Annons

RAW direkt från kameran anges med sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooper99

Aktiv medlem
När jag öppnar en RAW-fil i ACDSee Pro 2 så anges den vara i färgrymden sRGB. Hur är detta möjligt; en RAW-fil "har ju ingen" färgprofil? Kan det vara bildens jpeg-data som är "gömd" i RAW-filen och som läses av ACDSee, och därmed lurar mig att tro att RAW-filen konverterats till sRGB?
 
Jag vet inte hur det programmet fungerar men i andra raw-konverterare kan man välja vilken färgrymd man vill ha. Kanske det finns en inställning någonstans, eller så kan den kanske bara konvertera till sRGB.

Här står lite om färgprofiler, kanske det kan hjälpa:
http://www.acdsee.com/support/knowledgebase/article?id=2663
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo, men RAW-filen anges med en färgprofil redan direkt ur kameran, första gången jag öppnar den. Alltså har ingen konvertering påbörjats. Eftersom RAW-filen kommer direkt från kameran (och alltså "inte har någon färgprofil") så borde det stå "Uncalibrated" eller något liknande istället för sRGB. Någon färgprofil borde väl inte vara tilldelad?
 
Kameran har ändå en default-profil, sRGB förmodlien om du inte ändrat själv till aRGB, den används om du ställer om från raw till JPEG, och den används förmodligen också som profil på den lilla JPEG som ligger inbäddad i raw-filen som tumnagel.
 
Okej, så då är det alltså den inbäddade jpeg-filens (sRGB eller AdobeRGB beroende på kamerans inställning) färgprofil som programmet känner av. Alltså kan jag lugna mig med att alla mina "RAW-negativ" är oförändrade!?
 
Ja det kan du vara lugn för, du kan alltid välja en annan färgrymd vid en ny konvertering, all information finns kvar.
 
ANNONS