameror. Canon har däremot hyfsat konkurrenskraftiga APS-C-modeller. Båda företagen har lång erfarenhet av spegelfria kameror, så de är knappast nybörjare på den tekniken.

Men vi kan nog vara rätt säkra på att både Nikon och Canon gör R&D för framtida kameror, både med och utan spegel. Att ta fram en ny kameraplattform tar rätt lång tid, även idag.


[1] Nalle Puh är en björn med mycket liten hjärna.
Vad hände med Nikon A modellen, den kom för bara några år sedan, var inte det en APS-C med fast objektiv, Martin A har väl en sådan om jag inte mins fel. Den kanske inte var spegellös, kommer inte i håg nu.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den dagen Canon ger sig in på fullt allvar i spegellöst, om de gör det, ligger de bättre till än Nikon:
1. Deras EF och EF-S fattningar är helt elektroniska så en adapter som redan finns för EF-M kan vara väldigt enkel. Både Sony A och Nikon F har många objektiv med mekanisk koppling av bländare mm. Canon kan i princip hålla EF-M objektiv till måttligt korta brännvidder. Vidvinklar för korta registeravstånd blir ändå stora liksom telen
2. DO tekniken skulle tydligen inte vara så dyr om den tillverkades i större skala och begränsningarna kan hanteras genom färdiga objektivprofiler för JPEG och med färdigt korrigerade metadata i råformat och möjliggör kompakta objektiv för spegellöst. Även Nikon har idag en liknande lösning. Sony ligger faktiskt värre till där
3. I princip är dual pixel tekniken liknande PDAF över hela sensorn. Jobbar man med mjukvaran och processorer torde man kunna få upp hastigheten rätt rejält
4. Canon har de sämsta sensorerna av dessa men med sista generationen är de bra nog att inte straffas ut p g a sensorn - sensorn räcker i varje fall
5. Nikon fick till snab AF i Nikon 1 serien men hur mycket var snabbhet och hur mycket berodde på stort skärpedjup med liten sensor - det återstår att se. Är det snabbhet i sig kanske de ligger bättre till än man tror med ett framtida spegellöst system.

Sedan tror jag och många andra att spegellöst kommer fortsätta att öka sin andel, men bara framtiden kommer avslöja detta. Det kan ju faktiskt vara så att DSLR kommer vara brtydelsefulla i bra många år till. Så framtiden blir spännande!
 

PMD

Aktiv medlem
Den dagen Canon ger sig in på fullt allvar i spegellöst, om de gör det, ligger de bättre till än Nikon:
Menar du att EOS M-serien bara är på skämt? Jag ser den som en seriös satsning, men den är ännu inte Canons primära linje vad gäller kameror. Så småningom lär det komma fler, och mer avancerade, modeller i den serien för att konkurrera med Sony och Fuji på området spegelfria APS-C-kameror, men EOS M5 är väl inte så pjåkig? Jag har inte provat den själv, men den tycks ha blivit väl mottagen (om än för dyr, enligt min mening).
 
ANNONS