Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

ztenlund

Aktiv medlem
Sensorskakning/rengöring var nog på nikon d7000 jag senast använde aktivt.
Aktivt? Hålla på och gå in i menyn och välja att köra funktionen manuellt? Nej, det har jag inte gjort ofta. Kameran löser det ju själv om man ställer in den så. Använder det alltså passivt i alla kameror med funktionen och ingen har fattat eld, tappat sensorn eller ens börjat glöda... ;)
 

lonian

Aktiv medlem
Aktivt? Hålla på och gå in i menyn och välja att köra funktionen manuellt? Nej, det har jag inte gjort ofta. Kameran löser det ju själv om man ställer in den så. Använder det alltså passivt i alla kameror med funktionen och ingen har fattat eld, tappat sensorn eller ens börjat glöda... ;)
Varje gång kameran stängdes av kom upp en bild att sensorn rengörs. Hur jag hanterar mina kameror idag slår jag av och på dem väldigt ofta så inte brytt mig om skaka sensor funktion. Helt glömt att de existerar. Men kanske de börjar att brinna då om jag ska skaka sensorn varje gång jag slår av och på efter varje bild.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varje gång kameran stängdes av kom upp en bild att sensorn rengörs. Hur jag hanterar mina kameror idag slår jag av och på dem väldigt ofta så inte brytt mig om skaka sensor funktion. Helt glömt att de existerar. Men kanske de börjar att brinna då om jag ska skaka sensorn varje gång jag slår av och på efter varje bild.
Något sådant meddelande har jag aldrig sett på någon Nikon-kamera, men jag har bara haft småbildshus med sensorrengöring. Däremot visas ett meddelande om man manuellt aktiverar rengöringen inifrån menyn.
 

apersson850

Aktiv medlem
När det gäller sensorrengöringsskakningar rekommenderas det av tillverkarna att göra den ofta. Då hinner skiten inte fastna på samma sätt och därför är förutsättningarna bättre för att det ska fungera bra.
Jag låter mina vara inställda så att det skakas vid start och stopp av kameran. Har fungerat bra sen 2006.
 

kennet55

Medlem
Är det någon som haft/har problem med batteri från annan tillverkare än Nikon på Z8? Köpte ett extrabatteri från Duracell när jag köpte min z7ii, har fungerat problemfritt på den. När jag satte i batteriet i z8 fick jag felmeddelande att batteriet inte funkar med den kameran. Köpte det batteriet enbart för att orginal batteriet var slutsålt i butiken.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Är det någon som haft/har problem med batteri från annan tillverkare än Nikon på Z8? Köpte ett extrabatteri från Duracell när jag köpte min z7ii, har fungerat problemfritt på den. När jag satte i batteriet i z8 fick jag felmeddelande att batteriet inte funkar med den kameran. Köpte det batteriet enbart för att orginal batteriet var slutsålt i butiken.
Jag har hört att Z8an är känsligare med batteri än vad Z6/Z7 är.

Lite OT men Just nu väntar jag på leverans av ett "Smallrig En-El15c". Detta är kompatibelt med Z8an då det har ett "chipp". Detta Smallrig har dessutom ett inbyggt usb-c uttag för laddning (så behöver ingen separat laddare)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Är det någon som haft/har problem med batteri från annan tillverkare än Nikon på Z8? Köpte ett extrabatteri från Duracell när jag köpte min z7ii, har fungerat problemfritt på den. När jag satte i batteriet i z8 fick jag felmeddelande att batteriet inte funkar med den kameran. Köpte det batteriet enbart för att orginal batteriet var slutsålt i butiken.
Alltid en risk med tredjepart tyvärr. Det har hänt förr att tredjepartsbatterier som kommunicerar med kameran inte har fungerat, vilket de flesta lite större batterier gör. Lite samma problem som olicensierade tredjepartsobjektiv som slutar fungera med nya modeller eller efter uppdateringar.

Jag har hört att Z8an är känsligare med batteri än vad Z6/Z7 är.

Lite OT men Just nu väntar jag på leverans av ett "Smallrig En-El15c". Detta är kompatibelt med Z8an då det har ett "chipp". Detta Smallrig har dessutom ett inbyggt usb-c uttag för laddning (så behöver ingen separat laddare)
Ett "chipp" har alla EN-EL15(x) batterier. Frågan är om det enligt kameran säger rätt saker...

EN-EL15c (och b) ska gå att ladda i kamerahuset också, om de fungerar korrekt, på tal om USB-C. EN-EL15a går ju inte att ladda i kameran däremot, även om de fungerar med kortare batteritid än c-varianten.
 

AWid

Aktiv medlem
Vad jag läst på annat håll är det få piratbatterier som fungerar på Z8/Z9. Kamerabatterier är inte helt okomplicerade då de bl a innehåller kretsar som bl a styr laddningen. Det är väl inte helt omöjligt att ett piratbatteri som ev fungerar i dag inte kommer att fungera efter kommande uppdateringar av kameran.

Sen kan inte jag förstå varför man försöker spara några hundralappar på piratbatterier när man köpt en kamera för i runda slängar 50 000:- (exklusive objektiv). Ett batteri som pajar kan ställa till med mycket elände som förmodligen inte Nikon har lust att hantera som garantiärende. Fast jag kanske är ensam om den uppfattningen:)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har mest orginalbatterier, men i December 2022 behövde jag ett till och det fanns inga originalbatterier att köpa. Då köpte jag ett piratbatteri, det skall vara ett C och det har fungerat fint i både min D800 och Z6:a. Har ingen Z8 än, så jag kan inte säga hur det jag köpte fungerar där.

Tror det behövs något mer av batterierna för att man skall kunna driva kameran med USB-ström vilket Z6/7/50 inte kan. I dom kamerorna kan man bara ladda batterier i kameran.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har mest orginalbatterier, men i December 2022 behövde jag ett till och det fanns inga originalbatterier att köpa. Då köpte jag ett piratbatteri, det skall vara ett C och det har fungerat fint i både min D800 och Z6:a. Har ingen Z8 än, så jag kan inte säga hur det jag köpte fungerar där.

Tror det behövs något mer av batterierna för att man skall kunna driva kameran med USB-ström vilket Z6/7/50 inte kan. I dom kamerorna kan man bara ladda batterier i kameran.
Det går bra att driva Z8 via USB med ett EN-EL-15a i kameran, men man kan inte ladda det utan en lös laddare. Ska det ladda i kameran måste det vara b-typ eller nyare, som kom ihop med Z6/Z7 för att medge USB-laddning.
 

AWid

Aktiv medlem
I en annan tråd om batteritid för Nikon Z8/Z9 gav jag följande tips. Det går väl att upprepa antar jag:)

"Ett tips till Z-ägare är att skaffa en skaplig powerbank (med PD) i stället för extra batterier. Med en powerbank kan man både ladda batteriet och driva kameran. Bra t ex vid långa filminspelningar och timelapse-inspelning. Dessutom kan man ju även ladda annat, t ex telefonen eller laptopen om det kniper. själv har jag en Ugreen på 25 000 mAh som kan mata ut 145 W."
 
ANNONS