Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

GubbenNoa

Medlem
Jag har några objektiv med bajonettfattning för analoga foton. Kan jag köpa ett digitalt kamerahus och använda mina gamla objektiv?
 
Jag tror du behöver vara lite mer specifik på vilken typ av objektiv du har. Märke och modell minst.
 
Jag har några objektiv med bajonettfattning för analoga foton. Kan jag köpa ett digitalt kamerahus och använda mina gamla objektiv?
Det går att göra så! Kolla först om och var det finns objektivadapter att skaffa till dina gamla objektiv. Ex.vis Kamda eller CyberPhoto m.fl. säljer sådana. Där kan du se vilka kamerahus som matchar.
Själv har jag satt mina gamla Canon FD-objektiv (härstammar från min analoga Canon AE1) på en ny Nikon Z7 med passande adapter. Man går förstås miste om autofokus men i mitt fall klarar jag mig utmärkt genom att kamerahuset har "focus-peaking" en typ av konturförstärkning som visar var skärpan sitter.
Om dina gamla objektiv är av god kvalitet har du goda chanser att få fina bilder i ett nytt digitalt kamerahus av god kvalitet. Lycka till!
 
Men Göta Petter, nästan 30 tusen för ett kamerahus! Kanske jag kan hitta något billigare och inte så avancerat, jag är ju en gubbe på 90, och har inte så stora krav.
Stort Tack för ditt svar!
 
Men Göta Petter, nästan 30 tusen för ett kamerahus! Kanske jag kan hitta något billigare och inte så avancerat, jag är ju en gubbe på 90, och har inte så stora krav.
Stort Tack för ditt svar!
Det huset skaffades inte speciellt för att konvertera gamla Canon-objektiv, det är något som jag kan använda ändå. Det finns betydligt mer prisvärda kamerahus om man bara är ute efter att få på sina "gamla" gluggar. Bl.a. finns det en hel del på begagnatmarknaden.
Vad är det för sorts objektiv som är aktuellt och vilken tillverkare?
 
Du behöver uppge vilken fattning de har eller vilken kamera du använt dem på. Det är inte alls säker att du behöver använda någon adapter.
 
Om du har Nikon F-objektiv, så rekommenderar jag Nikon Z50 eller Z6 + FTZ-adaptern. Jag har Z6 med adaptern och använder till 95% enbart gamla gluggar: Nikkor 20, 28, 35, 55 makro och 105mm. Funkar klockrent. I manualen står att pre AI-objektiv inte är kompatibla med FTZ-adaptern, men det är BS – jag har inga problem med mina äldre gluggar.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Minns inte. Jag gav bort kamerahus + normalobjektiv till ett barnbarn, för åtskilliga år sedan. Jag ska kolla om hon har den liggande nånstans.
 
Men kameramärket och ungefär hur gammalt det är kommer du väl ihåg? (Kameramärket /fattningen står nog på dina objektiv).
 
Ja, det kan man ju tycka,men du begär mycket av en 90-åring! Den enda kameran jag minns var en Praktica, men den hade fast objektiv. Härnäst kom den jag gav bort, Systemkamera med normalobjektiv, Vidvinkel och tele köptes separat. Har mailat barnbarnet och inväntar svar.
Vill minnas att jag köpte kameran i slutet av 60-talet.
 
Men Göta Petter, nästan 30 tusen för ett kamerahus! Kanske jag kan hitta något billigare och inte så avancerat, jag är ju en gubbe på 90, och har inte så stora krav.
Stort Tack för ditt svar!

Ja du kan säkert hitta något till lägre pris. Att tänka på när du väljer kamerahus är dock att det kan vara bra att välja en kamera med lika stor sensor som en gammaldags småbildsfilmruta då får du samma bildvinklar som du var van vid på filmens tid. Titta på t.ex. Canon EOS R, Nikon Z6 eller möjligtvis Sony A7 iii om du är ute efter något spegellöst
 
Gamla zoom-objektiv blir sällan särskilt bra när de används på en digitalkamera. Möjligen kan den där tamron-vidvinkeln vara värd att experimentera med men även det är nog tveksamt.

Om du ändå vill göra det skulle jag inte köpa kamerahus för över 20000:- som har föreslagits. Sonys lite äldre A7 går till exempel att hitta ny för under 10000:- och Sony a6000 kan man köpa för under 5000:-

Den sistnämnda kameran har dock en mindre sensor som beskär bilden en del, din vidvinkel blir då troligen mer som ett normalobjektiv och ditt telezoom får ännu mer tele-effekt.
 
Ja, det kan man ju tycka,men du begär mycket av en 90-åring! Den enda kameran jag minns var en Praktica, men den hade fast objektiv. Härnäst kom den jag gav bort, Systemkamera med normalobjektiv, Vidvinkel och tele köptes separat. Har mailat barnbarnet och inväntar svar.
Vill minnas att jag köpte kameran i slutet av 60-talet.
Det kan ju eventuellt vara så att barnbarnet har tröttnat på den kameran och köpt något modernare, och i så fall kan du ju kanske få tillbaka ditt kamerahus om det finns kvar, och då är problemet löst.

En ny kamera behöver inte kosta 30.000 om man inte absolut vill hålla sig till de finaste modellerna, så ett annat alternativ är att glömma bort de där gamla objektiven och köpa nåt annat. Det går utan större problem att få tag på en ny systemkamera inklusive ett eller två objektiv för 3000-6000 Kr om man inte har alldeles för höga krav, och på begagnatsidan finns det ännu billigare. Fotohandlare som t.ex. Rajala, Cyberphoto och Scandinavian Photo säljer även begagnat med garanti, och om man törs kan man titta på Blocket och Tradera. Har man tur kan man hitta saker på loppmarknader och second hand också. Jag hittade nyss en Canon EOS 1000D för 100 Kr på Stadsmissionens outlet i Kungens Kurva. Den fungerar alldeles utmärkt efter lite rengöring och med ett nytt batteri.
 
Vad är det du skall fotografera?
Är det inga speciella krav så köp ngt enklare begagnat o använd det. Alltså anpassa dig inte efter de objektiv du har.
 
OK! Tack för alla goda råd! Nu blir det nog så att jag glömmer tanken på att använda digitalt kamerahus till analoga objektiv. Och vem vill blaska med framkallningsvätskor år 2020!!!
Det får bli något begagnat. Det duger nog åt mig.
Än en gång tack så mycket!
 
Om jag får vara lite petimeter så är det i princip ingen skillnad på objektiv bara för att man väljer att ha en digital bildsensor för att registrera bilden i stället för en "analog" film. (Jag gillar egentligen inte beteckningen "analog" för kameror som inte har digital sensor, men jag har inget bättre förslag) Det är precis samma teknik med ett gäng linser och en bländare och en mekanik för att justera skärpa och bländare. Enda skillnaden kan vara objektivfattningen och att de gamla objektiven förmodligen tyvärr har hunnit bli omoderna och ifrånsprungna av modern teknologi och tillverkningsteknik, dessutom kan de ha blivit slitna. Nyare objektiv har väldigt ofta elektronik och motorer för att styra inställningar och tillföra funktioner som bildstabilisering. Men ställer man ändå inställningsratten på kameran på "M" så spelar det väl ingen roll att inte autofokusen fungerar.

Min första egna systemkamera blev en Canon EOS 650 som jag köpte nån gång på 1980-talet, och jag fotade mest svartvitt med Kodak Tri-X eftersom jag då hade tillgång till ett labb där jag kunde framkalla själv och framställa papperskopior. Den kameran har jag kvar fortfarande, och de objektiv som passade till den passar även på mina nyare digitala Canon EOS-kameror. Vill man inte hålla på med adaptrar så är det därför viktigt att det är rätt objektivfattning. Det kan också bli så att brännvidd eller skärpeinställningen påverkas eftersom en adapterring bygger på avståndet mellan objektivet och bildsensorn jämfört avståndet till filmrullen på den gamla kameran. Där har de spegellösa kamerorna en fördel eftersom det kortare avståndet mellan objektivfattning och sensor ger extra plats för adapterringen. Mellan Canons EF och RF (För R-serien) skiljer det runt 2 centimeter
 
OK! Tack för alla goda råd! Nu blir det nog så att jag glömmer tanken på att använda digitalt kamerahus till analoga objektiv. Och vem vill blaska med framkallningsvätskor år 2020!!!
Det får bli något begagnat. Det duger nog åt mig.
Än en gång tack så mycket!
Det gör du rätt i. Till dagens kameror finns det adaptrar för de flesta objektiv. En del av dem så kallade smart-adapters som för över iformation till kameran och kan hantera även AFS.
Nu är det inga märkesobjektiv du har och som egentligen har noll värde. Troligen lirar dessa objektiv inte med några moderna kameror särskilt bra.
Jag börjar själv bli gammal gubbe och gillar inte släpa på för mycket tunga prylar. Även om jag klarar en dagsvandringen i naturen på 20 km på en dag med en packning på 15 kilo så gillar jag inte släpa på kilon.

Jag skulle rekommendera dig att kika på en X-PRO2 med en18-55/2,8-4 zoom. Eller en X-T2.
Sedan ett av Fujis många alternativ för 70-200 eller mer.
Det finns flera att välja bland. Ofta mycket man kan köpa begagnat till hyfsade priser, inte minst här på fotosidan.
När man blir äldre börjar ju tyvärr ens fysiska styrka avta.
JU äldre man blir desto viktigare blir det att man inte behöver släpa på mer än absolut nödvändigt. Det skall vara kul att fota och inte en pina.
Jag har Canon FF och et stort system för Fuji. Det som oftast får följa med ut är Fuji och några lätta objektiv.
 
ANNONS