Annons

Rajala vill inte sälja!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej det är inte lönt att göra en sådan affär. Det hade varit bättre för dem att ge dig 500:- rabatt och kasta gluggen. Dock är det inte säkert att de har mer än runt 1000:- i vinst på det objektivet så det blir i princip en minusaffär för dem då.
M

Tyvärr är det ofta så och i så rika länder som Sverige så slänger man saker man aldrig skulle ens kunna tänka sig i många andra länder.
Det är just detta som är felet med vårat samhälle, att alltid kräva nytt och slänga fungerande prylar. Denna idioti startades av ett antal västländer efter andra världskriget och detta vansinne kan bara vi folket ändra på genom handling. Å andra sidan så väntar vi lite så med lite tur dör mänskligheten ut :) och planeten får börja läka sina sår.
 
Trevliga eller inte, det kan jag inte uttala mig, förutom att de är jättebra på Rajala i Stockholm, men att skapa bitska trådar för att de inte ville ta en piratoptik av märke de normalt inte säljer som inbyte, det är enbart löjeväckande. Finns väl massor av affärer som inte tar inbyten, och de flesta betalar urdåligt mtp vad som skrevs tidigare här i tråden. Dessutom låter det som om 18 tusen var halva årsomsättningen, kanske mycket pengar för trådskaparen, men inte i sitt sammanhang. Jag har handlat för runt 50 tusen vid upprepade tillfällen på Rajala sista året, och jag skulle inte ens fundera på att kräva inbyteshandel om de inte ville. Men men, alla är olika funtade vad gäller krav.
 
Tråkigt att du känner dig missnöjd med bemötandet. Samtidigt så undrar jag om du har rimliga förväntningar om du tror att de ska byta in en begagnad piratoptik för att du ska handla för 18.000 kr (eller vad det nu var). Det är inte särskilt mycket pengar i fotosammanhang, och marginalen på grejorna är nog desvärre så tunn att förlusten de gör på ditt inbyte tar bort vinsten. Att starta en tråd om det tycker jag känns lite larvigt, skippa att gå dit igen bara.

Sedan utgår jag ifrån att din fru är proffsigare i sitt yrkesutövande än att hon väljer bort en leverantör för att hennes man blivit sur över att han inte fick som han vill. Töntigt att ta upp det här tycker jag.
 
Helt plötsligt ser jag en bild av websidor som låter affärsidkarna betygssätta kunderna.

Kan jag ha hittat en nisch tro? :)
 
Helt plötsligt ser jag en bild av websidor som låter affärsidkarna betygssätta kunderna.

Kan jag ha hittat en nisch tro? :)

Helt klart. Och de som finns sammanväger inläggen, så att vare sig en superkritiker eller en superentusiast blir övervägande. Bra tänkt. Bättre det än trådskapande och hetsjakter!
 
Helt klart. Och de som finns sammanväger inläggen, så att vare sig en superkritiker eller en superentusiast blir övervägande. Bra tänkt. Bättre det än trådskapande och hetsjakter!

Missförstå mig nu rätt gott folk, jag anser att man har rätt att som kund bli korrekt bemött. Med korrekt menar jag inte nödvändigtvis "överväldigande positivt", för jag anser att man som kund har precis lika stor del som säljaren har en inverkan på hur ett affärsmöte går.
 
Det är väl rätt vanligt att kunder har orealistiska förhoppningar på värdet av sina gamla prylar, speciellt vid inbyten i butik, och det finns kanske en risk att det påverkar humöret när man inser den bistra verkligheten ... ;-)
 
Vad som är tydligt här i de senaste trådarna är att dessa personer inte har en aning om vad service är.
Dessa individer har hakat upp sig på just det särskilda objektivet som ett möjligt försvar för Rajala och andra butiker. Dom blundar HELT för alla andras beskrivningar om deras SERVICE, deras bemötande, deras slöhet och likgiltighet när man är i butiken.

Jag jobbar med kundbemötande och jag jobbat inom turist och nöjesbranschen med dagliga möten med kunder i hundratals. Det är ALDRIG rätt att vara slö i jobbet, att vara likgiltig till kundens kommentarer, eller att vara sur mot kund. Det spelar ingen roll hur arg kunden är.
Lär er vad service är.

Kan Foto Kungen, Kameradoktorn och flera andra ha den fantastiska service som vi "kärsna" och "krävande" kunder begär så kan självklart Rajala också det om dom ville.
 
Det är väl rätt vanligt att kunder har orealistiska förhoppningar på värdet av sina gamla prylar, speciellt vid inbyten i butik, och det finns kanske en risk att det påverkar humöret när man inser den bistra verkligheten ... ;-)

Det ser man klart och tydligt här också på köp&sälj, samt exv på blocket som ju givit upphov till egen tråd. När man säljer bagagnat är det troligen inte möjligt att få nästan lika mycket för prylen som den billigaste på nätet med butik. Skall den skickas och frakt skall betalas, så är det ännu mindre troligt. Det skulle vara mycket intressant att få statistik på hur många procent under prisjakts prisuppgifter snittet ligger på en pryl på FS köp&sälj. Det verkliga priset menar jag, inte det begärda. De som söker begagnade grejor på internet, bör ju rimligen veta om prisjakt och price runner.

Jag har vid ett par tillfällen skickat mejl med bud på saker jag varit intresserad av till säljare här på FS. Man måste vara hårdhudad. Somliga verkar blåsa alla säkringar i skåpet när man lämnar ett bud på strax över ½ nypriset. Och det kan vara mycket överraskande kanske, speciellt om nypriset den tid den varit i säljarens ägo tappat som värst 30-35%. Det blir inte mycket kvar då, tyvärr. Jag tycker det klankas titt som tätt i annonser på köpare som "skambjuder". De kan göra både det ena och det andra och i majoriteten av fallen, "dra åt helvete". Medan den som säljer som bevisligen inte kollat hur mycket nypriset är idag och som kanske inte ens stämmer av hur de begärda priserna ligger naturligtvis inte gör något fel, för "marknaden är fri". Skall man börja mejla dom med frågor typ, "är dum i hela hövvet eller? En sån köpte jag förra veckan för hälften av vad Du begär..." Nä, troligen inte.

När vi ändå tar upp detta, kanske det är dags säga att om man annonserar ut en pryl, får man kanske ta låga bud med ro. Man behöver inte svara. De gånger jag annonserat, har jag fått låga bud jag också och de flesta brukar vara medvetna om att de är låga och ofta vara humoristiska. Dessa har åtminstone gett mig ett gott skratt.
 
Det klagas också över service i vissa butiker här, men även jag har varit i Rajalas Malmöbutik några gånger och aldrig mötts av likgiltig- eller slöhet, de har varit jättebra, som i de flesta butiker. Kanske beror på att det var en dålig dag eller beroende på hur man själv agerar som kund mot säljaren, hur man blir bemött tillbaka, vem vet?
 
Med tanke på hur få klagomål det faktiskt är så kan man nog rent statistiskt dra slutsatsen att dom allra flesta möten i dom allra flesta butiker går normalt civiliserat till.

Men alla kan förstås ha en dålig dag - kund såväl som butikspersonal.
 
Vad som är tydligt här i de senaste trådarna är att dessa personer inte har en aning om vad service är.

Kan det inte vara så enkelt att dessa personer vet att det krävs två för att dansa tango?

Jag tror inte att någon i tråden anser att dålig service är okej. Problemet är att vissa anser att service är att göra precis som kunden vill, vad det än gäller. Då blir givetvis dessa personer besvikna när de inte får det bemötandet.

Eftersom du arbetar med service vet du garanterat att vissa kunder är oerhört svåra att få nöjda. Inte sällan beror det på att kunden är helt okunnig om förutsättningarna för den affär den vill göra. Kunden anser att den har rätt och att säljaren har fel. Om inte kunden är intresserad av dialog i det fallet blir det omöjligt att göra en affär, och kunden går hem och startar en tråd på ett forum.

Den här tråden är oerhört svart och vit. Jag tycker att du hamnar där också när du pratar om att folk i tråden inte vet vad service är.

Just den här tråden handlar om Rajala. Det är ett företag med hög omsättning och uppenbart väldigt många nöjda kunder. Men det finns alltid kunder som blir missnöjda. Det är verkligheten.

Som vanligt i den här typen av trådar får vi inte butikens version. Och som vanligt blir jag lika förvånad över att så många ändå ställer sig på trådskaparens sida. :)
 
Det finns en tendens här på Fotosidan som är att "Cyberphoto...halleluja, och Rajala är skit". Ibland undrar man varifrån det kommer sig, eftersom jag enbart har jättegoda erfarenheter av Rajala, precis som från Cyberphoto, Fotokungen, Kungsholmsfoto, Scandinavian och så vidare.
 
Det finns en tendens här på Fotosidan som är att "Cyberphoto...halleluja, och Rajala är skit". Ibland undrar man varifrån det kommer sig, eftersom jag enbart har jättegoda erfarenheter av Rajala, precis som från Cyberphoto, Fotokungen, Kungsholmsfoto, Scandinavian och så vidare.
Cyber är väl mest nätbutik, ofta pratar man öht inte med personalen. Det kan ju spela in.
 
Ett objektiv som kostar 4600:- nytt kan de ju knappast få sålt för mer än 2000:- och drar man ifrån momsen som de inte får dra om det kommer ifrån privatperson så är det 1600:- kvar dra av de 500:- du ville ha så är det 1100:- som ska ge vinst och betala hanteringen och lagerhållningen och den lagstadgade 6mån "garantin".
Kanske lite OT, men man behöver inte betala moms på hela priset, utan bara på skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris.

Jag brukade handla bl.a. av FotoVideo i Stockholm. Den kedjan köptes upp av Rajala och Rajala låvade kunderna att allt skulle i princip vara lika som innan dom tog över. Men ...

Jag lovar att det blev enorm förändring på servicen och som hörts innan här, inte till det bättre. Jag gillade butiken då det var FotoVideo. Dom hade trevlig personal som ofta tog det där lilla icke livsfarliga extra steget, kundbemötandet, och viljan att lösa problem och att snabbt hjälpa kunderna i butiken. Nu med Rajala är det mesta borta...
Lustigt, min erfarenhet och uppfattning är faktiskt att butiken blivit bättre. Den enda nackdelen är att det är mycket fler kunder numera, så ibland blir det ganska lång väntetid (eftersom personalen ägnar så lång tid åt varje kund som kunden behöver).

Å andra sidan handlar väl TSs inlägg om butiken i Malmö, och den har jag ingen erfarenhet av.
 
Kanske lite OT, men man behöver inte betala moms på hela priset, utan bara på skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris.


Lustigt, min erfarenhet och uppfattning är faktiskt att butiken blivit bättre. Den enda nackdelen är att det är mycket fler kunder numera, så ibland blir det ganska lång väntetid (eftersom personalen ägnar så lång tid åt varje kund som kunden behöver).

Å andra sidan handlar väl TSs inlägg om butiken i Malmö, och den har jag ingen erfarenhet av.

Faktiskt sant, vet ingen annan butik där säljarna ägnar så mycket tid åt varje kund som Rajala i Stockholm, ibland blir man irriterad över kötiden, men man får själv så mycket tid man behöver. Det borde anses positivt.
 
Jag har handlat flera gånger på Rajala (i Stockholm) och även varit där många gånger utan att köpa något och jag har alltid blivit vänligt, professionellt och korrekt bemött. Jag är mycket nöjd med denna butik och personalen där, som är trevliga, intresserade och kunniga.

Detsamma kan jag säga om Kungsholms Foto (oftast mycket bra priser!), Scandinavian Photo och Fotokungen. Schönherrs foto är också en butik jag gillar skarpt och som fått den stora äran att ha mig som kund. Även Japan Photo har jag hemsökt med inköp några gånger utan att ha något alls att klaga över.

Någon enstaka gång kan det hända att någon bland personalen också i dessa eminenta fotobutiker är stressad eller ouppmärksam. Då tänker jag som så att personen i fråga har en dålig dag (det hade jag också på jobbet ibland) och har överseende med detta, i mänsklig välvilja. Butikspersonal är också människor.

Däremot har jag i stort sett aldrig blivit vare sig vänligt, korrekt eller professionellt bemött i butiker som El Gigante, Subba eller Ånöff. Där är personalen snorkig, ointresserad och framför altt totalt okunnig. Så där undviker jag att handla. Samtidigt tänkande som så, att om jag håller mig till riktiga fotohandlare så ökar chansen litegrann att de finns kvar ett tag till.
 
Är väl så med allt man vill byta in.Man får skambud 500kr för nåt de vill ha 3000 för sen.Bara o sälja det för 1500 privat istället inte mycket o gnälla om.Är nog bara i lyxfällan på tv som butiker betalar rejält med slantar för gamla prylar
 
Butiken har som redan påpekats rätt att ha en egen policy om vad som är en bra affärsmodell för dom. Det är självklart att alla inte delar den. Rajala har säkert krasst räknat med att de affärerna går åt annat håll. En affär är i sin full rätt att avstå från att försöka ta alla affärer.

Affärslivet är fullt med floskler och floskeltoppen toppas av "Kunden har alltid rätt"-mantrat. Så är det nu faktiskt inte. En del kunder är helt enkelt för korkade för sitt eget bästa ibland och en del butiker inser att kostanden för att ta dessa affärer helt enkelt är för hög på marginalen. Affären vinner helt enkelt på att lotsa dessa vidare och istället koncentrera sig på de övriga.

Så kunden har aldrig "alltid rätt" men däremot har han alltid sista ordet och kan nästan alltid gå någon annanstans. Är inte det bra? Jag tycker f.ö. att folk ibland är lite väl lättstötta och lättkränkta idag.

I övrigt tycker jag nog Rajala Pro Shop är en av Stockholms mest välsorterade fotobutiker även om jag som Sony-fotograf kan tycka att de är dåliga på Sony. Men precis som för andra som inte passar deras policy/profil, så överlåter de en stor del av mina inköp med varm hand till andra som av någon outgrundlig anledning fått för sig att sälja annat än Nikon och Canon.
 
ANNONS