Annons

Oskarpa bilder i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

aros_axa

Aktiv medlem
Jag brukar använda Bridge i mitt arbetsflöde, faktiskt tycker jag att det är verktyg som är bra och funkar för mig. Främst vid granskning och utsortering, även en hel del justering/redigering.

MEN jag har upptäckt att bilderna är vid visning i fönstret "Förhandsgranska" ganska oskarpa.
Oskärpan ligger inte i bilden utan i Bridge. Även i 100% tycker jag bilderna blir lite luddiga. :-(

Har kollat med andra bildprogram och i tex Fast Stone I.Viewer så är bilderna skarpa och fina, som man kan förvänta sig när jag fotograferat. :)

Helst vill jag behålla Bridge vid sortering och "kassering" av bilder men man blir ju lätt lurad av den "pålagda" oskärpan.
Problemet finns ju även när man ska lägga på skärpa, man kanske krämar på extra för att kompensera.

Någon som vet ifall det är en inställning i Bridge?
Eller om man får leva med det?
 

lapg

Aktiv medlem
Det kan inte vara så att bilderna är så pass tunga så att det tar en stund innan de blir fokuserade? Har du bilderna lokalt eller ligger de på en server som kanske inte befinner sig där du gör? I så fall kan det ta en bra stund innan bilden blir fokuserad i preview.

/ Lena
 

aros_axa

Aktiv medlem
Jo, de blir fokuserade efter en stund. Vissa tunga bilder tar lite längre tid kanske uppåt en sekund men de allra flesta går på ett kick.

Bilderna ligger lokalt.

Nej, bilderna fortfarande oskarpa efter att Bridge jobbat färdigt för Preview.
 

reflux

Aktiv medlem
Bridge skärper inte för normal skärmvisning efter nedskalning av sin egen previewbild.
Oerhört irriterande.
 

aros_axa

Aktiv medlem
reflux skrev:
Bridge skärper inte för normal skärmvisning efter nedskalning av sin egen previewbild.
Oerhört irriterande.
Inte?

Så man får leva med det, eller kan man gå runt problemet på nått sätt (utan att behöva använda sig av ett till bildprogram)?

Håller med, oerhört irriterande. Ibland tycker man att alla bilder är lite oskarpa när det i sjävla verket är Bridge som "strular".
 

lapg

Aktiv medlem
Tyvärr förstår jag inte hur ni menar då för mina bilder blir klockrena i Bridge.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa till.

/ Lena
 

reflux

Aktiv medlem
aros_axa skrev:
Inte?

Så man får leva med det, eller kan man gå runt problemet på nått sätt (utan att behöva använda sig av ett till bildprogram)?

Håller med, oerhört irriterande. Ibland tycker man att alla bilder är lite oskarpa när det i sjävla verket är Bridge som "strular".
Ingen lösning som jag hittat iallafall, andra kanske vet bättre. Men ibland undrar jag om hur Adobes arbetsgrupper ser ut när de utvecklar produkter... Bling lägger de gärna till, men workflowrelaterade förbättringar är det sådär med.
 

aros_axa

Aktiv medlem
lapg skrev:
Tyvärr förstår jag inte hur ni menar då för mina bilder blir klockrena i Bridge.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa till.

/ Lena
Hm, vad är det för hemlighet du använder dig av? ;-)

Har du testat kolla samma bild i annat visningsprogram ifall det är samma/bättre skärpa där?
 

lapg

Aktiv medlem
Ingen hemlighet ;-) Men nu när du ställde frågan så jämförde jag Bridge med IE (kanske fel val, men dock). Skillnaden är absolut inte stor mellan de två och/eller så är det jag som antingen har dålig syn eller inte är tillräckligt kräsen :)

/ Lena
 

js1

Aktiv medlem
Tycker heller inte att bilderna inte blir skarpa i Bridge. Har dock ingen lösning, ville bara bekräfta att du inte är ensam.
 

js1

Aktiv medlem
Struntar i skärpan i Bridge. Jobbar med det vanliga, vitbalans, exponering osv. Lägger 25 i grundskärpa och slutskärper sen i PS.
 

aros_axa

Aktiv medlem
js1 skrev:
Struntar i skärpan i Bridge. Jobbar med det vanliga, vitbalans, exponering osv. Lägger 25 i grundskärpa och slutskärper sen i PS.
Nja, fast som jag skrev i första inlägget; jag använder Bridge till att sortera bort dåliga bilder, inte så kul att slänga bort bilder man tycker är oskarpa men är det pga Bridge.
 

BempaS

Aktiv medlem
aros_axa skrev:
Nja, fast som jag skrev i första inlägget; jag använder Bridge till att sortera bort dåliga bilder, inte så kul att slänga bort bilder man tycker är oskarpa men är det pga Bridge.
När jag fått över bilderna i datorn så går jag först igenom alla bilder med Canons program Zoombrowser och gallrar bort suddiga/dåliga bilder fullscreen, sen använder jag Bridge. Kanske lite omständigt, finns säkert andra bättre sätt men det funkar för en amatör för mig.. =)
 

js1

Aktiv medlem
aros_axa skrev:
Nja, fast som jag skrev i första inlägget; jag använder Bridge till att sortera bort dåliga bilder, inte så kul att slänga bort bilder man tycker är oskarpa men är det pga Bridge.
Okej,
Men såå kass så att man inte kan avgöra om skärpan håller eller inte tycker jag inte det blir.
 

aros_axa

Aktiv medlem
BempaS skrev:
När jag fått över bilderna i datorn så går jag först igenom alla bilder med Canons program Zoombrowser och gallrar bort suddiga/dåliga bilder fullscreen, sen använder jag Bridge. Kanske lite omständigt, finns säkert andra bättre sätt men det funkar för en amatör för mig.. =)
Jo, jag kommer förmodligen först kolla igenom och sortera med FastStone Viewer i fortsättningen.

vaktmästaren skrev:
Har du ställt in högsta kvalitet på tumnaglarna?
Ja, det har jag men problemet ligger inte där utan i "Förhandsvisning" där det blir oskarpt.

Jörgen skrev:
Okej,
Men såå kass så att man inte kan avgöra om skärpan håller eller inte tycker jag inte det blir.
Jag vet inte, jag kanske är petig. Men på min skärm blir det tydlig skillnad...tycker jag.
 

Sommarbilder

Aktiv medlem
Lösningen.

Nu var det länge sedan frågan ställdes, men jag hittade tråden då jag stod inför samma problem vid en nyinköpt 27-tummare.

Jag hittade även lösningen om andra tittar in här.
Under inställningar-avancerat, ligger "generera förhandsvisningar i skärmstorlek" Kryssa i där, rensa cachen och starta om= Fixat!

Anders
 

aros_axa

Aktiv medlem
Tjoho!

Ja det var en gammal tråd jag startade.

Men tack för tipset. Andra kanske har nytta av det.

Jag själv har gått över till Lightroom.
 
ANNONS