Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl-Axel

Medlem
Hej!
Jag har en tid stått i valet och kvalet mellan Nikon D5100 och D7000. Efter vad jag förstår är det samma sensor som sitter i kamerorna så därför borde bildkvaliten bli den samma om man använder likvärdiga objektiv?!. Det tilltalar mej att D5100 har vridbar skärm men jag har förstått att D7000 är att föredra. Jag tänker att om jag köper kamerahus samt Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6 ED VR så borde jag väl bli nöjd?
Nu har jag upptäckt att Canon EOS 60D åxå har vikbar skärm...

Jag är villrådig, ge mej synpunkte är ni snälla. Om Canon är att föredra, vilket objektiv motsvarar ovanstående Nikons?

Många tack på förhand,

Karl-Axel

PS
Budget 20.000 - 22.000:-
DS
 

Twilice

Aktiv medlem
Både Canon och Nikon är bra, det handlar nog mer om känslan i hur man hanterar de olika märkerna som spelar en övervägande roll.
Testa i någon affär och kläm lite på dem, typ mediamarkt brukar vara bra på det. Annars brukar det kunna gå att fråga i affärer.


*EDIT:
Angående objektiv hur tror du och vad kommer du att fotografera? Kommer du att vara i rörelse väldigt mycket när du fotograferar? Kommer det du fotograferar att vara still eller i rörelse?

Kan du tänka dig att byta objektiv emellanåt? Vilket är en av de större fördelarna med systemkameror.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Canon 60D skall ha bättre buffertkapacitet vilket gör att fler bilder går att ta i följd utan att kameran stannar upp. D7000 har förmodligen lite bättre bildkvalité (bättre isoegenskaper och dynamikomfång).

Tänk även på vad det är du tänkt fotografera i framtiden. OM du t ex tänkt börja fotografera fåglar behöver du objektiv med lång brännvidd (300mm och mer). Har för mig att Canon har lite billigare alternativ här.

Nikon har fördelen att det finns mer begagnat objektiv vilka fungerar, ty Nikon har haft samma fattning under lång tid…

Här har du prestanda mätningar mellan olika systemkameror, om det nu underlättar ditt beslut ;)

http://www.dxomark.com/index.php
 

Tokoza

Aktiv medlem
Nikon AF-S 28-300mm är FX objektiv, dvs den ger ingen nämnvärd vidvinkel tillsammans med D7000. Men om du istället skaffar en D800 borde det funka fint! :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle unvika så extra storzoomar på en systemkamera, att bestämma sig vad man ska fotografera och välja ett objektiv efter det tycker jag är tjusningen. Har nu nästa enbart fasta objektiv kvar. Börja gärna med en enklare zoom nikon 18-105 är utmärk till det priset, få en känsla vad du vill fota och i vilka brännviddsområden du vil ligga och bygg upp en objektivpark. En tamron eller sigma 17-50/2.8 är också ett utmärkt val att börja med

Fördelen med D7000 mot D5100 är att den har en motor i kamahuset så du är inte begränsad till objektiv med motor. Den har en tydligare sökare så vill du fota makro så har den en fördel. Den har också nikons cls system så du kan styra nikonblixar trådlöst

Tänk på att natur översiktbilder så är passar 10-30 bäst
För porträtt så det runt 50-100
Ska du fota djur/fåglar så behöver du 300 och mer

Något ljustarkt f/1,4-1,8 bör du också ha i samlingen

Är du intressarad av makro så kan ett sådant objektiv vara lämpligt planera in det i dina andra objektiv, eftersom du kan ha det till annat också

Lycka till, idag har jag nog tagit en 500 kort
 

Karl-Axel

Medlem
Tack för all respons!

Tobias Löf Melker:

* Jag har varit i en del affärer och stormarknader, Media Markt inkluderad. Tyvärrr är det inte alla som har
dessa kameror hemma. Jag tror dock att man, oavsett märke, vänjer sej ganska snabbt vid
handhavandet.

* Jag fotar inget specialliserat, typ fåglar i flykt. Ibland rör sej motiven med mestadels inte. Normalt står
jag still när jag fotar. Visst kan jag tänka mej byta objektiv. Kommer att köpa ett fast 50mm.


Henrik Olof:

* D800 är frestande men ligger, tyvärr, utanför budget.

Tom Koivuhuhta:

* Jag föredrar bildkvalitet framför buffertkapacitet vilket därvidlag ger D7000 lite försprång.

* Ska kolla länken du bifogade, tack!

* Att objektivet jag nämnde inte ger "nämnvärd vidvinkel tillsammans med D7000" gör inget, huvudsaken
att objektivet gör bra ifrån sej mellan normal och 300.

I övrigt kom jag på att färgerna i soluppgång och nedgång fascinerar mej.
 

Karl-Axel

Medlem
Peter Dahlén:

Idag har jag D50 med Sigma 18-50 och ett Tamron 18-200. Det förstnämnda följde med kameran när jag köpte den och Tamron köpte ja på ONOFFs utförsäljning för 1749:- Kanske är dessa objektiv tillräckligt bra för D7000?
 

keckax

Aktiv medlem
Peter Dahlén:

Idag har jag D50 med Sigma 18-50 och ett Tamron 18-200. Det förstnämnda följde med kameran när jag köpte den och Tamron köpte ja på ONOFFs utförsäljning för 1749:- Kanske är dessa objektiv tillräckligt bra för D7000?
Absolut! Så länge du "står ut" med den något begränsade ljusstyrkan.Men en eventuell uppgradering av objektiv kan du ju alltid göra senare.

/K
 

pdahlen

Aktiv medlem
Peter Dahlén:

Idag har jag D50 med Sigma 18-50 och ett Tamron 18-200. Det förstnämnda följde med kameran när jag köpte den och Tamron köpte ja på ONOFFs utförsäljning för 1749:- Kanske är dessa objektiv tillräckligt bra för D7000?
Är det ett 18-50/2.8 så börja med det, det funkar fint även idag.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Kenneth Linnarud:

:), tack! (jag står ut)

pdahlen:

Det är Sigma 18-50 /3.5-5.6
Tycker du ska satsa på Nikon D7000 av flera anledningar:
1. Den är rejälare byggd en D5100
2. Den har inbyggd autofokusmotor vilket gör att du kan använda bra objektiv som saknar en inbyggd.
3. Det här med vikbar skärm.........det gör att kameran blir mer ömtålig.
 

Heikkinen

Aktiv medlem
Tycker du ska satsa på Nikon D7000 av flera anledningar:
1. Den är rejälare byggd en D5100
2. Den har inbyggd autofokusmotor vilket gör att du kan använda bra objektiv som saknar en inbyggd.
3. Det här med vikbar skärm.........det gör att kameran blir mer ömtålig.
jag kan bara hålla med, det där med vikbarskärm har jag aldrig varit något för. Ser det bara som ännu en rörlig del som kan gå sönder. Autofokusmotor i huset är guld för dom som använder Nikon för det finns många fina objektiv som du inte kan använda med AF annars.
 

Karl-Axel

Medlem
Heikinen och Skrotografen , ni har rätt. Tänkte inte på att kameran blir mer ömtålig. Vad tror ni om det här med objektiven då? ; )
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ska du inte sälja av din D50 med objektiv, så börja med de du har.

jag är väldigt nöjd med min serie
Tokina 12-24/4
Nikkor 35/1.8
Nikkor 60/2.8
Sigma 150/2.8
Nikkor 300/4

men vill man inte ha två makro så kan man tänka sig följande
Tokina 12-24/4
Nikkor 35/1.8
Nikkor 85/1.8
Sigma 150/2.8

vill man inte ha vidvikel och färre objektiv
Tamron 17-50/2.8
Nikkor 35/1.8
Sigma 50-150/2.8
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Objektiv...............

Till mina D300:eek:r använder jag för det mesta:
1. Nikon 18-200 VR II, i mina ögon ( å Ken Rockwells) världens bästa allroundobjektiv!
ger mycket bättre bilder en man tror (levereras ofta som kitobjektiv till D300s/D7000).
2. Nikon 16-85 VR II jättebra vidvinkel zoom med bra bildkvalitet där du får med väldigt mycket.
3. Tokina 11-16 2.8 Superbt vidvinkelobjektiv som ger fantastiska bilder (betraktar det som fast objektiv).
4. Tamron 17-50 2.8 (det utan bildstabilisering) funkar jättebra i dåliga ljusförhållanden.
Behåll dom objektiv du har om du har plats, alla objektiv har sina för och nackdelar...............
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en tid stått i valet och kvalet mellan Nikon D5100 och D7000. Efter vad jag förstår är det samma sensor som sitter i kamerorna så därför borde bildkvaliten bli den samma om man använder likvärdiga objektiv?!. Det tilltalar mej att D5100 har vridbar skärm men jag har förstått att D7000 är att föredra. Jag tänker att om jag köper kamerahus samt Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6 ED VR så borde jag väl bli nöjd?
Nu har jag upptäckt att Canon EOS 60D åxå har vikbar skärm...

Jag är villrådig, ge mej synpunkte är ni snälla. Om Canon är att föredra, vilket objektiv motsvarar ovanstående Nikons?

Många tack på förhand,

Karl-Axel

PS
Budget 20.000 - 22.000:-
DS
För DX känns det dumt att skaffa 28-300, man får ju ingen vidvinkel alls med det på DX. Kör på 18-200 istället om du vill ha en bra superzoom. 28-300 är inte automatiskt bättre för att det är dyrare. Det är bara dyrare för att det är större och massivare, och ska lysa upp en större bildyta (36x24mm istället för 24x16mm), inte för att det är mer högpresterande. Dessutom är det kanske lite i största laget, speciellt på en liten D5100. På D7000 med batterigrepp kanske det sitter bättre men det är inget jag direkt skulle rekommendera. En FX normalzoom borde i min mening börja på 24mm för att funka hyfsat på DX också.

Jag rekommenderar också D7000, eller varför inte det här?

D700 --- ca 12000kr beg.
AF-S 24-85/3,5-4,5 --- ca 2000kr beg.
AF 35/2 --- 2500 kr beg.
AF(S) 85/1,8 ---- 2500-5000kr beroende på modell
AF-S 70-300/4,5-5,6 --- ca 4500kr beg.

Dryga 20000kr får du ge för hela det här paketet, men det skulle ta dig lååångt. :)
 

Karl-Axel

Medlem
Magnus Nordström:

Jag vet inte varför men jag tycker inte om att köpa begagnat. Dumt kanske?! Jag lutar år D7000.
Vidare, jag tar till mej det du säger om 28-300 till DX. Bra tänkt!
För övrigt kryllar det av myror i huvudet just nu :))
 
Senast ändrad:
ANNONS