Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersGus

Medlem
Bengt-Arne skrev:
Ett tillägg angående val av kamera. Det här med snabbheten hos dessa kameror, objektiven har ju stor betydelse här. En D60 med ett lättfokuserat objektiv eller 10D med ett segt objektiv.
Det har har mkt väl klart för mig. Jag hade tänkt köra med USM objektiv.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
AndersGus skrev:
Jag tror att D60:ns hus gick på ca 9500. Är det ett ok pris?
Frågan är om du får någon garanti vid köpet. Väljer du en ny 300D( går att få för c:a 9000kr) har du en säker garanti, skulle vara förargligt om något krånglar. Min Canon G2 gick i sönder efter tre dagar. Tänk på att garantin är viktig.
 

AndersGus

Medlem
Bengt-Arne skrev:
Frågan är om du får någon garanti vid köpet. Väljer du en ny 300D( går att få för c:a 9000kr) har du en säker garanti, skulle vara förargligt om något krånglar. Min Canon G2 gick i sönder efter tre dagar. Tänk på att garantin är viktig.
Jag köper ifrån företag och får 6 månaders garanti samt ett helt nytt batteri
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Dom som har D60 är nöjda med den. Eftersom jag har en 300D....svårt att råda! En del klagar på den sega autofokusen på D60. Det beror ju mycket på vilken typ av fotografering man tänker ägna sig åt.
Kan du inte pruta ner den en tusenlapp till eller få till ett minne på 512mb.
 

AndersGus

Medlem
Bengt-Arne skrev:
Dom som har D60 är nöjda med den. Eftersom jag har en 300D....svårt att råda! En del klagar på den sega autofokusen på D60. Det beror ju mycket på vilken typ av fotografering man tänker ägna sig åt.
Kan du inte pruta ner den en tusenlapp till eller få till ett minne på 512mb.

Jag ska höra mig för, men har lite svårt för att bestämma mig. Jag vill gärna ha en bra kamera snarast och vill inte vänta tills priserna sjunker.
 

AndersGus

Medlem
Bengt-Arne skrev:
Kolla bilderna som Ronney Lantz här på fotosidan har tagit....med en D60 och kvalitetsobjektiv.

Kvalitetsmässigt duger kameran väl. Jag tror nog att det blir en D60, men mest pga att den verkar robustare samt kan ta 3 bilder / sekund i 3 sekunder.
 

.Z.

Aktiv medlem
AndersGus skrev:
Jag köper ifrån företag och får 6 månaders garanti samt ett helt nytt batteri
Jag skulle välja D60:an, mitt val alltså.

Den enda nackdelen jag kan se för min del med D60 är att brusnivån ligger högre vid högre känsligheter än 300D, där hade vi nackdelen.

AF:en duger åt mig & man får en kamera där man själv fritt kan välja, ljusmätningsmetod samt AF-metod utan att vara styrd av motivprogram, tycker du om motivprogram så är 300D dock given. Dessutom så har man blixtexponeringskompensation i kameran samt en extra inmatningsratt.

Plastigheten tycker jag är den minsta skillnaden mellan de två, det andra väger däremot för mig mycket tungt.

Detta är mina åsikter för mitt användningsområde, bara du själv kan bedömma om 300D passar dig bättre, verkar ju dock som att du lutar åt D60...
 
ANNONS