Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta 120 anställda...Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall jag vara rent ärlig så ser de flesta företag fotografi inte som något "värdefullt" utan något som vem som helst kan göra.

Ofta när man berättar för folk att man är fotograf så vill de man skall plåta dem eller åt deras företag. Men när man sedan börjar prata att man vill ha BETALT, då drar de åt sig öronen :(

Din offert tyckte jag var okej, och rimlig.
Men tyvärr så kommer någon "pris-dumpare" att göra jobbet för typ 2-3000 kr.
 
Stellann skrev:
Dom har inte svarat på det men en kille som brukar prata mycket med chefen sa att det var för dyrt så dom tänkte inte nappa det på. Men jag är lite besviken på att jag inte fick ngt motbud.

Det var ju tråkigt, ett gammalt hederligt ordspråk som fortfarande är gångbart:

"Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket".

Detta är inte riktat speciellt mot dig Staffan utan mera riktat mot alla som förespråkar en stenhård prissättning enligt BLF:s prislista.


Mvh
Anders
 
ATJ skrev:
Det var ju tråkigt, ett gammalt hederligt ordspråk som fortfarande är gångbart:

"Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket".

Detta är inte riktat speciellt mot dig Staffan utan mera riktat mot alla som förespråkar en stenhård prissättning enligt BLF:s prislista.


Mvh
Anders

kör du den dialogen när du köper mjölk på ICA/Konsum oxå?
eller gäller det bara för fotografer??

/b
 
Niklas, jag håller helt med dig! Den var rimlig men jag hade ändå kunnat tänka mig att gå ner till runt 75 kr per person och det hade fortfarande varit en shysst deal för min del, men hela offertten byggde lite på tanken att dom skulle pruta för att på så sätt känna att dom hade gjort en bra affär. Men dom ville inte möta mig på halva vägen och som du sa så kommer säkert någon att göra det billigt eller tar dom sin datakille som säkert har nån 3.2 mpix kamera som gör det för sin ord timlön.

Anders, jag tycker också att den prislistan är helt uppåt väggarna men kollar man på den listan skulle jag ha tagit 24000 kr för detoch jag tog ungefär halva av det så du kan inte påstå att min offert på ngt sätt var grymt högt prissatt.
 
ATJ skrev:
Och vad har det med ICA att göra?

Jag tror alla som arbetar i kreativa yrken är ganska vana att få höra att priserna ligger för högt av människor som inte förstår vad det handlar om. Jag har i alla fall hört det och de flesta av mina vänner brukar berätta sådana historier..

Så min undran är helt enkel denna: Om du tycker fotografer ska nöja sig med mindre ersättning, tycker du oxå att de ska få köpa mjölken billigare i affären då ....

Sedan blir det ju ofta snurrigt eftersom många inte kan förstå skillnaden mellan det man debiterar kunden och det man sedan så småningom får ner i fickan...

/b
 
Bertil Lindgren skrev:
Jag tror alla som arbetar i kreativa yrken är ganska vana att få höra att priserna ligger för högt av människor som inte förstår vad det handlar om. Jag har i alla fall hört det och de flesta av mina vänner brukar berätta sådana historier..

Så min undran är helt enkel denna: Om du tycker fotografer ska nöja sig med mindre ersättning, tycker du oxå att de ska få köpa mjölken billigare i affären då ....

Sedan blir det ju ofta snurrigt eftersom många inte kan förstå skillnaden mellan det man debiterar kunden och det man sedan så småningom får ner i fickan...

/b

Nja om du läst hela tråden så bör du veta att åtminstone jag vet skillnaden på vad man debiterar och vad som blir kvar i fickan.

Jag köper inte mjölken på ICA utan på Willys -:) för dom är billigare.

Jag vet inte om jag sagt att jag tycker att fotografer skall få mindre ersättning för sitt jobb. Däremot så kritiserade jag 1000:-/timme som det ungefärligen blev i detta fallet och det spelar ingen roll om det är en golvläggare, eller en fotograf jag tycker i alla fall att 1000:-/timme är för mycket i ersättning.

//Anders
 
Stellann skrev:
Anders, jag tycker också att den prislistan är helt uppåt väggarna men kollar man på den listan skulle jag ha tagit 24000 kr för detoch jag tog ungefär halva av det så du kan inte påstå att min offert på ngt sätt var grymt högt prissatt.

Hej Staffan,

Jag tycker det var synd att du inte fick jobbet det skall du veta. Jag har inte tillgång till BLF:s prislista så jag kan inte kommentera den rakt av men om det stämmer det som diskuterats tidigare i tråden så håller jag med dig. Nä din offert var nog inte grymt högt prissatt, men tyvärr så blev det tydligen för dyrt i alla fall. Men det är inte alls säkert att du fått jobbet ens om du prutat till hälften eller mindre, det kan ju vara som andra nämnt att din arbetsgivare mer eller mindre ville att du skulle göra det gratis, vilket till också är helt fel.

mvh
Anders
 
Jättetrist att de inte nappade, men nu har du fått fundera över vad din tid är/kan vara värd..

Du var inte på långa vägar dyr. Jag tror det handlade om att de trodde du skulle sälja dig i princip gratis för att du "tyckte det var en kul grej" och att "få äran" att fota deras personal gratis.
 
Det var ju synd att dom hoppade av, men jag är nog inne på, som flera andra, att det hade dom räknat med att du skulle göra inom ramen för ditt jobb och det är verkligen synd att företaget inte värdesätter sina medarbetare bättre.
Under de 50 år som jag jobbat med foto så har jag aldrig, eller mycket sällan, hört att någon tycker att det är billigt, det är bara det att en som inte fotar själv vet inte vilka kostnader en fotograf har, och det förvånar mej att man ibbland träffar på sådana som dagligen jobbar med bilder (reklamfolk, redaktörer m.m.) som inte känner till varken priser eller bestämmelser hur man får använda bilder, med avseende på upphovsrätt m.m.
 
ATJ skrev:
.

Jag köper inte mjölken på ICA utan på Willys -:) för dom är billigare.
//Anders

så du "skiter i" att du kanske inte har några bönder som producerar mjölk i framtiden för ditt fil, mjölk, osm, mm mm???? men det är kanske OK att dricka Tjeckisk mölk i framtiden eller???

Vet du VARFÖR Willys är billigare??? Vet du vad för komsekvenser det får när du köper "Billigare"???

Samma gäller väll fotografi, dumpa priserna och snart fins det inga #riktiga" fotografer kvar som kan ta kvalitets bilder när dom behövs. Bara en massa "fotografer" som gör ett billigt jobb!

Detta är inte riktat mot en person utan tänk var och en på sitt håll vad som gäller när ni köper/sälger billigt!

--J--
 
lacrits68 skrev:

Vet du VARFÖR Willys är billigare??? Vet du vad för komsekvenser det får när du köper "Billigare"???

--J--
Åtminstone här i Gävle beror det på att mjölkbönderna har överproduktion som dom vill ha betalt för. Så nu har Willys slutit avtal med några mindre mejerier norröver i stället för Gefleortens eftersom bönderna tydligen inte kan tänka sig att anpassa produktionen efter efterfrågan, och sänka sina kostnader. Det finns alltså för många kossor.
...eller var det nåt annat du tänkte på? Vad har du för förklaring till att Willys är billigare? Låt höra.
 
Som professionell yrkesutövare skadar det inte att nämna hur mycket arbetstid för varje anställd som går bort om Nisse med en 20D på postsorteringen misslyckas med att leverera. Den stora skillnaden mellan en professionell och en amatör är att den professionelle alltid levererar. Det blir rätt från början.
 
lacrits68 skrev:
så du "skiter i" att du kanske inte har några bönder som producerar mjölk i framtiden för ditt fil, mjölk, osm, mm mm???? men det är kanske OK att dricka Tjeckisk mölk i framtiden eller???
--J--

Snälla Jan, jag skrev bara att jag köper mjölk på Willys och inte att jag skiter i var den är producerad, om jag skitit i var mjölken var producerad så skulle jag handlat den på LIDL. Såvitt jag kan läsa på de mjölkpaket som Willy:s säljer så innehåller dom samma sorts mjölk som i paketen som finns att köpa på ICA -:). Sedan så kanske mjölk inte är världens bästa exempel i denna tråd som handlade om hur mycket man kan ta betalt för att "plåta" 120 personer.

Och jag tycker fortfarande att alla skall få betalt för sitt jobb det är helt självklart, men betalning måste stå i rimlig proportion till arbetsinstatsen om man skall få några jobb.

Med vänliga hälsningar
Anders Tjernström
 
PerFogelberg skrev:
Som professionell yrkesutövare skadar det inte att nämna hur mycket arbetstid för varje anställd som går bort om Nisse med en 20D på postsorteringen misslyckas med att leverera. Den stora skillnaden mellan en professionell och en amatör är att den professionelle alltid levererar. Det blir rätt från början.

Ja precis. Eftersom jag inte vill kala mig amatör men inte heller på långa vägar proffs är det ju inte säkert att ALLA bilder hade blivit bra. Men däremot lämnade jag min garanti att jag, om ngt skulle gå fel, skulle komma tillbaka och göra omfotograferingen av den personen grais vilket jag tyckte var en shysst grej.

Men det digitala arbetsflödet är det inget fel på och jag har aldrig någonsin tappat bort en digital fil så nog leverar jag alltid.
 
Willys mm mm.....!

Petlan skrev:
Åtminstone här i Gävle beror det på att mjölkbönderna har överproduktion som dom vill ha betalt för. Så nu har Willys slutit avtal med några mindre mejerier norröver i stället för Gefleortens eftersom bönderna tydligen inte kan tänka sig att anpassa produktionen efter efterfrågan, och sänka sina kostnader. Det finns alltså för många kossor.
...eller var det nåt annat du tänkte på? Vad har du för förklaring till att Willys är billigare? Låt höra.

Det handlar kanske indirekt on "överproduktion" Gävle tar emot mjölk totalt 30 000ton/år, ett mejeri "norröver" 190 000ton/år. Dividerar du med mängden mjäölk som bor runt respektive ort så är det lite konstigt med "överproduktion.

När du&jag köper mjölk, får bonden klir i kassan. Ju mindre du&jag betalar för mjölken desto mindre får bonden betalt. (vissa fall vore mer ekonomiskt kasta bort mjölken och behålla mjölkpriset i butiken!) Vad händer om bonden inte överlever på det han gör??? Jo han lägger ner. Till slut, vem är det som producerar? Jo bonden i tex tjeckien, polen, i Baltikum som har bättre förutsätningar att producera. (mindre lön, billigare foder pga klimatet, billig arb kraft på mejeriet Landtransportena är billiga och mjölken går att behandla så att det håller ett år fram!

Varför är det billigare hos Willys, dels har ju (som alla företag) gåt ut med offert, vem vill "vara-med-och-sälja-mjölk-till oss"? Jo det FINS mejeri föreningar som i stället för att göra tex pulver av mjölken, sälger den billigt. Nästa steg: vad gör ICA, Coop mm mm? Dom vill också köpa "billig" mjölk fr mejeriet, för att "Willys-gör-det-också". Vad händer priset sjunker, bonden får mindre pröjs, lägger ner. Ett ekkorhjul är skapat.

Detta kan debateras hur långt som helst, men du förstår påängen? Dessutom köper du mer mjölk bara för att det är billigt??? problemt med "överproduktion" inte löst!

--J--
 
ATJ skrev:
Sedan så kanske mjölk inte är världens bästa exempel i denna tråd som handlade om hur mycket man kan ta betalt för att "plåta" 120 personer.

Och jag tycker fortfarande att alla skall få betalt för sitt jobb det är helt självklart, men betalning måste stå i rimlig proportion till arbetsinstatsen om man skall få några jobb.

Med vänliga hälsningar
Anders Tjernström

precis. Vi sätter punt på detta! Ville bara framföra likeheten med dumpa priser.

Jan
 
ANNONS