Annons

Problem med D90 och supertele. Dags att uppgradera?

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Ursäkta ett långt inlägg. Köpte nyligen ett begagnat Sigma 150-500/5-6,3 DG HSM OS i mycket gott skick till min D90. Redan efter ett 30-tal bilder fick jag dock en del problem med kameran, slutaren klickade till av sig självt och det stod "err" på skärmen. Det hjälpte inte ens att stänga av kameran, skärmen slocknade inte förrän jag bröt strömtillförseln från batteriet. Såg att slutaren hängde löst, satt inte fast i nedre läget som den ska. Lyckades inte lösa problemet direkt så jag gick besviken hem igen. Efter några minuters klurande fick jag spegeln fast i viloläget genom att trycka ner den samtidigt som jag tryckte ner den lilla spaken på vänster sida om spegeln. Det lyste fortfarande err på skärmen men jag tryckte sen på utlösaren med kameran påslagen, och då blev den plötsligt i skick igen. Detta var på långfredagen och efter det har det hänt ett par tre gånger till, mest i början dock.

Har också haft problem med att skärmen mitt i allt visat bländare 90 och att bildstabilisatorn slutat funka, vilket har fixats genom att rickla lite på objektivet. Har haft dessa problem främst med just det här sigmaobjektivet men en gång fick jag f/90 på skärmen också med min 24-120/4.

Allt tyder på att jag har lyckats belasta infästningen så mycket att den blivit lite glapp och orsakar kontaktproblem. Jag tycker jag var noggrann redan i början med att inte belasta infästningen så hårt, men jag har blivit ännu försiktigare, har börjat med att alltid bära kamera+objektiv i objektivets stativfäste alternativt axelremmen som hänger i detsamma, och problemen har minskat radikalt efter det. Infästningen känns inte glapp alls förutom att man kan rotera objektivet lite grann när det är påmonterat. Det är bara lite jobbigt att helt undvika belasta infästningen, t.ex. när man ska göra inställningar som kräver två händer på kameran och koll på toppskärmen. Då måste man vika upp kameran lite vilket orsakar lite större belastning på infästningen.

Nu funderar jag på om det är värt att behålla kameran. Vad tycker ni? Slutarproblem är inte roliga även om jag tror det har och göra med kontaktproblemen. Vill också ha en stabilare byggd kamera som bättre klarar av tyngre objektiv, har bättre väderskydd och bättre autofokus. Kameran har gått ca 25000 exponeringar, köpte den ny för ungefär ett år sedan. Är jättesugen på en D800, men det lär dröja till julen minst innan nån sån finns i butikerna och jag skulle ändå inte ha råd med den nu. Får väl slå till på en D700 fast det börjar bli en lite gammal modell, hoppas man hittar en till bra pris. Synd att den saknar liveview bara...

Har ett bröllop bokat i augusti och då senast måste jag ha en kamera jag känner är tillräckligt pålitlig. Behöver också en backupkamera då, vilket min D90 kunde funka som.

Har egentligen inte så mycket frågor, men vad skulle ni göra i mitt ställe? Nån annan med liknande erfarenheter av D80/D90 med supertele? Är det kanske nåt i supertelets elektronik som spökar trots att jag gissar på kontaktproblem? Har också funderat på att vänta med fullformat tills D800 kommit och skaffa D300s nu istället. Men varken det alternativet eller köpa D700 nu känns helt lockande då jag vet att en ny toppmodell snart är på kommande. I så fall skulle jag sälja D90:an efter bröllopet, köper jag D700 säljer jag troligtvis inte den, p.g.a. fördelarna DX ger för makro- och telefoto. Men två kameror i proffsklassen tycker jag inte jag behöver eller har råd med..
 
Har haft ungefär samma problem som dig med min fd D90. Köpte ett sigma 170-500 för snart tre år sedan och det "glappade" ungefär så som du beskriver, tappade kontakten med kameran m.m. Skickade tillbaka objektivet då jag trodde felet låg i det (hade aldrig tidigare haft problem med kameran).

Nu i höstat köpte jag ett Nikon 70-200 2,8 vilket också är lite "större" objektiv. Samma fel, om inte än värre uppstod rätt snart. spegeln fastnade, det stod err i displayen m.m. Skickade in D90 till lasses, de lödde om kontakterna vid bajonetten.

Men, samma fel fortsatte ändå, skickade in både D90 + objektiv. De bytte ut kontakt och kontrollerade objektivet som var felfritt. När jag fick tillbaka kameran så uppstod snart samma fel igen. Även när kameran bara låg still på bänken så tappade den kontakten. Syntes precis när man slår på den, då kom det upp --- i displayen för att bländartalet några sekunder senare dyka upp . Förutom att den tappat kontakt, stått ERR och spegeln har hängt sig så har även VR på objektivet lagt av nån gång. Så verkar ju vara samma fel.

min lösning blev en D7000, där har inga problem alls märkts av och jag hoppas verkligen att det inte kommer dyka upp samma skit igen. Efter att ha skickat in kameran 2 ggr på service för samma fel undrar man ju om det ens går att få ordning på det. Jag orkade inte försöka ytterligare en gång (bara för att troligen bli besviken ännu en gång).. (och så skulle jag på semester och ville ha en fungerande pålitlig kamera..) Så antingen provar du att skicka in kameran och få den fixad, eller så skaffar du dig en ny, precis som du är inne på.

Var själv tidigare inne på FF eller mer avancerad kamera men som du resonerar känns det inte rätt att köpa en D300s el D700 nu. Däremot så upplever jag att D7000 eg. räcker mer än väl och den känns som ett bra steg upp från D90 på många vis, så vill du spara lite pengar så överväg den kameran.
 
Tack för ditt svar Tim! Intressant att höra att andra har haft nästan precis samma problem.

Jag tror inte att jag kommer att skicka in kamera och objektiv. Tror helt enkelt att kameran inte är tillräckligt starkt byggd för att hantera alltför stora klumpedunsar till objektiv. Intressant att du klarat dig mycket bättre med en D7000, kanske man ändå trots allt skulle överväga den? Den ska ju vara lite kraftigare än D90 men inte riktigt på samma nivå som D300(s) och D700. Fast man får ju D300s och D7000 för ungefär samma pris idag. Tror spontant att jag skulle bli nöjdare med D300s trots lite sämre isoprestanda, men det är svårt att säga. Ska låta beslutet mogna lite, har ju inte jättebråttom att byta just nu, och ekonomin tillåter inte heller det ännu.. Men byta upp mig ska jag i alla fall göra trots att det svider i plånboken...
 
Jag har haft liknande / samma problem när kameran var ny.. skickade in den till Nikon (de lödda om kontakterna ) och sen funkade den bra. Enligt internetform mm verkar det vara ett jättevanligt problem med D90n att den glappar.

Dock har min börjat bråka med mitt sigma 18-200 på 18mm då kameran inte alls vill leka. 19+mm funkar bra.
 
Du kanske skulle leta upp en begagnad D300 (utan s)? Jag har en och använder den hela tiden tillsammans med tunga telen, saknar inte det som finns i D300s. Fundera på en sådan medan du väntar på nya toppmodeller, då har du en grymt bra kamera som backup när du tar steget vidare till D800/D400 eller vad de nu kommer att heta.

Edit: Finns några här på FS
http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=Nikon+D300&type[]=sell&_seller=all&objectcategory=76&price=&location=&ID=

Kopiera hela länken

/FW
 
Har inte orkat läst igenom allt, men har du provat att gjort rent kontakterna? Jag hade snarlikt problem och enbart rengörning hjälpte. Det finns ju bärremmar som man sätter på stativgängan på objektivet så att när man bär kameran över axeln att man inte använder kameraremmen utan den stativkopplade remmen
 
Frode: Det har slagit mig också att göra det, tror inte det skulle vara nån dålig idé om den bara är hyfsat lite medkörd. Men jag har inte möjlighet att just nu göra det, och eftersom jag bor i Finland är det lite obekvämt att köpa begagnat från Sverige. Tack ändå för länken och tipset!

Peter: Nej, det har jag inte kommit mig för att göra ännu (annat än att dra över dem med fingret vilket knappast hjälper så mycket). Men jag har tänkt på att rengöra dem ordentligt och det ska jag nog göra kanske redan idag om jag hinner.
 
ANNONS