Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp mask

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Finns det någon regel, hur mycket man kan skärpa bilden med oskarp mask.

Först är reglaget amount,radius och sedan threshold. Ska man justerar alla 3 eller?

Agneta
 
Här har du sökresultat på "oskarp mask" i forumet, i vissa av dessa trådar finns mycket bra info... Kolla först på dem med många svar.

Sökresultat

Något man märker är att det inte direkt finns några givna regler, tumregler finns men många använder olika metoder.
 
Hej.

"Mängd" - värdet anger hur mycket pixlarnas kontrast ska ökas.
För bilder som ska skrivas ut med hög upplösning bör man välja ett värde mellan 150% och 200%.

"Radie" - värdet specificerar hur många pixlar kring kanterna som ska påverkas. Bilder med hög upplösning bör ha ett värde mellan 1 och 2. Ett lägre värde gör endast kantpixlarna skarpare, medan ett högre värde skärper ett brett band av pixlar. Effekten märks inte lika mycket i tryck som på skärmen.

"Tröskelvärde" - specificerar hur mycket värdena för intensitet måste skilja sej mellan två pixlar för att dom ska räknas som kantpixlar. Standard värdet 0, gör alla pixlar i bilden skarpare. Om bilden innehåller områden som inte ska påverkas, bör man använda ett område mellan 2 och 20.
(jag brukar ligga mellan 15 och 20).

/Jacob vP
 
Vid högupplösta bilder (250-> DPI) kör jag NÄSTAN alltid: 150, 1.0, 1

Funkar i regel jättebra till mina bilder.
Men visst bör man prova olika alternativ.
 
Inte svar på frågan inledningsvis men prova gärna skärpning med High pass-filtret:

- Duplicera lager
- Filter > Other > High Pass
- Välj radie, t ex 10 pixlar (beroende på motiv och bildstorlek)
- Välj Hard Light som lageralternativ
- Välj styrka på effekten med opacitet (över ca 70-80% brukar vara för mycket)
 
Det är lite svårt att sätta standard på vad man skall sätta värdena på för det varierar beroende på källan(scannad papperkopia, digital fil etc.)

Märkte senast att en bild fotograferad med Nikon D100 och DX-optik(specialutvecklad optik för D100an) så går det att skärpa bilderna otroligt mycket mer. Bilder tagna med digitala bakstycken går även att skärpa destu mer...

Ifall man skall lägga en konstnärlig aspekt på det hela så är det vissa bilder som ser bättre ut med mindre eller mer skärpning.

Prova dig fram... och titta vad som ser bäst ut.

MVH / J.
 
"halofenomenet"

Ett tips för att undvika "halofenomenet": gå till "Imagine"- "Mode", välj "Lab colors", sedan från "Channels"-palleten markerar du kanalen "Lightness". Nu kan du använda ""Unsharp Mask" med de värde som passar dig bäst. När du är nöjd med skärpan glöm inte gå tillbaka till "Imagine" - "Mode" och ändra tillbaka till "RGB-mode". Hoppas det hjälper något. Lycka till!
 
altur skrev:
Ett tips för att undvika "halofenomenet": gå till "Imagine"- "Mode", välj "Lab colors", sedan från "Channels"-palleten markerar du kanalen "Lightness".
Har sett det här tipset förut, men jag har fortfarade inte lyckats se någon skillnad när jag testat det. Att skärpningen angriper precis rätt data förstår jag, men för t ex en svartvit bild blir ju skillnaden även teoretiskt noll.

Om någon kunde visa ett jämförelseexempel skulle jag bli glad!
 
FotoKotten skrev:
Vid högupplösta bilder (250-> DPI) kör jag NÄSTAN alltid: 150, 1.0, 1

Funkar i regel jättebra till mina bilder.
Men visst bör man prova olika alternativ.

Som standard brukar jag har 150, 0,4, 0,
om originalet har bra skärpa från början,
och det har funkat jättebra på A4-förstoringar.
 
Det finns många idéer och teorier om USM och alla verkar använda sin egen och det är ju inte fel så länge man är nöjd med det slutliga bildresultatet. Dock finns vissa grunder som man inte kan ändra på. En bild som ska beses på dataskärm bör inte ha samma USM-inställningar som en bild som ska skrivas ut eller tryckas, om man vill ha bästa möjliga skärpeintryck. För en bild som ska ses på skärm är 0,3 - 0,4 ett bra värde på radius. Formeln för detta är: Upplösningen (mätt i ppi) delat med 200. Genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80 ppi. 75/200=0,375. För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare är 1,0 ett bra riktmärke (200/200=1,0) och för ett högkvalitétstryck i 300 ppi är 1,5 på radius rekommendabelt (300/200=1,5). USM bör inte läggas på förrän bilden fått sin slutliga storlek i pixels. Annars försvinner skärpeintrycket helt, t.ex vid nedminskning till webformat. När du minskar ned en bild, t.ex för visning på fotosidan, vänta med att lägga på USM tills bilden har sin visningsstorlek. När det gäller mängd så börjar man med att leta upp det värde där halo-effekten uppstår. Sedan går man nedåt i mängd tills bilden ser bra ut. Bilder som har oskärpa av olika anledningar kan dock inte förbättras så mycket med USM. En bra grundbild är alltid bäst.
 
Tack Graalen!

Det var intressant. Jag har inget bekymmer med utskrift på pappret, däremot med skärpan, när lägger bilder på fotosidan.
Nu skall jag öva på det.
 
Ja, jag läste om denna formel i tidningen FOTO nr 6/2002 i en artikel om USM. Den artikeln rekommenderas varmt. Vad gäller tröskelvärde så beskrev Jacob vP det på ett bra sätt så det tog jag inte upp.
Hälsn, Nils.
 
Graal skrev:
Det finns många idéer och teorier om USM och alla verkar använda sin egen och det är ju inte fel så länge man är nöjd med det slutliga bildresultatet. Dock finns vissa grunder som man inte kan ändra på. En bild som ska beses på dataskärm bör inte ha samma USM-inställningar som en bild som ska skrivas ut eller tryckas, om man vill ha bästa möjliga skärpeintryck. För en bild som ska ses på skärm är 0,3 - 0,4 ett bra värde på radius. Formeln för detta är: Upplösningen (mätt i ppi) delat med 200. Genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80 ppi. 75/200=0,375. För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare är 1,0 ett bra riktmärke (200/200=1,0) och för ett högkvalitétstryck i 300 ppi är 1,5 på radius rekommendabelt (300/200=1,5). USM bör inte läggas på förrän bilden fått sin slutliga storlek i pixels. Annars försvinner skärpeintrycket helt, t.ex vid nedminskning till webformat. När du minskar ned en bild, t.ex för visning på fotosidan, vänta med att lägga på USM tills bilden har sin visningsstorlek. När det gäller mängd så börjar man med att leta upp det värde där halo-effekten uppstår. Sedan går man nedåt i mängd tills bilden ser bra ut. Bilder som har oskärpa av olika anledningar kan dock inte förbättras så mycket med USM. En bra grundbild är alltid bäst.
Finns anledning att köra USM i flera omgångar, för att öka skärpan men undvika halo, etc? Skärpning tycker jag är ett knepigt kapitel...
 
ANNONS