Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Falumas

Aktiv medlem
Här kostar en ren Z8 inga adaptrar eller kitobjektiv 43k och har gjort det sedan November. Låter konstigt att Sverige skall vara så mycket dyrare, så brukar det inte vara.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Här kostar en ren Z8 inga adaptrar eller kitobjektiv 43k och har gjort det sedan November. Låter konstigt att Sverige skall vara så mycket dyrare, så brukar det inte vara.
Förutom att variationen uppåt verkar vara mycket större än ditt inlägg antyder så är väl momsen ca 8 %? Även om Schweiz inte brukar vara känt som billigt ren generellt så är det under vad som ens är tillåtet inom EU för standardmoms. Justerar vi för det får vi ett klart högre pris.
 

Falumas

Aktiv medlem
Förutom att variationen uppåt verkar vara mycket större än ditt inlägg antyder så är väl momsen ca 8 %? Även om Schweiz inte brukar vara känt som billigt ren generellt så är det under vad som ens är tillåtet inom EU för standardmoms. Justerar vi för det får vi ett klart högre pris.
Nikon Sverige har alltid kompenserat lite neråt för Sveriges höga moms och låga köpkraft och lite uppåt för Schweiz köpkraft. Så priset har nästan alltid varit detsamma med moms.

Momsen i Schweiz finansierar pensionerna och varierar från år till år. I år höjdes den från 7.8 till 8.1 för att det var ett litet underskott i pensionskassan.
 

zosma

Aktiv medlem
Bör man aktivera sensorrengöring när man stänger av kameran. Jag har aldrig haft den aktiverat, vet inte om det finns några nackdelar med det? Sensorshield har jag däremot aktiverat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fick för mig att testa ett gammalt muggigt Sigma 24-60/2,8 på FTZ II efter att ha stött på det i ett överskåp där det stod och såg ensamt ut. Det fungerar, men förstås utan AF då det är skruvdrivet, precis som på spegelreflexer uppdaterade med AF-P-stöd, vilket inte är fallet med alla objektiv med inbyggd motor. Så gamla skruvdrivna verkar kunna fungera (oklart med OS, om det finns några med den kombon dock). Till och med vrid höger/vänster/i fokus fungerade, vilket jag har för mig att folk upptäckte att de inte gjorde på chippad Zeiss pga inkompatiblitet. Fokusringen är förvånande lite usel för manuellt fokus, förutom att det är lite kort slag på den förstås.

Ett annat test av modell "jag är en idiot" är att försöka ladda ett batteri i kameran. Inte idén i sig då, men jag var "bombsäker" på att det satt ett EN-EL15c i. Haha, kul skämt... EN-EL15a, som inte går att ladda i kameran, var det tydligen som hamnat där. Det avsaknade utseendemässigt mörkare batteriet hade jag bara ställt på annan plats efter att ha laddat det i den vanliga laddaren, så det såg ut som att ett av c-batterierna satt i en kamera. Stolpskott!

Bör man aktivera sensorrengöring när man stänger av kameran. Jag har aldrig haft den aktiverat, vet inte om det finns några nackdelar med det? Sensorshield har jag däremot aktiverat.
Det är ju ultraljudsskaket för att försöka få sådant som hamnat på sensorn att trilla av. Jag tror (utan att se efter) att jag har det på både vid på- och avslag på spegelreflexerna, men på iaf Z8 och Z9 går det väl bara vid avslag. Förstår inte riktigt vad nackdelen skulle vara? Överdrivet ren sensor om man byter objektiv ofta och slår av och låter "ridån gå ned" vid avslag? :p
 
Senast ändrad:

zosma

Aktiv medlem
Det är ju ultraljudsskaket för att försöka få sådant som hamnat på sensorn att trilla av. Jag tror (utan att se efter) att jag har det på både vid på- och avslag på spegelreflexerna, men på iaf Z8 och Z9 går det väl bara vid avslag. Förstår inte riktigt vad nackdelen skulle vara? Överdrivet ren sensor om man byter objektiv ofta och slår av och låter "ridån gå ned" vid avslag? :p
Nu har jag aktiverad den både på min Z8 och Z6, tänkte att det kanske inte är så bra om den rör på sig hela tiden, men den kanske inte rör sig så mycket.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag aktiverad den både på min Z8 och Z6, tänkte att det kanske inte är så bra om den rör på sig hela tiden, men den kanske inte rör sig så mycket.
Var inne och tittade på min inställning för Z6ii. Fanns en symbol OFF och där stod rengöring, och så fanns det rengöring av. Tog ett tag innan polletten ramlade ner, efter att hjärnan arbetat i standby så kom den fram till att det är vid avstängning Off, som rengöring sker :). Så har den troligen alltid stått, så det kanske är standard
 

zosma

Aktiv medlem
Var inne och tittade på min inställning för Z6ii. Fanns en symbol OFF och där stod rengöring, och så fanns det rengöring av. Tog ett tag innan polletten ramlade ner, efter att hjärnan arbetat i standby så kom den fram till att det är vid avstängning Off, som rengöring sker :). Så har den troligen alltid stått, så det kanske är standard
Jo, det tog en stund för mig att förstå också vilket var av och vilket var på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu har jag aktiverad den både på min Z8 och Z6, tänkte att det kanske inte är så bra om den rör på sig hela tiden, men den kanske inte rör sig så mycket.
Fast i så fall är nog sensorstabiliseringen ett större problem. ;)
Jo, det tog en stund för mig att förstå också vilket var av och vilket var på.
Öppnar man alternativet så är det ju inte otydligt, åtminstone inte på engelska. Däremot är det lite halvsnurrigt om man inte öppnar så långt att man kan ändra inställningen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fast i så fall är nog sensorstabiliseringen ett större problem. ;)

Öppnar man alternativet så är det ju inte otydligt, åtminstone inte på engelska. Däremot är det lite halvsnurrigt om man inte öppnar så långt att man kan ändra inställningen.
Jag öppna inställningen, men det var först efter en 15-20 min senare jag förstod att det var avstängningsratten som var avbildad med ett OFF 😊
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad på batteriförbrukningen varesig på DSLR eller spegellös (varför finns det ingen bra förkortning för spegellös).
Däremot kan man ju kanske diskutera hur hälsosamt det är för sensorn att skakas på det sättet, men även min D800 fungerar fortfarande fint, köpte den första månaden den kom ut, den har rengöringen aktiverad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad på batteriförbrukningen varesig på DSLR eller spegellös (varför finns det ingen bra förkortning för spegellös).
Däremot kan man ju kanske diskutera hur hälsosamt det är för sensorn att skakas på det sättet, men även min D800 fungerar fortfarande fint, köpte den första månaden den kom ut, den har rengöringen aktiverad.
Funktionen finns i D700 också. Såvitt jag vet har Nikon hela tiden använt ett ultraljudsbaserat system som vibrerar filterplattan, vilket ju knappast är något som skakar kameran sönder och samman. Det verkar som att Sony i en del modeller använt stabiliseringsmekanismen och skakat den dock. Sedan hör ju till saken att i en del kameror så hänger sensorn löst när kameran är avstängd. Nikons enda som är så idag är väl Z f, eventuellt av utrymmesskäl, medan de andra låser fast sensorn. Min RIcoh GR III lider också av att sensorn "skramlar runt" när den är avstängd.
 

Falumas

Aktiv medlem
Funktionen finns i D700 också. Såvitt jag vet har Nikon hela tiden använt ett ultraljudsbaserat system som vibrerar filterplattan, vilket ju knappast är något som skakar kameran sönder och samman. Det verkar som att Sony i en del modeller använt stabiliseringsmekanismen och skakat den dock. Sedan hör ju till saken att i en del kameror så hänger sensorn löst när kameran är avstängd. Nikons enda som är så idag är väl Z f, eventuellt av utrymmesskäl, medan de andra låser fast sensorn. Min RIcoh GR III lider också av att sensorn "skramlar runt" när den är avstängd.
Nu är väl just sensorn det mest kritiska i en kamera och den skakas väl runt rätt mycket med denna metod.
Stämmer den finns i D700 också och jag använder fortfarande min D700 och den är på inget vis sönderskakad. Sensorn i den har regelmässigt skakats i 16år nu.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo sensorskak är väl något som kom till alla spegelfria kameror, även om det kan skilja någon tid, min gamla KM5D från 2005 skulle man hålla upp och ner när man aktiverade sensorskak. Frågan fans ju där att dammet hamnade någon annan stans i kameran, men höll man upp och ner fans det en chans att dammet ramlade ur kameran.
 

apersson850

Aktiv medlem
Dammrengöring genom att vibrera filtret framför sensorn (inte fara runt med hela sensorn som man gör vid bildstabilisering) kom redan till spegelreflexerna. Första jag hade med funktionen köpte jag 2006.
Den hade en tejpbit under sensorn, där losskakade dammpartiklar förutsattes trilla ner och fastna. Fast då fick man förstås se till att hålla kameran på rätt håll.
 
ANNONS