Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

henab

Aktiv medlem
I princip enda skillnaden mellan 300D och 10D verkar vara att hastigheten är 2.5fps, 4 bilder respektive 3fps, 9 bilder.

Undrar vad priset blir.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Och en ny konsumentvidvinkelzoom satt det visst på också. EF-S 18-55. Nu är jag inte hemma i Canonnomenklaturen men "S" känner jag inte igen. Kan det vara motsvarigheten till Nikons DX månntro?

Kul att Canon krystar ut nya grejer så snabbt. Det borde sätta lite press på Nikon.
 

Camerans

Aktiv medlem
Well let's see....10 x 30 = 300...this camera should be what, 30 times superior to the 10D?..:)
Boy, Canon's just rolling out those cameras! Personally I'm glad I use Nikon; it's a bit irritating being introduced to a new and better camera every couple of months, even if one's not forced to buy it. Doesn't do anything good for used prices, either.

Bests, Duncan
 

Camerans

Aktiv medlem
Daniel, yes that's what I mean. Great if you're a new buyer but not so cool if you just bought the last model a few months ago and need to sell it....:-(

MVH Duncan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
jimh skrev:
Och en ny konsumentvidvinkelzoom satt det visst på också. EF-S 18-55. Nu är jag inte hemma i Canonnomenklaturen men "S" känner jag inte igen. Kan det vara motsvarigheten till Nikons DX månntro?
Aha, en tjuvkik på digitalkameraporrsajten Dpreview avslöjar att "S" betyder att den bakre linsen sticker in lite längre i kameran så man inte behöver göra så extrema retrofokuskonstruktioner.

Jag gissar nog ändå att det är kombinerat med mindre bildcirkel, för ett sånt objektiv borde ändå knappast gå att använda på en kamera med fullstor spegel så då känns det ju onödigt att teckna ut småbildsformatet.
 

henab

Aktiv medlem
jimh skrev:
Aha, en tjuvkik på digitalkameraporrsajten Dpreview avslöjar att "S" betyder att den bakre linsen sticker in lite längre i kameran så man inte behöver göra så extrema retrofokuskonstruktioner.
Men det betyder att den inte fungerar på någon annan kamera (inte ens D30/D60/10D). Synd.
 

geronimo13

Aktiv medlem
Men äntligen kommer en DSLR som "svensson" har råd med.

Tror int 10d kommer sjunka så extremt mkt, jag ska iaf inte sälja min på ett bra tag eftersom jag är extremt nöjd.

Kanske man kan köpa en 300D som ett andra digitalhus ;)

är det 1.6 brännvidd på denna också och när är den beräknad att hamna i affären.
 

gors

Aktiv medlem
Pris

Saxat ur Canons pressmeddelande:

"EOS 300D börjar levereras i oktober och det rekommenderade cirkapriset blir endast kamerahus 9200 kr exklusive moms (11 500 kr inklusive moms), med kamerahus med EFS 18-55, 10 200 kr exklusive moms (12 750 kr inklusive
moms)."

Nu blir det nog riktigt svårt för Olympus och Minolta att sälja sina toppmodeller.
 

geronimo13

Aktiv medlem
Undra om de kommer sänka 10d pris, vilket jag tror de inte gör, eller?!?!

Men iaf bra för marknaden, nikon snubbarna måste sitta å svettas nu iaf, även minolta skulle jag kunna tro , den här lär ju slå dimagen iaf.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
De lanserar ju förmodligen 300D för att slippa sänka priset på 10D. Det är naturligt att de segmenterar marknaden, jag är bara förvånad att det tog så lång tid.
 

henab

Aktiv medlem
Men var är konkurrenterna? Canon bara sprutar ur sig nya kameror två gånger om året, medan konkurrenterna verkar ta det betydligt lugnare. För lugnt?!?

Canon verkar ha de bästa digitala systemkamerorna i alla segment nu (Även om det är med liten marginal i 10D-fallet, och tur för dom at D2h inte börjat säljas)
 

gors

Aktiv medlem
henab skrev:
Men var är konkurrenterna?
Ja du. Det är min fromma förhoppning att Nikon sitter och filar på en fullständigt epokgörande D2x. Och Fuji på en lika makalös S3 med ett enormt dynamiskt omfång.

Oavsett märke tycker jag att det är kul att digitala systemkameror äntligen blivit överkomliga i pris.
 
ANNONS