Annons

Prissättning på beg. optik.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Får inleda med att jag är väl medveten att skicket på objektet är direkt avgörande för det pris man får ut vid en ev. försäljning, så det behöver jag inte få påpekat för mig.

Vad jag undrar är om det finns några tumregler man kan använda sig av, för att kunna sätta pris på ett objekt(iv) för att prissättningen skall bli rimlig, s a s. Förstår att det är en svår fråga men med tanke på den stora mängd intelligentia det finns här på Fs, borde jag få någon fingervisning om hur man bör gå till väga för att kunna sätta pris på ett objekt(iv) som passar både säljare och köpare.
 
Får inleda med att jag är väl medveten att skicket på objektet är direkt avgörande för det pris man får ut vid en ev. försäljning, så det behöver jag inte få påpekat för mig.

Vad jag undrar är om det finns några tumregler man kan använda sig av, för att kunna sätta pris på ett objekt(iv) för att prissättningen skall bli rimlig, s a s. Förstår att det är en svår fråga men med tanke på den stora mängd intelligentia det finns här på Fs, borde jag få någon fingervisning om hur man bör gå till väga för att kunna sätta pris på ett objekt(iv) som passar både säljare och köpare.


själv räknar jag med 1/2 nypriset på ett beg optik

om det är relativt nytt (mindre än 1 år) eller nästan helt nytt och ligger i kartong, alla grejer kvar, kvitton osv finns så blir det mer än 1/2 priset för min del som jag är beredd att betala.
 
Vad jag undrar är om det finns några tumregler man kan använda sig av, för att kunna sätta pris på ett objekt(iv) för att prissättningen skall bli rimlig,

För "stora" märken så känns det som att de flesta gluggar dyker upp lite då och då på köp&sälj. För lite ovanliga så kan en sökning på ebay kanske ge en hint om prisläget. Det tror jag är säkraste sättet att sätta pris
 
själv räknar jag med 1/2 nypriset på ett beg optik

om det är relativt nytt (mindre än 1 år) eller nästan helt nytt och ligger i kartong, alla grejer kvar, kvitton osv finns så blir det mer än 1/2 priset för min del som jag är beredd att betala.
Bra att veta, då går du bort vid en ev. försäljning ;-). Halva nypriset är lite väl dåligt IMHO, med tanke på att pryttlarna inte utsätts för något direkt slitage, vid normalt användande.
 
I vart fall för Canon har man brukat räkna 70 procent av billigaste nypris om det är i nyskick och alla grejer inkl låda är med. Saknas något 60 procent i alla fall.
 
I vart fall för Canon har man brukat räkna 70 procent av billigaste nypris om det är i nyskick och alla grejer inkl låda är med. Saknas något 60 procent i alla fall.

ja ungefär så kan jag hålla med om beror på vilka linser det är. Vissa är mer eftertraktade än andra, tänker främst på de bättre objektiven. För Canon 24-105/4,0 IS stämmer det dock inte alls för just den optiken är ofta kit optik så den finns det väldigt många av.

Annars verkar L-optiken hos Canon generellt ha bra andrahandsvärde.
 
I det här fallet handlar det om ett CZ 28/2,0 ZF.2 CPU med kartong, kvitto och allt som ingick i köpet. Enda skavankerna som finns (förutom märkena efter kamerahuset på bajonetten) är ett knapphuvudsstort märke i yttersta kanten på moljusskyddet samt att lite av den filt som finns inne i motljusskyddet har fallit bort i o m borttagande och isättande av UV/dagsljusfilter. I övrigt ingenting att anmärka på, som jag kan komma på i detta nu.
 
I det här fallet handlar det om ett CZ 28/2,0 ZF.2 CPU med kartong, kvitto och allt som ingick i köpet. Enda skavankerna som finns (förutom märkena efter kamerahuset på bajonetten) är ett knapphuvudsstort märke i yttersta kanten på moljusskyddet samt att lite av den filt som finns inne i motljusskyddet har fallit bort i o m borttagande och isättande av UV/dagsljusfilter. I övrigt ingenting att anmärka på, som jag kan komma på i detta nu.

Zeissgluggarna tycks svårsålda, antagligen för att de har manuell fokus. Köpte precis 28/2 här för 6000kr, halva nypriset, den hade legat ute länge. Rajala har haft en begagnad för 7000kr i över ett år. Märkligt, fantastisk glugg!
 
Det brukar även för Nikon ligga på runt 70% av nypriset om det är i bra skick, sedan minskar det med slitage. Är det enklare objektiv som det finns många av på marknaden kanske man får gå ner i pris även om skicket är bra.
 
Zeissgluggarna tycks svårsålda, antagligen för att de har manuell fokus. Köpte precis 28/2 här för 6000kr, halva nypriset, den hade legat ute länge. Rajala har haft en begagnad för 7000kr i över ett år. Märkligt, fantastisk glugg!
Sannolikt är det så som du säger, dom är svårsålda för att dom är manuella, men som du också påtalar, optiskt är dom kalas, för att inte nämna bygget.

När man tar i dom så känner man verkligen vilken kvalitet det är, för att inte nämna när man vrider på fokusringen.

Sedan är det kanske så att dom som köper dessa gluggar vet vad dom vill ha och dom har inte bråttom i sitt fotograferande och då tänker jag främst på studiofotografer och landskapsfotografer, där det sistnämnda är mitt främsta intresse, även om jag inte vill begränsa mig till just landskapsfotografering.

Läste om Sigma 35/1,4 Art som är ett super objektiv rent optiskt, men jag läste om ägare som berättar att autofokusen inte stämmer och en som berättade om skruvar som lossnat, två gånger dessutom !!!

Förvisso är det en billig glugg i förhållande till prestanda men skruvar som lossnar och fokus som inte stämmer?
 
Det brukar även för Nikon ligga på runt 70% av nypriset om det är i bra skick, sedan minskar det med slitage. Är det enklare objektiv som det finns många av på marknaden kanske man får gå ner i pris även om skicket är bra.
Om jag överhuvudtaget skulle få mig för att sälja, då är det absolut lägstapriset 70%.

Annars kan jag lika väl behålla det tills dess att jag skall dra.min sista suck, då kan jag sälja billigt bara för att bli av med vad jag äger och har för att sedan spendera pengarna på vin, kvinnor och sång :))) !!
 
I fint skick brukar jag normalt räkna med ca 2/3 av nypris. Både när jag köper & säljer (vissa verkar begära mer när de säljer än vad de är beredda att betala när de köper).
Är det synbart använt/slitet så lägre pris.

Sen kan det bero lite på vilket objektiv, samt tillgång & efterfrågan.
 
Priset är det som marknaden (köparna) är villig att betala. Inte det som säljaren vill ha. Utan köpare - ingen affär.
Begagnatpriset brukar vara något lägre i Sverige än i USA t.ex. så man kan inte förlita sig på e-bay om man inte tänkt sälja där.
På Tradera svänger priserna för mycket för att vara en bra indikator. Vissa tider kan "marknaden" vara mättad, t.ex. många likadana objekt ligger ute och då blir det låga priser.

Men halva priset-modellen, plus eller minus beroende på skicket, är nog en bra regel. Tillgång och efterfrågan påverkar priset. 18-55 kit-optik finns det gott om men få vill betala.
 
Om jag överhuvudtaget skulle få mig för att sälja, då är det absolut lägstapriset 70%.

Annars kan jag lika väl behålla det tills dess att jag skall dra.min sista suck, då kan jag sälja billigt bara för att bli av med vad jag äger och har för att sedan spendera pengarna på vin, kvinnor och sång :))) !!

Håller med! Hade ett långt Sony telezoom jag köpte för 12000 i fint skick. Sålde för 9000 vilket är 75%. Fick några idiotbud och det är ju som redan sagts enkelt hanterat - går bort som oseriöst direkt.

Kamerahus har jag aldrig sålt för det är ofta inte ens värt besväret tycker jag. Det är så hög kapitalförstöringsgrad i kamerahus att jag aldrig kalkylerar med att sälja dessa. Ger hellre bort dem till min son eller någon släkting gratis.
 
Priset är det som marknaden (köparna) är villig att betala. Inte det som säljaren vill ha. Utan köpare - ingen affär.
Det beror ju mycket på tillgång och efterfrågan. Säljer man ett objektiv som det redan finns 10 annonser för så är det svårt få ut lika mycket av nypriset som om det är ett eftertraktat objektiv som sällan finns att köpa begagnat. Utan säljare - ingen affär, om man skulle vända på det i de fallen.

Och ju dyrare objektiv, desto högre % av nypriset kan man få ut, för desto fler tusenlappar kan man spara. Ett objektiv som kostar 1000:- kan man nog bara få 600:- för, men för ett objektiv som kostar 20 000:- kan man nog få 15 000:- av rätt köpare, dvs 60-75%.
 
Håller med! Hade ett långt Sony telezoom jag köpte för 12000 i fint skick. Sålde för 9000 vilket är 75%. Fick några idiotbud och det är ju som redan sagts enkelt hanterat - går bort som oseriöst direkt.

Kamerahus har jag aldrig sålt för det är ofta inte ens värt besväret tycker jag. Det är så hög kapitalförstöringsgrad i kamerahus att jag aldrig kalkylerar med att sälja dessa. Ger hellre bort dem till min son eller någon släkting gratis.
Håller med dig i allt det du skriver. Ser ingen skäl att sälja huset av den anledning som du skriver, möjligen (om behov skulle uppstå) komplettera med ytterligare ett i framtiden.
 
Det beror ju mycket på tillgång och efterfrågan. Säljer man ett objektiv som det redan finns 10 annonser för så är det svårt få ut lika mycket av nypriset som om det är ett eftertraktat objektiv som sällan finns att köpa begagnat. Utan säljare - ingen affär, om man skulle vända på det i de fallen.

Och ju dyrare objektiv, desto högre % av nypriset kan man få ut, för desto fler tusenlappar kan man spara. Ett objektiv som kostar 1000:- kan man nog bara få 600:- för, men för ett objektiv som kostar 20 000:- kan man nog få 15 000:- av rätt köpare, dvs 60-75%.
Bra resonemang där. I mitt fall(om det skulle bli aktuellt) skulle utgångspriset bli 75% av nypriset, och om jag träffar på en seriös köpare som jag upplever som sympatisk, skulle jag kunna sträcka mig till 70%, men där går gränsen. Om man vill köpa för 50-60% av nypris ? Lycka till.
 
Det beror ju mycket på tillgång och efterfrågan. Säljer man ett objektiv som det redan finns 10 annonser för så är det svårt få ut lika mycket av nypriset som om det är ett eftertraktat objektiv som sällan finns att köpa begagnat. Utan säljare - ingen affär, om man skulle vända på det i de fallen.

Det är ju precis vad jag tror menades (och vad jag menade).
Givetvis gäller det både köpare och säljare, men oftast är det ju säljaren som tar initiativ till en affär (lägger ut annons). Ska det sedan bli affär så är det ju till det pris som en köpare är villig att betala vid ett visst tillfälle.
Det är marknadsvärdet just då.
Det värdet beror ju på flera faktorer - tex tillgång och efterfrågan.
Finns bara ett till salu så kanske man som köpare är beredd att betala mer än om det finns 50 som försöker få sålt.
 
ANNONS