Annons

Nytt hus

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Sålde min kamera idag, tänkt köpa ny inom drygt en månads tid. Är ganska insatt på en Canon då jag kört med det innan och aldrig haft Nikon.

Vad kan ni rekommendera att köpa? Nytt eller begagnat? Min budget kommer ligga på ungefär 8-10k, kanske mer om jag hittar nåt intressant.

Vad tycker ni?
 
Kan väl säga som så att jag är mer än nöjd med min Canon EOS 650D och den ligger inom din budget. Såg i en annan tråd att du får den med kitobjektiv 18-55 samt 50-200 för ett bra pris på Cyberphoto nu.
 
Kan väl säga som så att jag är mer än nöjd med min Canon EOS 650D och den ligger inom din budget. Såg i en annan tråd att du får den med kitobjektiv 18-55 samt 50-200 för ett bra pris på Cyberphoto nu.

Hade en 600D så byter nog inte upp mig till den. Och 10k är väl lite mer än 650D? Tänkte mer begagnad 7D eller MKII, eventuellt ny 60D
 
Canon vs. Nikon

Detta ständiga debatterande om vilka som gör bäst kameror/objektiv.

Jag har personligen aldrig ägt en Nikon, bara testat polares kameror, gillar inte riktigt menyn, annars känns de sköna.

Pratade med en kille som är ganska duktig gällande fotande osv. Han sa "Varför tror du canon finns? Om nikon hade gjort bra kameror så hade ingen köpt canons". Kanske är att tag i men vem vet? Så kanske det är.


Vilket kör ni med? Varför gillar ni Canon/Nikon?

Hade vart kul att se vad folk tycker :)
 
Jag har kört med både Canon o Nikon och konstigt nog så blir det lika bra bilder från båda. Jag gillar Canon's grepp lite bättre annars är det ingen större skillnad, man ska välja det som passar bäst i handen tycker jag. Det är ju dock ett verktyg.
 
Detta ständiga debatterande om vilka som gör bäst kameror/objektiv.

Jag har personligen aldrig ägt en Nikon, bara testat polares kameror, gillar inte riktigt menyn, annars känns de sköna.

Pratade med en kille som är ganska duktig gällande fotande osv. Han sa "Varför tror du canon finns? Om nikon hade gjort bra kameror så hade ingen köpt canons". Kanske är att tag i men vem vet? Så kanske det är.


Vilket kör ni med? Varför gillar ni Canon/Nikon?

Hade vart kul att se vad folk tycker :)

GB eller SIA-glass? Går inte att svara på generellt, finns ju i så många smaker, Daim är godare än Knäck, men SIA toppar citronglass. Så är det mellan kameramärkena också, inte bara de två märken du valde. Den där gamla Aftonbladet/Expressen-diskussionen dog ut på 90-talet mellan dessa märken, men har iofs börjat blossa upp nu hos de riktiga fotonördarna. Jag gillar och ser fördelar hos båda märkena, även om jag av hävd mest kört Canon.
 
Ärligt talat så grundar sig alla dessa Canon/Nikon, Intel/AMD, SAAB/Volvo idiotdebatterna i en enda sak, nämligen människans behov av att tillhöra en flock. Är du inte i grupp är du ingen.

En bra fotograf tar troligtvis alldeles utmärkta bilder oavsett kamerafabrikat. Vad gäller de olika fabrikatens menyer & gränsnitt så tror jag att man om man vill kan lära sig/vänja sig vis samtliga.

Om man mot all förmodan är så felkopplad att man inte fixar det så är jag 100% säker på att man har större bekymmer än vilken kamera man ska välja ;)
 
Jag har kört med både Canon o Nikon och konstigt nog så blir det lika bra bilder från båda. Jag gillar Canon's grepp lite bättre annars är det ingen större skillnad, man ska välja det som passar bäst i handen tycker jag. Det är ju dock ett verktyg.

Hehe ja, lite därför jag sålde min kamera jag hade igår.

Nästa ska sätta ordentligt i handen på mig.
 
Ärligt talat så grundar sig alla dessa Canon/Nikon, Intel/AMD, SAAB/Volvo idiotdebatterna i en enda sak, nämligen människans behov av att tillhöra en flock. Är du inte i grupp är du ingen.

En bra fotograf tar troligtvis alldeles utmärkta bilder oavsett kamerafabrikat. Vad gäller de olika fabrikatens menyer & gränsnitt så tror jag att man om man vill kan lära sig/vänja sig vis samtliga.

Om man mot all förmodan är så felkopplad att man inte fixar det så är jag 100% säker på att man har större bekymmer än vilken kamera man ska välja ;)

Där fick du allt det de va? ;)

Sen behöver man ju inte blåsa upp det som du precis gjorde, jag undrade bara vad folket här tycker. Jag tänker inte att jag MÅSTE ha ett märke och tillhöra en flock, du kanske tänker så dock?
 
Där fick du allt det de va? ;)

Sen behöver man ju inte blåsa upp det som du precis gjorde, jag undrade bara vad folket här tycker. Jag tänker inte att jag MÅSTE ha ett märke och tillhöra en flock, du kanske tänker så dock?

Nu var det ju absolut inte dig personligen jag menade utan alla dessa vs debatter i allmänhet.
 
Denna typ av debatt kan påvisa viktiga skillnader som kan underlätta val av system för nya köpare, tex det Erland skriver ovan.
 
Om Nikon hade haft lika bra utbud av hyfsat långa tele till rimliga priser (100-400, 400/5,6 t ex) skulle jag nog inte bytt till Canon när jag köpte min första dslr.

Det är just DET som gör att jag är osäker på vad jag ska köpa, står mellan Nikon och Canon nu faktiskt, så sjukt svårt att avgöra.
 
ANNONS