Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jovisst. När kameran väl har fokuserat (med avtryckaren nedtryckt till hälften) är fördröjningen innan exponering så gott som obefintlig. Men somliga kameror tar flera sekunder på sig att fokusera!

Anders

Jo det låter bra men min upplevelse är: Jag kör i läge A med liten öppning tex 7.1 för större skärpedjup. Jag förbereder med att fokusera i förväg. Jag ser barnet le på displayen. Jag trycker ner halvvägs och sedan hela vägen. Fördröjningen är inte acceptabel. Kameran fokuserar ju om även om den redan är inställd innan situationen uppstår som jag vill fota. Kan kanske låsa fokus eller köra manuellt fokus men faktum är det går för långsamt i min smak. Jag måste komma på hur jag "lurar autofokuset"
 
Om man fotar i raw med LX3, duger det medföljande Silkypix då, eller bör man använda något annat? Förslag?

Ja - SilkyPix duger med råge och är anpassat för LX3. Objektivet har ganska kraftig distortion som rättas till i just SilkyPix, vet inte hur andra RAW-konverterare hanterar detta.

På samma sätt som SilkyPix är dedikerad RAW-framkallere för LX3 så har D-Lux 4 sitt Capture One som är specialanpassat för just D-Lux 4.

Vill du få ut det mesta av din LX3, använd SilkyPix, som dessutom är en trevlig och mycket kompetent RAW-konverterare.

Behöver inte stå Adobe på programmet för att det ska ge bra resultat / Jan-Olof (som klarar sig utmärkt utan något program som börjar på Ad...)
 
någon som har uppdaterat sin firmware i sin LX-3a ? i min var det 1.0 versionen , laddade sedan ner senaste vers.(1.3) på panasonics site och extraktade och lade in på kortet( i DCIM-mappen !?) och stoppade in i kameran och startade i "play"läget - ingen bild att visa dök det då upp i kameran istället för en uppdatering, vad har jag gjort för fel då? skall .bin-filen in i MISC-mappen på kortet eller vad? vill ha den senaste programvaran, speciellt som vitbalnsen AWB skall bli mycket bättre, de flesta bilder inomhus blir blåaktiga tycker jag.nån som vet hur amn ställer in vitbalansen rätt?
 
Ja - SilkyPix duger med råge och är anpassat för LX3. Objektivet har ganska kraftig distortion som rättas till i just SilkyPix, vet inte hur andra RAW-konverterare hanterar detta.....Vill du få ut det mesta av din LX3, använd SilkyPix, som dessutom är en trevlig och mycket kompetent RAW-konverterare.

Tack för ett tydligt svar.
 
någon som har uppdaterat sin firmware i sin LX-3a ? i min var det 1.0 versionen , laddade sedan ner senaste vers.(1.3) på panasonics site och extraktade och lade in på kortet( i DCIM-mappen !?) och stoppade in i kameran och startade i "play"läget - ingen bild att visa dök det då upp i kameran istället för en uppdatering, vad har jag gjort för fel då? skall .bin-filen in i MISC-mappen på kortet eller vad? vill ha den senaste programvaran, speciellt som vitbalnsen AWB skall bli mycket bättre, de flesta bilder inomhus blir blåaktiga tycker jag.nån som vet hur amn ställer in vitbalansen rätt?

Den ska ligga i roten på minnet, inte i någon folder.
Se till att batteriet är full laddat innan, annars så går det inte heller.
 
Silkypix är bra, men inte så intuitivt. Jag kan tycka att det har lite bakvända reglage för att rädda högdagrar och sånt, men resultatet blir fint när man vant sig.
 
Silkypix är bra, men inte så intuitivt. Jag kan tycka att det har lite bakvända reglage för att rädda högdagrar och sånt, men resultatet blir fint när man vant sig.

Beror på ... Om man vant sig vid Capture NX2 (Nikon) så är Silkypix en lättnad (Panasonic DCM-LX3) och Capture One (Leica D-Lux 4) en fröjd att arbeta med.

Måste dock erkänna att jag saknar arbetsflödet i Lightroom och Adobe Elements/Photoshop. Går dock inte att ha och behärska allt.

Är också en licens- prisfråga / Jan-Olof
 
Jag har precis lärt mig att använda Silkypix, och vilken jävla kvalitetsskillnad det blir jämfört med ACR!!
Klart enklare och bättre Raw-konverterare än CaptureNX2 är det också..

Lite bilder LX3 =D
 

Bilagor

  • 99.jpg
    99.jpg
    68.1 KB · Visningar: 762
  • _DSC9152.jpg
    _DSC9152.jpg
    54.4 KB · Visningar: 761
  • 97.jpg
    97.jpg
    60.5 KB · Visningar: 758
  • 105.jpg
    105.jpg
    51.5 KB · Visningar: 756
  • 107.jpg
    107.jpg
    37.8 KB · Visningar: 759
Jo det låter bra men min upplevelse är: Jag kör i läge A med liten öppning tex 7.1 för större skärpedjup. Jag förbereder med att fokusera i förväg. Jag ser barnet le på displayen. Jag trycker ner halvvägs och sedan hela vägen. Fördröjningen är inte acceptabel. Kameran fokuserar ju om även om den redan är inställd innan situationen uppstår som jag vill fota. Kan kanske låsa fokus eller köra manuellt fokus men faktum är det går för långsamt i min smak. Jag måste komma på hur jag "lurar autofokuset"

Man lurar autofokus genom att ställa switchen på objektivet i manuellt läge, och sedan aktivera autofokus med autofokusknappen på baksidan av kameran när man fokuserar, detta sätt gör att man både får autofokus samt momentan bildtagning när man knäpper en bild.

/Oscar
 
... åh så några till :)
 

Bilagor

  • 90.jpg
    90.jpg
    66.6 KB · Visningar: 641
  • P1010941.jpg
    P1010941.jpg
    39.4 KB · Visningar: 641
  • P1020059.jpg
    P1020059.jpg
    70.4 KB · Visningar: 641
  • P1020276.jpg
    P1020276.jpg
    65.6 KB · Visningar: 645
Panasonic updates firmware for DMC-LX3

Panasonic updates firmware for DMC-LX3
Monday, 28 September 2009 06:00 GMT

Panasonic has posted a firmware update for its Lumix DMC-LX3 digital compact camera. Version 2.0 brings a host of additional functions as well as feature improvements for the 14-month-old camera. Changes include a 20% AF-speed increase at the wide-angle position, the addition of white balance bracketing and an expansion of the available exposure compensation. It also adds a High Dynamic scene mode, 1:1 aspect-ratio shooting and improves white balance performance.

http://www.dpreview.com/news/0909/09092801panalx3firmwareupdate.asp

Click here for more information and to download firmware v2.0:

http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/download/LX3/index.html
 
Uppgraderat till version 2

Jag gjorde ett försök under en dryg timma som blev till ett misslyckande. Skall prova på "macen" istället imorgon då humöret lugnat ner sig. Mvh Thomas

Jag har också laddat ner utan svårighet (med Mac). Infon på Panasonicsidan är verkligen föredömlig. Jag använder en kortläsare à 199 kr för sådant liksom för att föra över bilder från kamerans minne till datorn. Behöver då ej tänka på att batteriet skall vara fulladdat, något de trycker starkt på i alla instruktioner.
 
Jag har också laddat ner utan svårighet (med Mac). Infon på Panasonicsidan är verkligen föredömlig. Jag använder en kortläsare à 199 kr för sådant liksom för att föra över bilder från kamerans minne till datorn. Behöver då ej tänka på att batteriet skall vara fulladdat, något de trycker starkt på i alla instruktioner.

Jag har inte gjort någon uppdatering överhuvudtaget och har fortvarande version 1.0. Kanske behöver jag göra de uppdateringarna först. Samtidigt har jag ett minneskort som jag provat en eller två ggr innan utan glädje. Nu har jag all anledning till att inköpa ett. Vilken kortläsare har du "krillekralle". Mvh Thomas
 
Jag har inte gjort någon uppdatering överhuvudtaget och har fortvarande version 1.0. Kanske behöver jag göra de uppdateringarna först. Samtidigt har jag ett minneskort som jag provat en eller två ggr innan utan glädje. Nu har jag all anledning till att inköpa ett. Vilken kortläsare har du "krillekralle". Mvh Thomas

Hej Thomas. Min minneskortläsare är av fabrikat Deltaco och köpt i en affär som även repr Apple här i Stockholm. Den har en infällbar vidhängande liten sladd med USB kontakt i änden. Men det finns flera olika som fungerar lika bra. Jag anv den till att ladda in bilderna från mina olika kameror till datorn och behöver ej tänka på att kamerans batteri måste vara fulladdat då jag gör den överföringen. Du kan gå till Elgiganten Siba eller OnOff och skaffa en kortläsare som man även kan ladda in info med till kortet. Min går på USB kontakten och tar dessutom 4 olika korttyper vilket jag tycker är bra eftersom jag då kan använda den även till andra kameror. Du behöver nog ej ladda in versionerna emellan 1,0 och 2,0 utan det räcker att ta hem den senaste versionen.

Du behöver ej köpa ett nytt minneskort. Jag använde det jag har i kameran för att ladda hem programvaran till. Glöm bara ej att först ladda ur ev bilder du har på kortet. Efter det du graderat upp kamerans mjukvara formaterar du kortet via kameran och sedan är det bara att köra.

Lycka till

Christer
 
Hej Thomas. Min minneskortläsare är av fabrikat Deltaco och köpt i en affär som även repr Apple här i Stockholm. Den har en infällbar vidhängande liten sladd med USB kontakt i änden. Men det finns flera olika som fungerar lika bra. Jag anv den till att ladda in bilderna från mina olika kameror till datorn och behöver ej tänka på att kamerans batteri måste vara fulladdat då jag gör den överföringen. Du kan gå till Elgiganten Siba eller OnOff och skaffa en kortläsare som man även kan ladda in info med till kortet. Min går på USB kontakten och tar dessutom 4 olika korttyper vilket jag tycker är bra eftersom jag då kan använda den även till andra kameror. Du behöver nog ej ladda in versionerna emellan 1,0 och 2,0 utan det räcker att ta hem den senaste versionen.

Du behöver ej köpa ett nytt minneskort. Jag använde det jag har i kameran för att ladda hem programvaran till. Glöm bara ej att först ladda ur ev bilder du har på kortet. Efter det du graderat upp kamerans mjukvara formaterar du kortet via kameran och sedan är det bara att köra.

Lycka till

Christer
Tack Christer. Det skall nog gå fint denna gången. Mvh Thomas
 
Halleluja! Kameran minns nu vilken brännvidd och fokusavstånd man hade när man sist stängde av!
Och jo, AF verkar betydligt bättre.
Det var ju fint det här!
 
ANNONS