Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Apple iMac 20" Intel Core2Duo 2.4GHz, 3GB DDR2 ram. 2000MB tilldelat till photoshop...
Är resultatet inte dåligt?
 

Bilagor

  • bild 1.png
    bild 1.png
    62.6 KB · Visningar: 797
electricl skrev:
Hehehe Det skulle inte vara helt fel men i överklocknings kretsar så är det en blygsam bedrift (3,6GHz och till och med 4GHz för den delen)

/Omar =)
Jag har överklockat AMD 2x förut men har nu Intel Duo 6550, 2,33, som som standard kör 1333 FSB och 1066 Minne. Jag har godkännda minnen för den farten.
Skorpan körs då på 21,3 sek.

Jag är egentligen nöjd men det är ju ibland kul att prova lite snabbare. Har kört +3% helt OK men vid +5% måste man tydligen öka spänningen både på CPU och minne för att datorn inte skall stanna då och då.Hur mycket vågar man öka där utan att förstöra något?

Hur långt kan man gå och vilken CPU temperatur är acceptabel. Jag mäter både CPU och disktemperaturerna som standard och dom är låga jämfört med AMD´s. Vill inte ha en Surr-burk som man hade med AMD.

Vore intressant att höra vad du gjort.Det står ju att man kan öka ända upp till +30% men vad måste då ställas in i övrigt för att det ska funka och måste man kyla mer än standard?
 
Christer1 skrev:
Jag har överklockat AMD 2x förut men har nu Intel Duo 6550, 2,33, som som standard kör 1333 FSB och 1066 Minne. Jag har godkännda minnen för den farten.
Skorpan körs då på 21,3 sek.

Jag är egentligen nöjd men det är ju ibland kul att prova lite snabbare. Har kört +3% helt OK men vid +5% måste man tydligen öka spänningen både på CPU och minne för att datorn inte skall stanna då och då.Hur mycket vågar man öka där utan att förstöra något?

Hur långt kan man gå och vilken CPU temperatur är acceptabel. Jag mäter både CPU och disktemperaturerna som standard och dom är låga jämfört med AMD´s. Vill inte ha en Surr-burk som man hade med AMD.

Vore intressant att höra vad du gjort.Det står ju att man kan öka ända upp till +30% men vad måste då ställas in i övrigt för att det ska funka och måste man kyla mer än standard?

Hur högt du kan klocka beror på flera olika saker. Vilket moderkort, CPU, minne och kylning du använder. Ingen processor är den andra lik när det gäller överklockning. Ta till exempel min Q6600 revision G0. Den kräver 1.456 volt för att vara stabil vid 3,6GHz medans vissa Q6600 processorer behöver endast 1,35 volt. Du kan nog köra din processor runt 2,7GHz med standard fläkten och original volt, beroende på vad den behöver för att köra i 2,33GHz och vilka minnen du har. Själv vattenkyler Jag CPUn och nordbryggan och vid belastning stiger temperaturen sällan över 50 grader.
Så 3,6GHz motsvarar en överklockning på 50% och FSBn ligger på 450MHz, 450X4= 1800MHz effektiv FSB vilket motsvarar 69% överklockning .
Jag skickar med en länk som förklarar vad som händer vid överklockning.

Är det något du skulle mer du skulle vilja veta så är det bara att skicka ett meddelande.

Mitt system:
Asus Maximus Formula
Q6600 G0 (lappad) @3600MHz
1,5TB HDD utrymme
Asus Xonar D2 Ljudkort
Radeon HD3870
Crucial Ballistix Tracers 1066 @ 1080MHz
TX750W
Mozart Tx
Termochill PA120.3
3X Papst
Clearflex tubing, 12mm ID
D-tek Fusion with quad nozzle
Laing DDC Pro
Swiftech MCW30 NB block

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=723298
 
Omar,
Tack för svaret och länken, det var mycket bra info.

Nu vet jag lite mer om processorfunktionerna och ska försiktigt öka på lite men bara så långt som standardkylningen tillåter.

Det är intressant att veta att det tydligen går att skruva upp en hel del mer men då kommer kylningen in i bilden igen som jag hade så stort besvär med innan jag bytte från AMD till Intel.

Fotoshopen fungerar redan med helt acceptabel hastighet utan överklockning så det blir mer av nyfikenhet./Christer
 
9 sekunder blankt med quad 2.4@ 3.1 Ghz
Scythe ninja-kylare, maximus-moderkort och 2Gb dominator minnen...
Låg väl på c:a 90 sekunder innan jag uppgraderade LITE i helgen.. :D

//Johan
 
24,4 sekunder med C2Q Q6600 original och 4GB RAM. :(

22,3 sekunder efter att jag stängt Mozilla Firefox och MSN Messenger.
 
Senast ändrad:
4,9 sek fortfarande snabbast?

Ingen som ännu slagit mina 4,9 sek?

PS CS3 på XP SP2 på en 3,0 GHz Intel MAC Pro med 8 kärnor och 8 GB RAM. (XP via Parallels och 5,6s-5,8s med PS CS3 MAC versionen under tiger eller leopard)


---------------------------------------

Vaaaaad skall jag göra med all tid jag nu får över?
Tapetsera om vardagsrummet med ett par tusen "skorpifierade bilder kanske :)
 

Bilagor

  • macpro_quadx2.jpg
    macpro_quadx2.jpg
    55.7 KB · Visningar: 564
Mac Pro 2.8, 8 Cores, 6gb minne, Mac OSX Leopard 10.5.2

Resultat: 11s (Dock flera program igång eftersom har inte möjlighet att starta om datorn just nu.)
 
HighwayStar skrev:
9 sekunder blankt med quad 2.4@ 3.1 Ghz
Scythe ninja-kylare, maximus-moderkort och 2Gb dominator minnen...
Låg väl på c:a 90 sekunder innan jag uppgraderade LITE i helgen.. :D

//Johan

Är nere på 8,7sek nu efter lite mera klockning på processorn.. jakten fortsätter.. :)

//Johan
 
Amd 4200 dualcore
geforce 7900gt 256mb
2gig geil ram
asus a7v moderkort

39,5 sec i Elements 5
33,9 i CS3

Är det någon som vet om jag kan klocka min burk något? utan att den krashar? hade varit fin att kräma ut lite extra ur datan =)
 
Tim_82 skrev:
Amd 4200 dualcore
geforce 7900gt 256mb
2gig geil ram
asus a7v moderkort

39,5 sec i Elements 5
33,9 i CS3

Är det någon som vet om jag kan klocka min burk något? utan att den krashar? hade varit fin att kräma ut lite extra ur datan =)
Med ditt Moderkort finns en Cd med Drivrutiner
på den finns ett Program där du kan leka med överklockning Amd är lite besvärliga och du vill säkert få systemet till att låsa sig helt. Här måste du logga in i Bios för att återställa standard värden och som värst kan du bränna prosecorn Detta händer för övrigt inte med Intel .Du får en del problem med värme och blot några sekunder i prestande som inte är värd priset och risken bäst är att införskaffa en Quad core och ett nyt systemkort sen ruller det på för alvar :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS