** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photosmith på iPad (Lightroom light)

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Är det någon som har testat denna iPad-appen? Det ska vara ett Lightroom light där då man är på språng kan importera bilder till paddan och tagga, betygsätta samt sen importera endast de utvalda bilderna till det riktiga Lightroom som man har installerat på sin dator, och då synka med taggningar och betygsättningar!

Av det jag har läst på nätet att dömma, så verkar det vara en vettig app, men finns det någon här som har testat den?

http://www.photosmithapp.com/
 
Jag har faktiskt ingen aning Micke. Dock hade jag tänkt ladda ner appen igår kväll för att testa på min ipad1, men jag hann inte med. Det får bli ikväll istället.
 
Hoppsan, jag glömde bort den här tråden...

Hur som helst, jag laddade ner photosmith på min iPad1 och testade.

Jag laddade in runt 200 bilder mha camera connection kit och då användes iPadens vanliga fotoinladdningsverktyg, men sen gick det att synka in de nya bilderna i photosmith utan problem. Jag gick igenom mina nya bilder och färg- samt stjärnmarkerade dem (då det inte gick att vit- eller svartflagga dem eftersom den featuren inte är implementerad i dagsläget pga något mumbojumbo som de beskrev på hemsidan). Runt 40 bilder färgmarkerade jag för att hålla koll på att vilka bilder jag ville importera till Lightroom och när jag sen skulle synka med lightroom var jag tvungen att tanka ner en plugin till Lightroom för att hela processen skulle komma igång. Pluginen installerades utan problem och paddan hittades utan problem. Det var här jag upplevde att det hela började, jag kunde inte välja vilka bilder jag skulle synka in till Lightroom utan den ville synka in alla 1200 bilderna som nu låg på paddan till Lightroom, vilket inte jag ville göra.

Då tömde jag paddan helt på bilder förutom de 200 senaste jag laddat in. Jag testade att utföra synkningen med Lightroom igen och tänkte låta den tugga in alla 200 bilder, men efter en timme avbröt jag då den inte kommit lite mera än 100 bilder. Jag vet inte om detta beror på att jag har en iPad1 som kanske är lite långsam jämfört med de två efterföljande modellerna som finns på marknaden idag.

Själva processen att färg/stjärnmarkera bilder i paddan är inte alls lika smidig som på en dator utan det kräver någon touch (klick) på skärmen extra, vilket blir lite tröttsamt i längden när det är många bilder som skall markeras. Sen att det inte gick att ta bort bilder direkt i appen är också en nackdel...

Jag tycker inte att appen håller fullt ut, men däremot tycker jag att man kan använda den att markera bilder på, och sen låta lightroom importera bilder från paddan precis som från ett vanligt minneskort och därefter i datorn markera samma bilder som man markerat på paddan. Dock inte jättesmidigt.

Det är en ny version av appen på väg ut och om saker och ting blir bättre i den vet jag inte ännu. Likväl kanske synkningen med Lightroom fungerar bättre och snabbare på en modernare padda.
 
Photosmith 2

Hej Joel,
Vilken version av Photosmith var det du testade. Det har ju kommit en ver 2 och där skall man ju kunna både "vit och svart - flagga" samt färg och stjärn markera.
Enligt Photosmith hemsida så skall allt funka !?!

Så är det någon som har någon erfarenhet ?

//Conny
 
Jag har varit intresserad av photosmith också men vet inte hur mycket justeringar man kan göra. Är själv väldigt intresserad av Microsoft Surface "paden" den dyrare varianten med intel I5 procesor som kommer kunna hantera lightroom 4...förhoppningsvis? Vi får se. Den kommer ju givetvis att kosta en slant.
 
ANNONS