Annons

Rajala pro shop Sverige hackad

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Varning: Fick just besked från Rajala Pro shop Sverige att deras sajt blivit hackad (Efter att jag antyditigt detta hos såväl kundsupporten och mailet jag svarat på som var scam) . Någon skickar ut mail med rubrik "info" där det i mailet står som rubrik "Ny faktura". Bifogat är en bilaga som är i html-dokument. Jag blev givetvis misstänksam (eftersom jag aldrig öppnar ett html-dokument som jag inte är helt säker på) och svarade då mailutskickaren (som såg ut som om det var rajala (info@rajalaphoto.se) samt kundtjänstens mailadress på deras hemsida. Jag fick nyss svaret från kundstjänst men är lite konfunderad varför de inte gått ut med detta! Här är svaret:
"
Rajala Pro Shop STHLM (Rajala Pro Shop Sverige)
17 juni 2022 18:52 EEST
Hej,
Vi är medvetna om detta och vår info-mail har tyvärr blivit hackad och du kan bortse från detta mail.

Vår it-avdelning håller på att kika på vad som kan ha hänt.
Tack för informationen,

Trevlig helg
,Allt väl,
Rajala Pro Shop Stockholm
Herkulesgatan 11
111 52 STOCKHOLM"


Om det är Rajala själva som svarat eller om det är bedragaren som vill mildra eftersökningarna kan jag inte veta eftersom även kundtjänstens mail ju kan blivit hackad, därför lägger jag ut detta till allmän beskådan!

Alltså varning för allt som kommer från "Rajala" innan de går ut offentligt och berättar vad som är fejk och vad som är riktigt!!!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fotosidans redaktion bör rimligen, i den undersökande journalistikens anda, göra en förfrågan till Rajala vad som hänt och hur många kunder som potentiellt blivit lurade?! Kan ju bli en story av det;)
 

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
Hej. Jag fick idag samma mejl från Rajala. Öppnade inte bilagan utan blev förbannad då jag inte handlat med företaget på flera år och raderade mejlet.
Tack för inlägget. Förmodligen är det här ett massutskick till Rajalas kunder.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej. Jag fick idag samma mejl från Rajala. Öppnade inte bilagan utan blev förbannad då jag inte handlat med företaget på flera år och raderade mejlet.
Tack för inlägget. Förmodligen är det här ett massutskick till Rajalas kunder.
Jag har inte fått något från Rajala, men det är kanske något år sedan jag hade med dem att göra. Allting jag har från dem som är legitimt kommer för övrigt från en annan adress (före @).

Beroende på hur saker och ting är konfigurerade är det inte säkert att det är någon som "hackat" adressen, utan det kan även vara spoofing. Adresserna kan de lika gärna ha hämtat ur någon valfri läcka e dyl. Exakt vad som hänt är lite svårt att veta utifrån given info.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har inte fått något från Rajala, men det är kanske något år sedan jag hade med dem att göra. Allting jag har från dem som är legitimt kommer för övrigt från en annan adress (före @).

Beroende på hur saker och ting är konfigurerade är det inte säkert att det är någon som "hackat" adressen, utan det kan även vara spoofing. Adresserna kan de lika gärna ha hämtat ur någon valfri läcka e dyl. Exakt vad som hänt är lite svårt att veta utifrån given info.
Problemet är väl att de, trots att de är medevetna, inte går ut med information???
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske inte dåligt på alla punkter. Jag har själv goda erfarenheter av företaget. Bl.a. då de körde "good will""- trots att garantien gått ut när min 5DIII pajade i Omans värme bytte de ut kortet som pajat utan kostnad. För lite sedan gav det mig ett synnerligen bra inbytespris på begagnad utrustning vid byte till eos R5 med tillbehör (vilket jag idag ångrar att jag inte nappade på!)

Tror att deras slöa agerande nu inte har något att göra med deras säljavdelning eller serviceavdelning. så det är nog inte rätt att dra hela företaget över en kam

Men jag är intresserad av vad att veta vad som har hänt inför framtida scamförsök från andra!
 

PMD

Aktiv medlem
Om det är Rajala själva som svarat eller om det är bedragaren som vill mildra eftersökningarna kan jag inte veta eftersom även kundtjänstens mail ju kan blivit hackad, därför lägger jag ut detta till allmän beskådan!
Du kan titta på brevhuvudet för att se varifrån det har sänts. Om ursprunget ser ut att vara från en dator under rajala-domänen så kan Rajalas system vara krakkat. Om det är någon som kör en enkel bluff och fejkar avsändaren i brevets innehåll så ser man i brevhuvudet att brevet inte kommer från en dator i rajala-domänen.
 

mac60

Aktiv medlem
Nej det kan vi inte veta eftersom även deras kundtjänstmail kan vara stulen som jag skrev.
Fick detta med och letade fram telefon numret och ringde
Fick under väntetiden info om att det var ett mail ute som inte kom från dom och att man inte skulle trycka på pdf filen (länken)
Lite taskigt att dom inte la ut detta på första sidan utan att man fick infon när man var i telefonkö
Så på ett sätt har dom informerat om detta men på ett dåligt sätt enl. mig
 

MNB

Aktiv medlem
Kanske inte dåligt på alla punkter. Jag har själv goda erfarenheter av företaget. Bl.a. då de körde "good will""- trots att garantien gått ut när min 5DIII pajade i Omans värme bytte de ut kortet som pajat utan kostnad. För lite sedan gav det mig ett synnerligen bra inbytespris på begagnad utrustning vid byte till eos R5 med tillbehör (vilket jag idag ångrar att jag inte nappade på!)

Tror att deras slöa agerande nu inte har något att göra med deras säljavdelning eller serviceavdelning. så det är nog inte rätt att dra hela företaget över en kam

Men jag är intresserad av vad att veta vad som har hänt inför framtida scamförsök från andra!
Jag baserar det på andra inlägg och bekanta som handlat där. Senast bara för någon vecka sedan skapades denna tråd om Rajala:

 
ANNONS