Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul, och här är en till....

Tycker nog att det jag läst hittills gör att jag känner mig väldigt nöjd med min beställning som gkick i väg igår. Har väntat länge på just den här...

Lena
 
LX3:an borde vara en suverän dykkamera med sin ljusstarka vidvinkel och möjlighet till yttre blixt. Ett perfekt budgetalternativ då det tenderar att bli ganska dyrt och klumpigt att doppa en systemare.
 
Tycker det inte alls är så farligt med tanke på att det är en kompaktkamera. I realiteten är det bildens kvalitet som gäller och inte pixlarna. ISO-400 bilden som visas nedanför utsnitten är helt ok i mina ögon.
 
ISO400 är kanske inte tillräckligt bra vid stora utskrifter, men kameran måste ju jämföras med liknande kameror i sin klass och inte med systemkamerornas större sensorer. Att priset är lite högt får man leva med, å andra sidan får man ju 24-60 mm i kompakt format. Sigma DP1 i all ära men den verkar ha en del tillkortakommanden som gör att den inte är ett alternativ för mig.
 
Ha lite koll på priset....

La min beställning i början på veckan hos Cyber. Upptäckte senare att Scandinavien hade prissatt LX3:an på torsdagen, 500:- lägre! Ringde och snackade med Cyber, vi löste det så nu är jag nöjd. Kan löna sig att kolla lite, 500:- är väl för stor skillnad när de normalt bara skiljer någon 100-lapp på kameror.

Lena
 
När nu denna lilla skapelse sett dagens ljus, kan det då kanske vila en ny Leica runt hörnet, jag tänker på en möjlig D-Lux4.

Någon som hört / sett något?

///F
 
Sökare

Är det någon som har sett någon info om den externa sökaren som finns som tillbehör, är det en zoomsökare eller har den en fast brännvidd?
Den ser ju rätt kompakt ut så det mesta tyder väl på att den är fast.
Kanske bara att vänja sig av med optisk sökare, i princip enda kompakten som har både råformat och optisk sökare är väl Canon G9, men det saknar å andra sidan vidvinkel...
Lx3 verkar onekligen intressant.
 
Re: Sökare

mekelund skrev:
Är det någon som har sett någon info om den externa sökaren som finns som tillbehör, är det en zoomsökare eller har den en fast brännvidd?
Den ser ju rätt kompakt ut så det mesta tyder väl på att den är fast.

På Cyberphoto står det "DMW-VF1 optisk sökare, motsvarande 24mm", så den är nog fast.
 
Thomas_A skrev:
Fuji's kameror brukar ju anses vara de bästa avsende bildkvalitet vid högre ISO. Jag jämförde på skoj Fuji F50d med Panasonic DMC-TZ5 som finns på DPreview.

Fuji:

http://a.img-dpreview.com/reviews/fujifilmf50fd/samples/Comparedto/fuji_f50_ISO400.JPG

Panasonic:

http://a.img-dpreview.com/reviews/panasonictz5/samples/comparedto/panasonictz5_ISO400.JPG

Trots sitt grundmurade rykte om brusiga sensorer verkar i mitt tycke Panasonicen ha bättre bildkvalitet i JPG. Den nya processorn ger betydligt bättre bild än den gamla.

Jämför man med Fuji F31fd och betraktar med samma förstoringsgrad finns något mer brus i Panasonicen. Förstorar man syns dock detaljer lite mer på Panasonicen i mina ögon och det är mer distortion i Fujin. Bruset skulle man säkert kunna minska med något program men dock förlora lite i detalj.

http://a.img-dpreview.com/reviews/FujifilmF31fd/Samples/Comparedto/Fuji_F31fd_ISO400.JPG

Jag tror LX3an knappast är sämre än TZ5, då Panasonic hävdar att sensorn har en förbättrad S/N. Dessutom har LX3an f2.0-2.8 vilket ytterligare förbättrar dess position.

Se gärna efter själva och tyck till.

T

Jag äger en Fuji F31 fd. Jag använder den på auto-iso upp till 800. Den är verkligen Kung på bildkvalitet öht och speciellt med högre iso inställt. F50 är en sämre efterträdare med för många pixlar för den sensorn.

/K
 
Klart godkänd och efterlängtad

Jag har visserligen nyss köpt FX-35 som är rätt skaplig och i bröstficksstorlek, men LX3 kommer jag inte att kunna motstå. Den är nästan perfekt (saknar fast optisk sökare) så det lär bli en sådan när den finns på lager.
 
Gôtt med vidvinkel 24 mm, men 105 mm istället för 60 mm hade varit trevligt. Men då hade väl ljuskännsligheten blivit lidande, och det vill man ju inte... ;)
 
AndyK skrev:
Gôtt med vidvinkel 24 mm, men 105 mm istället för 60 mm hade varit trevligt. Men då hade väl ljuskännsligheten blivit lidande, och det vill man ju inte... ;)

105 mm? Min erfarenhet av zoomar på kompaktkameror är att telefotografering över 60- eller 70 mm är helt värdelöst. Jag tycker att 60 mm låter lagom. Hade lätt kunnat nöja mig med även 50 mm! Däremot tycker jag att det är synd att det inte finns sökare till kameran för t ex 35 mm eller 28 mm. Det är ju inte så att man kan använda 24 mm som normalobjektiv precis!
 
ANNONS