Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem Spyder-kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har alltid endagsljuslampa när jag jämför skärm och print men det behöver man ju inte hålla på med hela tiden utan det gör i alla fall jag bara när jag kalibrerat om med jämna mellanrum

Men har du då ställt ljusstyrkan på din skärm så att den matchar det du får när du tittar på bilden i ljuset från din dagsljuslampa?
 
Men har du då ställt ljusstyrkan på din skärm så att den matchar det du får när du tittar på bilden i ljuset från din dagsljuslampa?

Visst kan man göra det också. Jag har ställt den när jag installerade skärmen med "Display Pilot" som följer med Benq, men sedan kan det ju vara så att mina ögons förändring som gått fort på slutet gjort att det blivit lite annorlunda.
 
Jag kommer att behöva hitta ett helt nytt normalläge om en månad efter att mitt högra öga opererats också.

Min kommentar till ovanstående inspel från Stefan är ju att jag tycker det är mest naturligt att justera ljustyrkan i skärmprogrammet efter kalibreringen av skärmen för att sedan synka det med utskrifterna med mitt förstaval av RAW-konverterare som jag valt att ställa in den (för de diffar ju en del). Utskrifterna blir ju som blir med den ICC-profil jag använder till Epsons eller Scandinavians papper (jag har använt båda).

Sedan vill jag nog ha den inställningen som en fast punkt och helst inte andra på ljustyrkan efter att jag synkat skärm med utskriften. Efter det föredrar jag att kompensera utskriften i exv. Lightroom där det går om jag skriver ut från den. Så därför skulle jag gärna se samma möjligheter i alla övriga konverterare jag faktiskt använder hellre.
 
Sedan vill jag nog ha den inställningen som en fast punkt och helst inte andra på ljustyrkan efter att jag synkat skärm med utskriften. Efter det föredrar jag att kompensera utskriften i exv. Lightroom där det går om jag skriver ut från den. Så därför skulle jag gärna se samma möjligheter i alla övriga konverterare jag faktiskt använder hellre.

ICC-profiler är gjorda för att de ska ge ett korrekt utseende på din print, om den ses under ett ljus på 500 lux. Om du har ett svagare ljus, då kommer du tycka att din print är för mörk. Om du har ett sådant betraktningsljus och har kalibrerat din skärm så att det matchar detta ljus, då ska ju du inte behöva justera dina utskrifter.
 
ICC-profiler är gjorda för att de ska ge ett korrekt utseende på din print, om den ses under ett ljus på 500 lux. Om du har ett svagare ljus, då kommer du tycka att din print är för mörk. Om du har ett sådant betraktningsljus och har kalibrerat din skärm så att det matchar detta ljus, då ska ju du inte behöva justera dina utskrifter.

Visst, så är det i teorin men inte i praktiken. Jag sitter med fyra printar framför mig. Alla gjorda från samma bild, printade med exakt samma ICC och papper och bläck. Två printar från Lightroom, en från Capture One och en från DxO. Alla konverterare ställda i relative colormetric.

Bilderna är reprofotade från gamla dia i RAW som konverterats till DNG och jag har givit dem en lätt brun ton.

Resultatet skiljer på så sätt att de i LR ser mer svart/vita ut än i CO och DxO. CO är mörkast , sedan kommer DxO och LR (0% Bright och 0% contrast). Färgen är mest i synk med DxO och mina skärminställningar. Den bild som jag i utskrift i detta fall var mest nöjd med var dock en jag höjde brightness med 25% i LR men självfallet hade jag ju kunnat ljusa upp bilden lite till genom att ställa skärmen lite mörkare så jag tvingats öka ljustyrkan lite i programmet.

Jag har sagt det förr, det kan faktiskt skilja lite mellan vad som kommer ut från olika konverterare trots att man printar samma bild. Bilden är importerad utan att jag aktiverat några importprofiler men nuförtiden med allt som sker under huven så vet man ju faktiskt inte vad som sker med bilderna under import/öppnande i konverteraren. Jag undrar om det inte är så att det numera blivit allt viktigare för tillverkarna att se till att bilderna ser bra ut även vid en grundimport från start. Det är möjligt att sånt påverkar mer än vi kanske anar.
 
Jag har sagt det förr, det kan faktiskt skilja lite mellan vad som kommer ut från olika konverterare trots att man printar samma bild. Bilden är importerad utan att jag aktiverat några importprofiler men nuförtiden med allt som sker under huven så vet man ju faktiskt inte vad som sker med bilderna under import/öppnande i konverteraren. Jag undrar om det inte är så att det numera blivit allt viktigare för tillverkarna att se till att bilderna ser bra ut även vid en grundimport från start. Det är möjligt att sånt påverkar mer än vi kanske anar.

Det finns ingen råkonverterare som inte gör en ganska kraftig bearbetning av bilden innan den visas på skärmen. Denna bearbetning är helt olika för olika råkonverterare, beroende på vad respektive team som utvecklat programmet tycker är en bra utgångspunkt. Så det finns ingen »objektiv« startpunkt i något program.
 
ANNONS