Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax över axeln

Måns H

Aktiv medlem
Vad visar bilden

Hej!

Vacker bild men jag undrar vad den visar? Norrskenet brukar ju fladdra och fara, men här står det still medan stjärnorna ritar fler timmars spår på himlen.

Jag gissar att du lagt ihop en norrskensbild med ett stort antal bakgrundsbilder.

Fint blev det utan tvekan.
 

hence84

Aktiv medlem
Hej!

Vacker bild men jag undrar vad den visar? Norrskenet brukar ju fladdra och fara, men här står det still medan stjärnorna ritar fler timmars spår på himlen.

Jag gissar att du lagt ihop en norrskensbild med ett stort antal bakgrundsbilder.

Fint blev det utan tvekan.
Här finns den i färg så man förstår enklare:
Aurora

Allt är gjort med kameran, ingen photoshoppning, annat än det vanliga fixarna.
Jag har använt multiexponering och bright, som lägger till ljusa partier i bilden men inte övriga.
Så den består av ca 130 bilder vilka är 30s långa och med ett 30s mellanrum. Sen lägger kameran ihop det men bara ändringarna (typ).
Så det man ser där är 2.5h spelande av norrsken, vilket blir rätt maffigt.

Jag gillar verkligen effekten, och jag tycker inte det är fusk eftersom det sker i kameran :)
 

x-country

Aktiv medlem
Fantastiskt bra och kul att du hittat ett bra användningsområde för multiexponeringen. Kul att du delar med dig av detta kreativa inspirerande verk!
 

hence84

Aktiv medlem
Fantastiskt bra och kul att du hittat ett bra användningsområde för multiexponeringen. Kul att du delar med dig av detta kreativa inspirerande verk!
Tack! Ja det tog ett tag innan man kom på vad man kunde använda funktionen till, har använt den tidigare för att simulera ett gråfilter när man vill ha långa exponeringar av vatten, fast i det fallet körde jag average istället. Även det blev bra :)
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack för tips

Här finns den i färg så man förstår enklare:
Aurora

Allt är gjort med kameran, ingen photoshoppning, annat än det vanliga fixarna.
Jag har använt multiexponering och bright, som lägger till ljusa partier i bilden men inte övriga.
Så den består av ca 130 bilder vilka är 30s långa och med ett 30s mellanrum. Sen lägger kameran ihop det men bara ändringarna (typ).
Så det man ser där är 2.5h spelande av norrsken, vilket blir rätt maffigt.

Jag gillar verkligen effekten, och jag tycker inte det är fusk eftersom det sker i kameran :)
Jättebra jobbat, fin bild! Och tack för tips om kamerans möjligheter, jag visste väl på sätt och vis att de fanns men det här ger inspiration!
 

Måns H

Aktiv medlem
Hur gör man?

Jättebra jobbat, fin bild! Och tack för tips om kamerans möjligheter, jag visste väl på sätt och vis att de fanns men det här ger inspiration!
Försökte i kväll (på en annan typ av motiv). Men kameran tar bara en bild!?

Har alltså läst bruksanvisningen "Multiexponering", startat kameran, tryckt upptill på fyrvägsväljaren, stegat fram till Multi-exposure, valt symbolen med två överlappande rutor, stegat ner till en likadan symbol, kommit till Composite och valt Bright, och sen ställt in 0004 shots för att testa och tryckt OK. Enligt bruksanvisningen ska man sen "fotografera". Jag tryckte ner avtryckaren och kameran tog 1 bild.

Jag skulle vilja att den tog alla fyra. Hur gör man?
 

Björkhult

Aktiv medlem
Försökte i kväll (på en annan typ av motiv). Men kameran tar bara en bild!?

Har alltså läst bruksanvisningen "Multiexponering", startat kameran, tryckt upptill på fyrvägsväljaren, stegat fram till Multi-exposure, valt symbolen med två överlappande rutor, stegat ner till en likadan symbol, kommit till Composite och valt Bright, och sen ställt in 0004 shots för att testa och tryckt OK. Enligt bruksanvisningen ska man sen "fotografera". Jag tryckte ner avtryckaren och kameran tog 1 bild.

Jag skulle vilja att den tog alla fyra. Hur gör man?
Hej! Har du ställt in en intervalltid som är längre än slutartiden? Annars funkar det inte.
Exempel 1 (funkar): Slutartid= 10s, intervall= 15s (var 15e s är slutaren öppen 10s)
Exempel 2 (funkar inte!): Slutartid= 15s, intervall= 10s (var 10e s kan inte slutaren vara öppen i 15s!)

Prova!
 

Måns H

Aktiv medlem
@ Henric och Pär: har hittat inställningen!

Rätt läge låg på "Interval Composite" på min K3II.

Har testat torrsim hemma. Kameran tog bildantal mm enligt önskemål. Körde läge M för säkerhets skull. Även RAW funkade. Testar bildidé ute så snart jag kommer åt.

Tack för inspiration, info och tips!
 
ANNONS