Annons

Olympus OM-D

Okej, Har en Panasonic FZ50 med manuell zoom. FZ50 var den sista från Panasonic som gjorde med manuell zoom, idag är alla FZ-kameror därifrån Power Zoom.
 
Har du verkligen några belägg för det? Jag har inte sett något test som klart och tydligt slår fast att så är fallet.

Stabiliseringsystem av olika slag är väldigt svåra att jämföra objektivt, men den här artikeln kommer till slutsatsen att det är lite bättre med objektivbaserad stabilisering än sensorbaserad dito.
Fast någon jättestor skillnad är det inte, och testet är bara baserat på en kamera och ett objektiv.
 
Stabiliseringsystem av olika slag är väldigt svåra att jämföra objektivt, men den här artikeln kommer till slutsatsen att det är lite bättre med objektivbaserad stabilisering än sensorbaserad dito.
Fast någon jättestor skillnad är det inte, och testet är bara baserat på en kamera och ett objektiv.

Vilket test?
 

Det finns tydligen två versioner av M.Zuiko 40-150:
En utan R i beteckningen och en med R.

Den optiska formeln ser ut att vara densamma. Är det någon här som kan bekräfta det?

Prisjakt har två sidor med vad som verkar vara två versioner av M.Zuiko 40-150.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=608244
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725186

Av respektive produktbild att döma ser det ut att vara samma objektiv, men prisnivån är rätt olika (och båda sidorna har länkar till samma leverantörer, men med olika priser alltså.)

Jag antar att man vill ha R-varianten. Frågan är då om det är R-varianten som är den dyra versionen eller om Prisjakt helt enkelt är förvirrad.
 
Det finns tydligen två versioner av M.Zuiko 40-150:
En utan R i beteckningen och en med R.

Den optiska formeln ser ut att vara densamma. Är det någon här som kan bekräfta det?

Prisjakt har två sidor med vad som verkar vara två versioner av M.Zuiko 40-150.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=608244
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725186

Av respektive produktbild att döma ser det ut att vara samma objektiv, men prisnivån är rätt olika (och båda sidorna har länkar till samma leverantörer, men med olika priser alltså.)

Jag antar att man vill ha R-varianten. Frågan är då om det är R-varianten som är den dyra versionen eller om Prisjakt helt enkelt är förvirrad.

De ser lika ut i allt utom MTF chart vad jag kan se. Där verkar R versionen ha fördel, men frågan är hur. Jag kan inte hitta någon annan skillnad förutom en beskrivning där det står att R versionen är en vidareutveckling, men skillnaden i MTF kommer ju någonstans ifrån.. Nu får vi undersöka.
 
De ser lika ut i allt utom MTF chart vad jag kan se. Där verkar R versionen ha fördel, men frågan är hur. Jag kan inte hitta någon annan skillnad förutom en beskrivning där det står att R versionen är en vidareutveckling, men skillnaden i MTF kommer ju någonstans ifrån.. Nu får vi undersöka.

Vad jag har kunnat få fram är det bara formgivningen av det yttre som är förändrad på R-modellen. Den presenterades samtidigt med E-P3 och först trodde man att den snabbare fokuseringen krävde ett R-objektiv. Men när produkterna väl var ute, dementerades detta. Jag tror mest det var en fråga om att svara på konkurrensen från NEX-objektivens metallfinish.
 
Vad jag har kunnat få fram är det bara formgivningen av det yttre som är förändrad på R-modellen. Den presenterades samtidigt med E-P3 och först trodde man att den snabbare fokuseringen krävde ett R-objektiv. Men när produkterna väl var ute, dementerades detta. Jag tror mest det var en fråga om att svara på konkurrensen från NEX-objektivens metallfinish.

Ja jag har ingen aning. MTF resultaten kan väl bero på testfel också.
 
Vad jag har kunnat få fram är det bara formgivningen av det yttre som är förändrad på R-modellen. Den presenterades samtidigt med E-P3 och först trodde man att den snabbare fokuseringen krävde ett R-objektiv. Men när produkterna väl var ute, dementerades detta. Jag tror mest det var en fråga om att svara på konkurrensen från NEX-objektivens metallfinish.

Beskrivningen av R-modellen på four-thirds.org säger att den har MSC-mekanismen för snabb AF. (MSC = Movie & Still Compatible). Huruvida MSC verkligen betyder att objektivet har en annan AF-mekanism eller om det bara är reklam är väl en öppen fråga.

Icke-R-versionen ser mer retro ut, men jag tycker bättre om sådana räfflor som R-versionen har.

Det märkliga är dock Prisjakts förvirrade presentation av två stycken M.Zuiko 40-150 som inte verkar skilja sig åt på annat sätt än priset.

Aha! Nu när jag skulle hänvisa till Prisjakts båda sidor så har de lagt till en sida med R-versionen. Folket på Prisjakt läser tydligen Fotosidans forum. :)
Den dyra utan R.
Den billiga utan R.
Den med R.
 
Jag har haft både 14-42 Mk II och 40-150, båda två utan R. Båda objektiven hade MSC (snabb och tyst fokusering). Skillnaden mot R-objektiven är bara kosmetisk. Båda objektiven byttes i min strävan till att minimera utrustningen ut mot ett 14-150-objektiv, då jag kom över ett till en rimlig penning.
 
Jag har haft både 14-42 Mk II och 40-150, båda två utan R. Båda objektiven hade MSC (snabb och tyst fokusering). Skillnaden mot R-objektiven är bara kosmetisk. Båda objektiven byttes i min strävan till att minimera utrustningen ut mot ett 14-150-objektiv, då jag kom över ett till en rimlig penning.

Just det. Båda har MSC.
 
Nu är det förhoppningsvis inte så långt kvar innan kamerorna kommer. Leverans startar i april har det sagts. Jag undrar om det fortfarande håller. Enligt Olympus Japan har de fått fler förhandsbeställningar på E-M5 än någon kamera tidigare. Jag hoppas det inte innebär att Sverige får vänta på leverans, för att andra marknader anses "viktigare".
Frågan är också om de som har beställt enbart hus får sina samtidigt som de som har beställt kameran med kitzoomen. Någon som har hört hur det ligger till med det? Tidigare har enbart hus kommit senare, men då tror jag inte man ens kunde beställa enbart hus till att börja med.
Efter vad jag har hört är hela den första tillverkningsbatchen redan bokad, så de som inte redan har förbokat får antagligen vänta. Fast det beror nog också på hur många kameror Olympus Sverige har beställt. Har de beställt snålt, blir det fler som får vänta.
En ytterligare faktor är hur många som har beställt svarta respektive krom och hur många av varje som Olympus Sverige har beställt.
 
Ja spännande är det…

Jag håller tummarna på leverans i mitten av april. Jag tycker det verkar som att Sverige brukar vara ett av de länder som får modeller rätt tidigt men nu när det varit ett sådant enormt intresse så vet man ju aldrig. Jag beställde själv ett kamerahus i silver den 10:e februari av Cyberphoto.

Någon som har koll på hur Olympus Sverige skött sig vid tidigare lanseringar?
 
Jag ringde just Cyberphoto eftersom min orderbekräftelse såg lite underlig ut. Men ordern skulle tydligen vara OK.
Jag frågade om han hade några nya uppgifter om leveransdatum och om det var skillnad med/utan kitobjektiv. Men han hade inga uppgifter att ge.
De två senaste objektiven (12 och 45 mm) levererades ungefär samtidigt som i i övriga världen, om jag inte minns fel. När E-P1 kom, var det däremot cirkus. Då fick Expert ensamrätt till att börja med och sålde dessutom till betydligt lägre pris än postorderfirmorna.
 
Jag skulle vilja se en OM-2 bredvid en OM-D, båda med objektiv, som jämförelse, storleksmässig och utseendemässigt.
Skulle vara Mycket intressant.
 
ANNONS