Annons

Panik! Bilder borta i datorn. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Jag har mina bilder på en extern hårddisk som är stor. Något har hänt och jag behöver hjälp av någon som kan datorer. Panik, bilder är borta!

I torsdags fixade jag lite med bilderna, sparade lite mindre kopior för webb och tittade igenom en del. Därför vet jag att allt då fanns på plats.

I går tog jag några bilder, mest för att leka lite med färg, och sparade ner. Gjorde om några för webb.

Sedan skulle jag återigen se om några bilder från strax före juldagarna var värda att använda mer. Dröm då om min förvåning när allt mellan 1/11 och 12/12 är borta.

Ja, jag har startat om allt, inklusive den externa hårddisken.
Ja, jag har försökt öppna från olika stillen, de syns varken i utforskaren eller från Photoshop.
Ja, jag har brandvägg, virusskydd och har kört spyboot.
Nej, jag har inte fått några varningar, eller att datorn ska ha uppträtt egendomligt.

Jag har inget reparationsprogram och jag är dålig på att tanka saker från nätet.

Bilderna kan väl inte ha gått upp i rök heller? De som jag lade in var bara några stycken, det som är borta är säkert flera hundar.

HJÄLP!
 
Kolla datorns papperskorg för att se om du mot förmodan deletat dom!?

Är du säker på att du inte lagrat dom någon annan stans på datorn - använd Windows sökverktyg och sök efter namnen på hela datorn!?

Om inte det heller funkar så låter det som du av misstag tagit bort dom och då skulle jag lämna in hårddisken till ett proffs som kan ta fram bilderna. Så länge du inte skrivit över det utrymme där dom fanns så finns dom kvar fysiskt sätt på disken även om du råkat deleta dom eller så och nu inte ser dom..... Det finns i och för sig program som gör att man kan fixa detta själv och som du kan hitta på nätet men vill du vara säker så lämna in till en expert!

Jon
 
Först av allt, ta det lugnt. Det är lätt att bli stressad och i all hast göra dumheter som förvärrar problemet. Om du känner dig väldigt uppjagad, låt datorn stå en stund. Ta en promenad eller kopp kaffe/macka eller tom en tupplur och angrip problemet när du är utvilad, mätt och hjärtat slutat klappa.

Sen, undvik att göra saker som skriver till din externa hårddisk. Om en fil är raderad ligger informationen kvar, det är bara informationen om var filen ligger på disken som är borttagen (rättare sagt, operativsystemet har markerat området/områdena som filen fanns på som tillgängliga för användning).

Med speciella program kan man ändra tillbaka detta under gynnsamma förhållanden. Då är det viktigt att man inte sparat mer på disken så att områdena bilderna låg på har blivit överskrivna.

Det var länge sedan jag behövde göra sådant själv så jag googlade på undelete program och fann flera träffar på gratisprogram. Förstaträffen hävdar kunna återhämta filer från FAT16, FAT32 och NTFS-partitioner, de tre vanliga formaten för Windowsdiskar.

Prova att ladda ned något sådant program, kanske tom med din externa hårddisk urkopplad för att minimera risk för att du oavsiktligt i stressen sparar till den. Installera det på en annan disk. Koppla i din externa disk och starta programmet. Be det söka av din externa disk. Förhoppningsvis hittar du alla dina filer.

Lycka till!
 
Tack för ett snabbt svar!

Tja, jag gick och lade mig, det brukar minska stressen :)

Nej, så dum så att jag skriver till den här disken (F) är jag inte, har suttit med över tio enheter (test och prod miljöer, projektdiskar osv) på jobb, så jag vet att man får hålla tungan rätt i mun vart man sparar.

Grejen är ju att de försvann i samband med att jag sparade ned de få bilderna igår. Men å andra sidan brukar ju info ligga kvar även om man formatterar om, så det är ju bara att hoppas.

Bör jag deframgentera och se om de dyker upp, innan jag börjar försöka hämta program (som jag alltså är dålig på att göra)? (Disken är ännu mycket sparsamt belastad, ca 10% ligger det info på.)
 
Defragmentering bör du definitivt undvika. Det flyttar runt data (dvs skriver) på din disk men bara data som är markerat som "befintligt". Är datasektorerna markerade som "raderat/tillgängligt för användning" kommer de kunna skrivas över och då är det kört.

Tidigare när jag använde sådana program hade vi Symantec eller Nortons Undelete på den arbetsplatsen och det funkade bra, så jag kan inte gå i god för dessa program som är gratis. Dock så är principen enkel och jag har använt likande gratisprogram för att återhämta bilder från minneskort. Dessa brukar vara formaterade med just FAT så jag ser inga större problem med gratisprogramvara dock.
 
Ok, kör freeundelete nu, men jag är hur säker som helst på att jag inte har slängt dem eller felsorterat dem. Alla bilder är sparade i mappsystem per år, datum och med ett tilläggsnamn t.ex. 2006/20061122_stockholm_natt och därefter ligger bilderna på respektive bildnummer (löpande nr), samt ev. converted-mapp om det varit raw.
 
Hoppas det går bra. Sådana "undelete"-program brukar inte kunna göra någon skada om man inte gjort något. De berättar normalt vilka filer de hittar och ber dig välja vilka den ska återställa innan den skriver något till disken.

Det finns flera sätt saker kan gå snett på. Tyvärr oftast på grund av mänskliga faktorer även om dessa ofta beror på att inte alla program gör saker på samma sätt och sålunda på så sätt som användaren förväntar sig.

Jag har råkat under en musförflyttning lyckats klicka till med knappen så jag drog och flyttade ett helt sjok filer till en annan mapp. Det var mindre lyckat men lyckligtvis så gick det snabbt att ändra när jag fann vad som hade hänt. Efter sådana och liknande tillbud som man lär sig att inte göra viktigt arbete när man är trött/hungrig/alltför stressad.
 
Jag har inte ens haft utforskaren öppen, så jag kan inte ha slängt därifrån av misstag heller. NÄr jag satt med externa servrar som enheter hamnade ju inte objekt i papperskorgen, utan försvann direkt. Då skaffade jag en mapp som jag lade brevid papperskorgen som hette "almost trash" och där lade jag alltid först sånt jag tänkt slänga. Jag har en idag också som heter "tillfälligt". Vanan att dra direkt till papperskorgen kan bli dyr...
 
Det föreslagna programmet gick inte ens igång, stod bara och harvade timglas. SÅ det är out vid det här laget. Provar nu med "Recover my files". Får återkomma ikväll med en rapport, ska bort nu. Men det känns inget vidare uppåt för bilderna just nu.
 
Har du sökt efter bilderna än? För en annan sak som är lätt hänt är ju att man "råkar" dra en mapp till en annan ibland. Och då "försvinner" ju mappen ner i hierarkin och man tror att den försvunnit helt. Bara en tanke. Vet att detta händer ganska ofta på min dator när lillebrorsan suttit här...
 
Hej
Ser du enheten i "utforskaren" eller i "den här datorn"?
Om du kan, prova att sätta hårddisken i datorn istället för i den externa enheten.

mvh
Thomas
 
Nej, jag har ingen backup, eftersom jag var på väg att byta till mac när detta hände...

Jo, jag ser filer och undermappar på de mappar som visar, men mellan 1/11 och 29/12 finns inte längre några mappar.

Jag har inte dragit något av misstag, jag lägger in bilderna på den externa hårddisken och där ligger originalen, medan jag sparar sånt som ska visas på webben på den interna, så jag flyttar inga mappar på den externa, än mindre slänger jag dem, utan det är ett originalarkiv där även dåliga bilder ligger kvar, eftersom jag har så mycket plats.

TOmas, jag försår inte, min interna hårddisk är tokliten, där får inte bilderna plats ens till en tiondel, så jag kan inte flytta över något.
 
ANNONS