Annons

Problem med Djurfotografering med Fuji X-T1+55-200mm

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Jag har problem med att hinna ställa in kameran då jag fotografera harar och rådjur samt kråkfåglar med Fuji X-T1 och 55-200mmF3.5-4.8 optik. Har någon av er erfarenhet att använda denna kamera för djurfotografering? Jag kom över kameran på grund av att jag ville ha medföljande optik till min X-Pro 1 som jag använder som en ädel kompakt. Köpte en 55-200mm bulk optik för att utvärdera att använda Zoom för djurfotografering. Behöver jag uppdatera T1 till T4 för att det skall fungera bättre? Jag fotograferar vanligtvis landskap med Nikon DSLR:er men roar mig med att då och då fotografera djur där jag bor. Jag uppskattar APS-C mindre optik för söndags promenaderna. Håller på att uppdatera min Nikon utrustning med nyare teleoptik men det kostar mycket och jag sparar fortfarande till en beg. 400mmF2.8.
 
Senast ändrad:

HåG

Aktiv medlem
Kan inte den kameran alls men finns det manuellt läge så skulle jag prova med följande.
F 2.8 eller så öppen som det bara går.
1/800 eller 1/1000 dels sekund.
Iso 100 men med automatik så att kameran tillåts ändra uso själv.
Ljuset ändras snart när djuret rör sig och då låter du kameran göra jobbet.
Följande/kontinuerligt fokus.

Börja med något sådant och du borde få till det.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av den kameran men av att fotografera vilda djur.
Skulle säga att både harar och rådjur är relativt stationära och långsamt rörande djur så länge de inte blir skrämda:).
Som någon sa, ställ in kameran i förväg. Oftast kör jag på manuellt läge och auto iso. Jag har sällan snabbare tider än 1/1000 till däggdjur men när det gäller fåglar så blir det oftast mkt snabbare tider såvida inte de sitter still.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har problem med att hinna ställa in kameran då jag fotografera harar och rådjur samt kråkfåglar med Fuji X-T1 och 55-200mm optik. Har någon av er erfarenhet att använda denna kamera för djurfotografering? Jag kom över kameran på grund av att jag ville ha medföljande optik till min X-Pro 1 som jag använder som en ädel kompakt. Köpte en 55-200mm bulk optik för att utvärdera att använda Zoom för djurfotografering. Behöver jag uppdatera T1 till T4 för att det skall fungera bättre? Jag fotograferar vanligtvis landskap med Nikon DSLR:er men roar mig med att då och då fotografera djur där jag bor. Jag uppskattar APS-C mindre optik för söndags promenaderna. Håller på att uppdatera min Nikon utrustning med nyare teleoptik men det kostar mycket och jag sparar fortfarande till en beg. 400mmF2.8.
Tänk på att, om man ska hinna med och få fokus på rätt ställe, så kör man med enbart mittpunkten på en lite äldre kamera, Dessutom är det bra, om du efter att ha fotograferat något, så fokuserar du på ca 20-30 m avstånd så att kameran slipper jaga med autofokusen när du väl har ett djur och ska fokusera nästa gång (Om det behövs kanske du måste ändra någon iställning i menyn så att kameran börjar fokuserar på senaste inställningen . Detta är ett tips som gäller än idag även med moderna kameror med motivdetektion, speciellt om det inte finns fokusbegränsare på objektivet och det är snabba ryck!.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har problem med att hinna ställa in kameran då jag fotografera harar och rådjur samt kråkfåglar med Fuji X-T1 och 55-200mm optik. Har någon av er erfarenhet att använda denna kamera för djurfotografering? Jag kom över kameran på grund av att jag ville ha medföljande optik till min X-Pro 1 som jag använder som en ädel kompakt. Köpte en 55-200mm bulk optik för att utvärdera att använda Zoom för djurfotografering. Behöver jag uppdatera T1 till T4 för att det skall fungera bättre? Jag fotograferar vanligtvis landskap med Nikon DSLR:er men roar mig med att då och då fotografera djur där jag bor. Jag uppskattar APS-C mindre optik för söndags promenaderna. Håller på att uppdatera min Nikon utrustning med nyare teleoptik men det kostar mycket och jag sparar fortfarande till en beg. 400mmF2.8.
Nu kan ju inte jag Fuji då jag har Sony men det jag skulle kolla är om inte din kamera också har någon smart exponeringsautomatik (kolla hur smart din auto ISO-funktion är), som gör att du slipper tänka på både exponering och fokusering för mycket vid själva fotoögonblicket. Det gäller ju att inte stå där och "fippla" så du missar "tillfället" och att du får den hjälp din kamera förhoppningsvis kan ge för att få så bra "timing" det bara går.

Visst kan man köra manuellt men om kameran har en hyfsad följande AF och en hyfsat smart exponeringsautomatik, så kanske det faktiskt är ett bättre alternativ för dig än en helt "neddummad" kamera. En manuell inställning eller i övrigt helt helt nedddummad kamera kan ju faktiskt sätta en "på pottan" om man av olika orsaker valt mindre passande inställningar för den situation man faktiskt kommer hamna i.

Den typen av smart exponerings- och AF-teknik har i alla fall hjälpt mig få en mycket bättre timing än jag hade tidigare. Nackdelen är ju som du ju själv är inne på att det är de nyaste kamerorna som är de smartaste. Det är en hel del skillnad på dessa funktioner om man så bara går en generation tillbaka och det vet t.o.m. jag att det gäller även Fuji som ju tidigare inte riktigt varit i par med de större tillverkarna när det exv. gällt AF.

Om du ska byta upp dig till en nyare, smartare och snabbare Fuji kan nog bara du själv svara på men om jag tänkte i de banorna skulle jag nog försöka hitta en bra fotobutik och testa med det eller de objektiv du tänkt använda.

Med tanke på hur det brukar se ut med rådjuren och dovhjortarna i området jag bor i så känns 200mm lite kort, för oftast står ju hjortarna en bra bit ute i åkrarna och äter. Har man ett längre objektiv så blir de ju heller inte så stressade av en fotografs närvaro.
 

elgenper

Aktiv medlem
Jag har problem med att hinna ställa in kameran då jag fotografera harar och rådjur samt kråkfåglar med Fuji X-T1 och 55-200mm optik. ....
Behöver jag uppdatera T1 till T4 för att det skall fungera bättre?....
FWIW, jag bytte nyligen upp mig från XT1 till XT5 för att jag upplevde XT1 som enormt seg. Skillnaden var enorm, på AF givetvis, men även på den oundvikliga fördröjningen man alltid får med elektroniska live-view-sökare (och som jag ser som det största problemet när man plåtar djur med dem). XT5 hänger med någorlunda, och det gjorde verkligen inte XT1!

Sen är det väl bäst att tillfoga att mina djur, det är lekande och springande hundar i flock. Och det är faktiskt en rejäl utmaning: tvära kast, hög fart på nära håll, allmän röra i flocken, plus att man ofta har en viss vovve man vill ha som "huvudperson" på bilden. Ärligt talat: ofta slår min urgamla Leica M9 med sin mätsökare alla nyare grejor, även XT5. Men man ska nog ha tränat i åratal med Leicor för att hinna fokusera, så det är väl inte en rekommendation....

Men XT5 "känner igen" just hundar om man vill, och med kontinuerlig AF blir det ofta kul (och skarpa!) bilder!
 

esbtse

Aktiv medlem
FWIW, jag bytte nyligen upp mig från XT1 till XT5 för att jag upplevde XT1 som enormt seg. Skillnaden var enorm, på AF givetvis, men även på den oundvikliga fördröjningen man alltid får med elektroniska live-view-sökare (och som jag ser som det största problemet när man plåtar djur med dem). XT5 hänger med någorlunda, och det gjorde verkligen inte XT1!

Sen är det väl bäst att tillfoga att mina djur, det är lekande och springande hundar i flock. Och det är faktiskt en rejäl utmaning: tvära kast, hög fart på nära håll, allmän röra i flocken, plus att man ofta har en viss vovve man vill ha som "huvudperson" på bilden. Ärligt talat: ofta slår min urgamla Leica M9 med sin mätsökare alla nyare grejor, även XT5. Men man ska nog ha tränat i åratal med Leicor för att hinna fokusera, så det är väl inte en rekommendation....

Men XT5 "känner igen" just hundar om man vill, och med kontinuerlig AF blir det ofta kul (och skarpa!) bilder!
Tack för ett utförligt svar. Jag är ingen djurfotograf men jag roar med att fotografera rådjur, rävar och kråkfåglar där jag bor när de sitter still. Jag använder Nikon F-systemer för detta i vanliga fall men jag håller på att uppdatera teleoptiken till VR när jag har råd. Just skaffat en AFS200-500mmF5.5 VR till Nikon men målet är en begagnad 400mmF2.8 VR. Jag brukar ställa in manuellt men tycker det är svårare att göra det med Fuji X systemet, så jag håller på att lära mig X-T1 kameran och fotografera djur med AF samtidigt.. Jag tycker Fuji X-T1 är obehaglig att använda men är nöjd med Fuji X-Pro 1. Fördelen med Fuji är att de är små och lätta att ta med när man går långt eller reser medan Nikon FF kräver att man arbetar på en plats. Har T5 bättre knappar än T1? jag tycker dessa är svåra att använda i kyla.Jag föredrar också mätsökare som min Fuji GW690III. Fuji X-Pro 1 ersatte mina ädelkompakter Panasonic LX3 och LX5 för den större sensorn och deras kameror sökare fungerade bra. Se bild nedan.häst.jpg..
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av den kameran men av att fotografera vilda djur.
Skulle säga att både harar och rådjur är relativt stationära och långsamt rörande djur så länge de inte blir skrämda:).
Som någon sa, ställ in kameran i förväg. Oftast kör jag på manuellt läge och auto iso. Jag har sällan snabbare tider än 1/1000 till däggdjur men när det gäller fåglar så blir det oftast mkt snabbare tider såvida inte de sitter still.
Tack för informationen
 

esbtse

Aktiv medlem
Kan inte den kameran alls men finns det manuellt läge så skulle jag prova med följande.
F 2.8 eller så öppen som det bara går.
1/800 eller 1/1000 dels sekund.
Iso 100 men med automatik så att kameran tillåts ändra uso själv.
Ljuset ändras snart när djuret rör sig och då låter du kameran göra jobbet.
Följande/kontinuerligt fokus.

Börja med något sådant och du borde få till det.
Det är bulkoptik F3.5-4.8
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av den kameran men av att fotografera vilda djur.
Skulle säga att både harar och rådjur är relativt stationära och långsamt rörande djur så länge de inte blir skrämda:).
Som någon sa, ställ in kameran i förväg. Oftast kör jag på manuellt läge och auto iso. Jag har sällan snabbare tider än 1/1000 till däggdjur men när det gäller fåglar så blir det oftast mkt snabbare tider såvida inte de sitter still.
Svårt att använda manuellt fokus på X-T1 så jag använder AF. Kör inte Auto ISO utan har satt tiden i förväg. Vet ej hur många stop bildsabilliseringen ger men det borde vara 2 så 1/
Kan inte den kameran alls men finns det manuellt läge så skulle jag prova med följande.
F 2.8 eller så öppen som det bara går.
1/800 eller 1/1000 dels sekund.
Iso 100 men med automatik så att kameran tillåts ändra uso själv.
Ljuset ändras snart när djuret rör sig och då låter du kameran göra jobbet.
Följande/kontinuerligt fokus.

Börja med något sådant och du borde få till det.
Använder AF då T1 är svårt att ställa manuellt fokus med. Tid satt i förväg. Räcker med 1/200 s då bildstabilisering ger åtminstone 2 steg. Eländig kamera med små knappar.
 

esbtse

Aktiv medlem
Tänk på att, om man ska hinna med och få fokus på rätt ställe, så kör man med enbart mittpunkten på en lite äldre kamera, Dessutom är det bra, om du efter att ha fotograferat något, så fokuserar du på ca 20-30 m avstånd så att kameran slipper jaga med autofokusen när du väl har ett djur och ska fokusera nästa gång (Om det behövs kanske du måste ändra någon iställning i menyn så att kameran börjar fokuserar på senaste inställningen . Detta är ett tips som gäller än idag även med moderna kameror med motivdetektion, speciellt om det inte finns fokusbegränsare på objektivet och det är snabba ryck!.
Det är bullkoptik som inte är gjort för djurfotografering. Det finns bättre optik till Fuji X men min huvud utrustning är Nikon. Jag sätter alltid fokuspunkt i mitten då det går fortare för mig att flytta kameran än att bläddra mellan olika fokuspunkter så länge man fotografera på frihand.Jag skyller på kameran.
 

HåG

Aktiv medlem
Med manuellt läge menade jag inte manuellt fokus.
Jag menar att du skall ställa in bländare och slutare manuellt och ställa iso på auto.
Sedan kör du följande fokus (kontinuerlig). Endera en central punkt eller något större område.
Hemskt ledsen om jag var otydlig.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svårt att använda manuellt fokus på X-T1 så jag använder AF. Kör inte Auto ISO utan har satt tiden i förväg. Vet ej hur många stop bildsabilliseringen ger men det borde vara 2 så 1/

Använder AF då T1 är svårt att ställa manuellt fokus med. Tid satt i förväg. Räcker med 1/200 s då bildstabilisering ger åtminstone 2 steg. Eländig kamera med små knappar.
1/200 sek är för långsamt om djuren rör sig (bildstabilisering hjälper bara dina darriga händer men inte djur som rör sig). Försök ha så snabb tid som möjligt. Gå hellre upp i iso och brusreducera i efterhand med Topaz, NXO pure raw, Adobes nya brusreducering eller liknande. Själv föredrar jag Topaz men jag har testat de andra och alla 3 är bra men lite olika i arbetsflödet.
 

esbtse

Aktiv medlem
1/200 sek är för långsamt om djuren rör sig (bildstabilisering hjälper bara dina darriga händer men inte djur som rör sig). Försök ha så snabb tid som möjligt. Gå hellre upp i iso och brusreducera i efterhand med Topaz, NXO pure raw, Adobes nya brusreducering eller liknande. Själv föredrar jag Topaz men jag har testat de andra och alla 3 är bra men lite olika i arbetsflödet.
Har för gammal dator för brusreducerings program de kräver Win 10 eller senare.
 
ANNONS