Annons

oläsbar videofil på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

kiljano

Avslutat medlemskap
Hej, jag har precis skrivit ett långt inlägg på forumet tocows. (det följer nedan) men vill kolla om det finns några här som har varit med om liknande. Det handlar om en videofil, alltså en bland flera stycken på ett minneskort och ifrån ett specifikt tillfälle, som har blivit oläsbart. Jag ställer frågan varför och vill gärna ha svar så att detta kan undvikas i framtiden. Allt annat från samma kort går att läsa, både foto och video. Det ända som skiljer detta klipp från dom andra är att jag kan ha fotat lite stillbilder strax efter jag filmade, men detta borde inte vara något problem. I daghar jag ägnat mig åt att just prova detta och gjort just det, gått från video inspelning och snabbt till stillbild utan att det har påverkat något klip. Mitt klipp i frågan är 2GB, typ 7-8 minuter långt, filmat i 1920X1080, kortet som jag använder var omformaterat samma dag, med specifikationerna 16BG, 30Mb/s. Är det någon som har varit med om något liknande och som har ett bra svar på hur man ska undvika att detta sker i framtiden. Mvh

p.s. läs gärna den lite utförligare texten nedan (på engelska) om ni har lust.
Tack på förhand.




"Ive got a 7D and last night a was recording a live concert and today when i was about go through the material i was sad to see that one of the files, perhaps the most important was corrupt. The one file where the singer got on stage and the crowed greeted him. Now om trying to figure out what to do to not get into the same situation again. Here are the facts. I have a couple on new sandisk 16GB, 60MB/s CF cards. My camera is mine since this winter. I was shooting both video and photos that night and and all the files are working great accept for this one. The only thing i can think about that i did on this and not on the other files is that i during the shot, wich lasted for about 10 minutes, is that i shot a couple of stills during the recording and that I also went from video to photo mode pretty quick after recording. The files is not viewable nor on the camera or the computer on programs such as QT, FCP, MPEG streamclip, VLC. The files is there and it is about 2GB in size so i figure it must have been a 7-8 minutes long take. Another thing that is wierd is that in the metadate of the files, it says that it was created friday the 13:th of april 1934 at 16:48 while all the other files are saying the right time wich was thursday 20 may att about 00.15 to 01:30. Today i´ve been filming under the same conditions just to try and se whay might have caused this problem and i cant find it. Today im recording and switching very fast to stills-mode and take series after filming for 10 minutes, and also im taking photos during the shoot and so far no clip has turned out to be corrupted. Can anyone help me / the 7d filmmakers find out how to avoid this from happening again by sorting out what to do, for how long maximun and in wich way."
 
Flashminnen ger upp med tiden. I regel klarar kortet själv av att hålla ordning på detta och flytta användandet av olika delar av kortet, för att fördela slitaget, men det är inte alltid det lyckas.

Formatering påverkar inte detta fenomen.
 
Kortet är från december och har kanske omformaterats tio gånger.
Alla andra filer fungerade utmärkt men du tror ändå att det är minneskortet?
Det har inte hänt förut och jag provade att fylla kortet med video igår, jag filmade i olika tagningar tills det var full och fick inte något problem med någon fil. Mvh
 
Senast ändrad:
Om ett sånt fel inträffar på kortet brukar kortet upptäcka det och inte använda den lilla delen av sig självt mer. Så fel av den arten kan komma en gång och sen inte dyka upp på länge. Det finns mer eller mindre sluga algoritmer för sånt på flashminnen.

Jag har inte studerat detta så noga när det gäller min kamera. Däremot använder jag styrsystem med både vanligt minne och flashminne på jobbet. Där får man tänka sig för ibland, så man inte skirver för ofta till en minnesposition som ska klara spänningsbortfall. Måste man göra det får man tillgripa batteribackup istället, eller skriva till en vanlig minnescell och sen uppdatera backupen mer sällan. Annars kan man slita upp en flashminnescell rätt snabbt. Gör man en beräkning 100 gånger i sekunden blir det nästan 10 miljoner om dygnet, och i sådana tillämpningar kan man inte låta värdena hoppa runt heller, för då kan man inte hitta dem igen.
 
Har läst att det dröjer en stund innan videon är färdigskriven på kortet. Över en minut i vissa fall, kanske upp till två. Om du tagit ut det för fort finns inte all metadata med, så det är kört. Ska du filma kontinuerligt är det nog två kameror växelvis som gäller, tyvärr.
 
ANNONS