Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med att öppna filmrullen

Produkter
(logga in för att koppla)

dvogonen

Aktiv medlem
Jag använde aldrig filmladdare. Jag klippte istället till filmen med hjälp av en mall och rullade upp filmen för hand. Det gick jättebra efter lite träning.

Attan vad sugen jag blir på att montera upp mitt mörkrum och köra lite svartvitt. Jag har fortfarande två bra förstoringsapparater med alla tillbehör kvar. Men det blir nog inte av eftersom jag har gjort mig av med mina 6x6-kameror. Småbild kommer jag aldrig mer att använda. Det känns fullständigt meningslöst med tanke på vad man kan göra digitalt.
´
Man kanske skulle köpa på sig en 500 C/M nu när alla dumpar dem för småpengar...
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag använder en gammal kapsylöppnare, en sådan med korkskruv i andra änden. Funkar fint.

Min far tillverkade själv en filmutdragare efter egen idé för en massa år sedan. Han visste inte att de fanns att köpa. Den fungerar på samma sätt som de i butikerna.

Om man laddar filmkassetterna själv med råfilm, så finns det plastkassetter med bajonettlåsning. De kan vara praktiska, och återanvändas.
 
ANNONS