Annons

Papper för inramning

Produkter
(logga in för att koppla)

BME

Aktiv medlem
Jag ska skriva ut lite bilder för att rama in och hänga på väggen samt ge bort. Bilderna är naturbilder i färg och ska skrivas ut på en Epson Stylus Photo R1800. Jag vill att det hela ska se påkostat och proffessionellt ut, med passepartout osv.

Fråga 1: Bör jag använda mig av glasade eller icke glasade ramar? Vad använder ni? Varför? Vad är för- och nack-delar?

Fråga 2: Vilken sorts papper skriver ni ut på? Matt, semi-gloss, gloss, pearl etc? Varför Skiljer det sig beroende på om jag använder glasade eller icke glasade ramar? Rekommenderar ni något speciellt fabrikat?

Tack på förhand.

Mårten
 
Inramning

Du bör använda glas. Bilderna skyddas bättre, mindre luftväxling mm. Alltså längre livslängd.
En passpartout gör att glaset inte kommer i direkt kontakt med bilden.
Kan vara svårt att få tag på riktig passpartoutkartong. Skall vara klor- och syra-fri.
Förmodligen kan en ramverkstad hjälpa till men den är inte billig.
En riktig passpartout kartong är gjord av bommulsfibrer och inte av träfibrer.
Kanske skall du be dem att skära till den också. Det är svårt att skära en passpartout snyggt.
Bakom glaset är det mindre skillnad på matt, semigloss och premium gloss. Så välj vad som passar bilden. Semigloss och gloss har större tonomfång.
Skall du riktigt kosta på dig kan du prova papperen från Hahnemûhle, rag t.ex. med yta som påminner om akvarellpapper. Det är vad de riktiga proffsen ofta använder. Du hittar mer här.
http://www.drycreekphoto.com/tools/printer_gamuts/vrml/epson/epson-2200-HWillTurn.htm
 
Vad gäller passepartout-kartong syrafri så är det inte alls svårt att få tag i eller så jättedyrt. Det finns i ramaffärer. Prisexempel:
90x120cm passepartout 60:-
90x120cm bakdel (buktad) 58:-

Tillskärd passepartout 40x50> 51:-
Tillskärd passepartout 40x50< 38:-

På en 90x120cm skiva får man ut 5st 40x50 bitar och en 20x40 bit.
 
Arkivbeständig passepartout

Hej Nils,
Jo det finns mycket kartong som används till passepartout. För den novise är kartong papper över 170 gram. Många av våra bättre papper för bläckstråleskrivare är alltså, kartong.
Jag har själv bl.a varit försäljnings och marknadsföringsansvarig för ett av de svenska bruk som sålt bortåt 30 ton per år av en sk. passepartoutkartong till svenska ramaffärer via en grossist. Den är mycket riktigt syra och klorfri men inte arkivbeständig. Duger fint för det mesta men jag skulle inte använda den till mina dyrbara etsningar ller foton.
Under mina 25 år i pappersbranchen har jag också sålt kartong till svenska konstmuseer.
Ett konstmuseum skulle inte ta i den typen av kartong med tång. De kräver att det inte är någon påverkan under bortåt 300 år.
För att få en kartong som håller bortåt de hundra år som våra bilder utskrivna på Epsons nya skrivare lär klara får man också ta till bättre grejor.
Det finns endast några få bruk i Europa som fortfarande tillverkar denna typ av kartong och inte särskilt många i hela världen. Marknaden är ju inte särskilt stor mätt i även en liten pappersmaskins kapacitet.
Detta är ett av dem http://www.hahnemuehle.com/index.php?mid=392&lng=en
Men den kostar förmodligen minst 10 gånger mer och finns inte i 90 X 120 cm. Det formatet säger mig att det förmodligen är screentryckskartong du får. Det var just den typen av kartong jag syftade på förut
Vad är förresten buktad kartong. Skulle det vara en specialitet för baksidekartong sk. Mounting board?.
Våra kunder brukar säga att det är reklamation och kräva att vi tar tillbaka kartongen och krediterar fakturan. Kartong skall var plan i vanlig rumstemperatur och luftfuktighet annars är något fel.
Sedan kan man fråga sig om det betyder något hur våra bilder ser ut om hundra år, för vem bryr sig väl om ett hundra är?
Själv ramar jag utan passepartout.
 
Tack alla som har bidragit med fakta och åsikter, det uppskattas verkligen.

En till fråga, då jag vill skriva på bilden, exempelvis signera den och möjligen skriva ut platsen, var gör man vanligtvis det? Som jag ser det har jag 3 alternativ:
1) På själva bilden, i nedre hörnet etc.
2) På själva papperet men utanför bilden, vilken innebär att jag måste göra passepartouten större an själva bilden och därmed lämna ett vitt utrymme mellan bildkanten och passepartoutkanten.
3) På passepartouten, antingen precis under bilden eller så långt ut i hörnet som möjligt, nära själva ramen.

Det här är en sådan typisk sak man ser varje gång man betraktar en ramad bild, utan att för den skull lägga på minnet:( Jag inser att det i mångt och mycket är frågan om personlig smak, men jag skulle ändå upskatta åsikter och tankar om vad som är vanligt och brukligt.

Tack igen på förhand.
/Mårten
 
Re: Arkivbeständig passepartout

Flash Gordon skrev:
Hej Nils,
Jo det finns mycket kartong som används till passepartout. För den novise är kartong papper över 170 gram. Många av våra bättre papper för bläckstråleskrivare är alltså, kartong.
Jag har själv bl.a varit försäljnings och marknadsföringsansvarig för ett av de svenska bruk som sålt bortåt 30 ton per år av en sk. passepartoutkartong till svenska ramaffärer via en grossist. Den är mycket riktigt syra och klorfri men inte arkivbeständig. Duger fint för det mesta men jag skulle inte använda den till mina dyrbara etsningar ller foton.
Under mina 25 år i pappersbranchen har jag också sålt kartong till svenska konstmuseer.
Ett konstmuseum skulle inte ta i den typen av kartong med tång. De kräver att det inte är någon påverkan under bortåt 300 år.
För att få en kartong som håller bortåt de hundra år som våra bilder utskrivna på Epsons nya skrivare lär klara får man också ta till bättre grejor.
Det finns endast några få bruk i Europa som fortfarande tillverkar denna typ av kartong och inte särskilt många i hela världen. Marknaden är ju inte särskilt stor mätt i även en liten pappersmaskins kapacitet.
Detta är ett av dem http://www.hahnemuehle.com/index.php?mid=392&lng=en
Men den kostar förmodligen minst 10 gånger mer och finns inte i 90 X 120 cm. Det formatet säger mig att det förmodligen är screentryckskartong du får. Det var just den typen av kartong jag syftade på förut
Vad är förresten buktad kartong. Skulle det vara en specialitet för baksidekartong sk. Mounting board?.
Våra kunder brukar säga att det är reklamation och kräva att vi tar tillbaka kartongen och krediterar fakturan. Kartong skall var plan i vanlig rumstemperatur och luftfuktighet annars är något fel.
Sedan kan man fråga sig om det betyder något hur våra bilder ser ut om hundra år, för vem bryr sig väl om ett hundra är?
Själv ramar jag utan passepartout.

Hej
Tack för bra info.
Vilken kartong skall väljas för ca 30 års beständighet.

Calle
 
Baksideskartong är buktad kartong för att bilden inte ska bukta mot glaset, vad jag förstår. För mig räcker det med syrafri och klorfri. Men för muséeförvaring av ytterst dyrbara och oersättliga verk är det nog annat som gäller. Då ska man väl också ha speciell luftfuktighet och temperatur, annars är det ju meningslöst att använda 10ggr dyrare material som ändå kanske inte gör någon nytta? Vore kul att höra var sådant kan köpas?

Priserna jag uppgav är för syra- och klorfri kartong i Växjö konst- och ramaffär.
 
BME skrev:
En till fråga, då jag vill skriva på bilden, exempelvis signera den och möjligen skriva ut platsen, var gör man vanligtvis det? Som jag ser det har jag 3 alternativ:
1) På själva bilden, i nedre hörnet etc.
2) På själva papperet men utanför bilden, vilken innebär att jag måste göra passepartouten större an själva bilden och därmed lämna ett vitt utrymme mellan bildkanten och passepartoutkanten.
3) På passepartouten, antingen precis under bilden eller så långt ut i hörnet som möjligt, nära själva ramen.

Det här är en sådan typisk sak man ser varje gång man betraktar en ramad bild, utan att för den skull lägga på minnet:( Jag inser att det i mångt och mycket är frågan om personlig smak, men jag skulle ändå upskatta åsikter och tankar om vad som är vanligt och brukligt.

Tack igen på förhand.
/Mårten

Christer Strömholm signerade på baksidan med signatur och tumavtryck.

<skryt>
Är lycklig ägare till en bild som jag köpte av honom för 300 kr i mitten av 80-talet :) </skryt>

mvh
cf
 
Så här signerar Brooks Jensen: http://www.brooksjensenarts.com/fullsheet.htm.

Av någon anledning anses det inte fint att fotografer signerar sina bilder på framsidan - annat än porträttstudior som signerar på bilden med silver eller guld. De flesta konstfoton jag har sett är (tyvärr) signerade på baksidan, av någon anledning. Att signera på passepartouten verkar inte optimalt om bild och passepartout skulle gå skilda vägar någon gång.
 
ANNONS