** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ramar med passepartout.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej hopp,

Fick veckans reklamblad från Rusta idag, och dom har rea på fotoramar. Tänkte man skulle slå till och köpa några olika storlekar för framtida behov, men vad jag inte begriper är att hålet i passepartouten (i exemplet) är 30*40 cm, medans en standardstorlek på en utskrift som ligger i närheten av 30*40 cm är i A3 (297 mm × 420) mm, d v s 3 mm kort på bredden.

Hur tänkte man här !? Det känns ju rätt onödigt att skriva ut en bild i A3+ (329 mm × 483 mm) för att få plats med en utskrift i A3. Jag är medveten om att man måste ha något att fästa bilden i, men jag tycker att en vit kant på 5 mm runt själva bilden är tillräckligt. Eller missar jag något här 🤔 !?

Kan ju kort nämna att samma resonemang gäller för ramar med passepartout i (t ex.) A4 storlekar.
 
Senast ändrad:
Jag skulle mäta själv på en ram i butiken. Vad som skrivs i reklamblad från butiker som kränger allt möjligt stämmer ganska ofta dåligt med verkligheten, speciellt när det kommer till mått som i detta fall.

Förmodligen bygger måttangivelsen (och kanske hålet) på de mått som fotopapper har, alltså sådant som används i mörkrum. Hålet lär därför vara några mm mindre än ett sådant fotopapper.
 
Men hålet i passepartouten är väl inte 30 x 40 cm? Är inte hela tavlan 30 x 40 cm och sen med 5 cm bred passepartout, så bör väl en A4-utskrift passa i tavlan?
 
Men hålet i passepartouten är väl inte 30 x 40 cm? Är inte hela tavlan 30 x 40 cm och sen med 5 cm bred passepartout, så bör väl en A4-utskrift passa i tavlan?
Som jag tolkar det, är det hålet som är 30x40 cm, då det anges ytterligare ett mått, som är större för samma produkt. Om du tittar på länken jag bifogat, ser du det tydligare (hoppas jag).
 
Jag skulle mäta själv på en ram i butiken.
Ja, jag tänker åka och titta, beväpnad med ett måttband.
Förmodligen bygger måttangivelsen (och kanske hålet) på de mått som fotopapper har, alltså sådant som används i mörkrum.
Åhå, är det olika storlekar på papper om de är avsedda att användas i mörkrum eller för utskrift !? Det var mer än vad jag kände till, jag trodde det var en standard, därför blir jag så förvånad över att hålet inte stämmer överens med ett papper i standardformat.

Man lär sig nytt varje dag 😊.
 
Helt orelaterat till bildstorlekar är min erfarenhet av Rustas ramar tveksam. När du kommer upp över A4 storlekar (20x30 i passepartouten) så blir ”glaset” för tunt och mjukt att det inte kan håll bilden och passepartouten plan utan allt buktar ut och det blir fula glipor. IKEA är bättre för större billiga ramar och har lite kraftigare och styvare plexi vilket gör att bilden sitter bättre och man blir nöjdare när de kommer upp på väggen.
 
Åhå, är det olika storlekar på papper om de är avsedda att användas i mörkrum eller för utskrift !? Det var mer än vad jag kände till, jag trodde det var en standard, därför blir jag så förvånad över att hålet inte stämmer överens med ett papper i standardformat.

Man lär sig nytt varje dag 😊.
Självklart!
De bygger tydligt på tum, 16"x20" är min favorit.
Men om jag kommer ihåg rätt så bygger även A- och C-måtten på tum.
 
En skrivare för 15000:- Papper tex Hahnemuhle och ram med plastglas? Jag använde IKEA´s 50x70 billiga kompositramar med tunt plastglas för ett par bilder på en utställning men dom skämde ute sig. Passepartouten var ett tunt papper som gjorde vågen i ramarna. Men det var ett akutläge. Glöm RUSTA och IKEA´s lågprisvarianter.
 
En skrivare för 15000:- Papper tex Hahnemuhle och ram med plastglas? Jag använde IKEA´s 50x70 billiga kompositramar med tunt plastglas för ett par bilder på en utställning men dom skämde ute sig. Passepartouten var ett tunt papper som gjorde vågen i ramarna. Men det var ett akutläge. Glöm RUSTA och IKEA´s lågprisvarianter.
sist jag köpte ramar på Rusta (Rea i våras) för bilder i ungefär A3-storlek ingick bra passepartouter liknande de man brukar köpa i rambutiken. Det du refererar till är bara ett tunnt papper som ska visa hur det ser ut om du köper till riktiga passepartouter.
 
sist jag köpte ramar på Rusta (Rea i våras) för bilder i ungefär A3-storlek ingick bra passepartouter liknande de man brukar köpa i rambutiken. Det du refererar till är bara ett tunnt papper som ska visa hur det ser ut om du köper till riktiga passepartouter.
Hur upplever du att dessa ramar och passepartouter fungerar med papper I standard A-format !?
 
sist jag köpte ramar på Rusta (Rea i våras) för bilder i ungefär A3-storlek ingick bra passepartouter liknande de man brukar köpa i rambutiken. Det du refererar till är bara ett tunnt papper som ska visa hur det ser ut om du köper till riktiga passepartouter.
sist jag köpte ramar på Rusta (Rea i våras) för bilder i ungefär A3-storlek ingick bra passepartouter liknande de man brukar köpa i rambutiken. Det du refererar till är bara ett tunnt papper som ska visa hur det ser ut om du köper till riktiga passepartouter.
Nej, de är kraftigare men av usel kvalitet.
 
ANNONS