Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera bild av äldre dam.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkbpower

Medlem
Hej,
Min son har en bild som jag tycker är bland de bästa han har tagit.
Han hade kameran med sig och såg än äldre dam som satt på en bänk och kunde inte låte bli att ta en bild.
Men han vågade inte fråga damen om han fick använda fotot och han vet ju inte vem den gamla damen är.
Vad kan man göra?
Bilden är så bra så den borde synas men det är ju taget med en person i focus vilket försvårar det hela.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej,
Min son har en bild som jag tycker är bland de bästa han har tagit.
Han hade kameran med sig och såg än äldre dam som satt på en bänk och kunde inte låte bli att ta en bild.
Men han vågade inte fråga damen om han fick använda fotot och han vet ju inte vem den gamla damen är.
Vad kan man göra?
Bilden är så bra så den borde synas men det är ju taget med en person i focus vilket försvårar det hela.
Det är inget som hindrar din son att publicera bilden förutsatt att den inte används i reklamsammanhang. Jag som gatufotograf tar 10 000-tals bilder varje år på människor utan att fråga om lov och publicerar 300-400 av dem. Helt lagligt i många västerländska demokratier och definitivt i Sverige och i Storbritannien, där jag bor.
 

mossboll

Medlem
Om du tänker på kränkande fotografering så gäller det där med smygfotografering bara om personen är inomhus i sitt hem, toalett, omklädningsrum eller liknande.

Smygfotografering är alltså oftast helt okej.
Precis, kränkande fotografering (BRB 4:6 a) innebär att det bara är förbjudet att fota utan tillstånd om någon befinner sig i ett intimt eller privat utrymme. Precis som du säger är det inomhus som avses, står ingenting om att det inte är tillåtet om personen är ute i sin trädgård tex

Vad gäller vuxna personer får man väga personens integritet mot fotografens rätt att publicera sin bild. Gällande barn finns ett starkare skydd mot publicering, det är dock inte uttryckligen förbjudet att publicera bilder på ett barn

 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Vad gäller vuxna personer får man väga personens integritet mot fotografens rätt att publicera sin bild. Gällande barn finns ett starkare skydd mot publicering, det är dock inte uttryckligen förbjudet att publicera bilder på ett barn
Detta är en utmärkt sammanfattning av dataskyddsförordningens (GDPR) regler om intresseavvägning. Men jag kan inte se varför den bild som TS beskriver inte skulle omfattas av undantaget för behandling av personuppgifter som sker för konstnärliga ändamål. Det innebär att bilden aldrig träffas av GDPR:s krav om intresseavvägning m.m.

Utifrån den beskrivning som TS ger verkar det inte heller finnas några andra hider mot publicering. Min slutsats blir densamma som Fredrik Erikssons svar (#2).

/F
 

mossboll

Medlem
Detta är en utmärkt sammanfattning av dataskyddsförordningens (GDPR) regler om intresseavvägning. Men jag kan inte se varför den bild som TS beskriver inte skulle omfattas av undantaget för behandling av personuppgifter som sker för konstnärliga ändamål. Det innebär att bilden aldrig träffas av GDPR:s krav om intresseavvägning m.m.

Utifrån den beskrivning som TS ger verkar det inte heller finnas några andra hider mot publicering. Min slutsats blir densamma som Fredrik Erikssons svar (#2).

/F
Och jag drar samma slutsats som er 🙂
 

Jkbpower

Medlem
Ja,
Det är en äldre dam i 70- 80 års åldern som tar en paus på en bänk utanför nåt varuhus eller annan byggnad. Kommer inte ihåg exakt.
Men det finns ingen logga eller liknande med i bilden.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Ja,
Det är en äldre dam i 70- 80 års åldern som tar en paus på en bänk utanför nåt varuhus eller annan byggnad. Kommer inte ihåg exakt.
Men det finns ingen logga eller liknande med i bilden.
Så länge bilden inte publiceras i något kommersiellt sammanhang så behöver man inte ta hänsyn till om det finns några loggor (varumärken) med i bilden.
 

mossboll

Medlem
Var finns detta skydd?
I länken som jag postade tidigare från Statens medieråd står bland annat om att barn anses särskilt skyddsvärda när det handlar om spridande av personuppgifter.
Det går även att läsa om här: https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/introduktion-till-gdpr/personuppgifter/personuppgifter-om-barn/

Men för utgångspunkten i ts är det ju egentligen lite av en ickefråga eftersom det handlar om en äldre person som inte befinner sig i någon privat eller intim situation.
 

ErlandH

Aktiv medlem
I länken som jag postade tidigare från Statens medieråd står bland annat om att barn anses särskilt skyddsvärda när det handlar om spridande av personuppgifter.
Det går även att läsa om här: https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/introduktion-till-gdpr/personuppgifter/personuppgifter-om-barn/

Men för utgångspunkten i ts är det ju egentligen lite av en ickefråga eftersom det handlar om en äldre person som inte befinner sig i någon privat eller intim situation.
Fast det du länkar till har inget med publicering att göra. Inte heller gäller det vad privatpersoner gör med sina bilder.
 

Stonos

Aktiv medlem
Har en person skyddad identitet så kan en publicering röja var de befinner sig, speciellt olyckligt om det gäller ett barn.
 
ANNONS