Annons

Reparation av grå-marknad-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

swiffer

Aktiv medlem
Hejsan

min kina-köpta nikon d70s har tydligen pajat (verkar vara nåt med minneskortsläsaren) och som jag förstått det så fixar inte nikon i sverige grå-marknad-kameror även mot full betalning.

Så min fråga till er som kanske vet är om det finns någon annan kameraverkstad i sverige som kan laga kameror.

/ nisse
 
Vad är det för korkad attityd egentligen? Vi lever i en global marknad med en aldrig tidigare skådad fri rörlighet av både varor och tjänster. Varför ska då lokalavdelningarna av globala företag trilskas?


Ursäkta OT utbrottet!!
 
ja jag är säker på att den är äkta. den är inköpt i en helt seriös butik i en kinesisk stad. iofs kan man väl inte vara helt 100% men enligt min väns kinesiska vänner så var det en absolut seriös butik.

verkstaden i karstad lät intressant, ska försöka hitta namnet på den bara.

/ nisse
 
Är det någon någonsin som sett en kopia på en Digital SLR?

Jag är rätt säker på att dessa inte existerar.
 
En kamera köpt från annan än den svenska leverantören.
Alltså även en kamera löpt på ex. pixmania är sk. gråimport.
 
partajare skrev:
En kamera köpt från annan än den svenska leverantören.
Alltså även en kamera löpt på ex. pixmania är sk. gråimport.

Fast... de kamerorna fixar väl ändå Nikon. jag tror att de, precis som Canon har kontinentgaranti. Dvs kameror köpta i Europa servas utan problem i t.ex. Sverige.
 
Ställer mig starkt tvivlande till att Pixmania skulle vara gray market, canon rep allt från Pixmania & skulle det vara gray market skall det skickas tillbacks till butiken.

Mvh. Christer
 
Re: Re: Reparation av grå-marknad-kamera?

BengtJohnsson skrev:
Vad betyder "som jag förstått det"?

Vilken Nikon-verkstad vägrar göra ett jobb mot betalning?

hej,

som jag förstått innebär bara att jag fått höra det "ryktesvägen" av kompisar.

MEN nu har jag varit i kontakt med Nikon i Sverige själv och jag fick svaret att det var bara att skicka in kameran. Jag blev alltså väligt positivt överaskad, så nu är den på väg till Solna.

så lesson learned: lita inte blint på dina kompisar :)

/ nisse
 
scootaker skrev:
Ställer mig starkt tvivlande till att Pixmania skulle vara gray market, canon rep allt från Pixmania & skulle det vara gray market skall det skickas tillbacks till butiken.
Gråimport är en vedertagen benämning på allting som inte importeras av den ordinarie importören i varje land.

Om man följer den definitionen så visst blir Pixmanias försäljning gråimporterad till alla länder utom det land där den officiella importören ligger (allt utanför Frankrike om Pixmania köper där).

All gråimport behöver däremot inte vara oönskad och i Pixmanias fall sker det säkert med tillverkarnas goda minne. Det är t.o.m. möjligt att stora återförsäljare rapporterar tillbaka sin försäljning per land och att mindre lokalkontor kompenseras för försäljning som "spiller över" från de större europeiska länderna.

Kontinentgaranti gäller ju som namnet antyder på respektive kontinent och det avgörande är således vilken kontinent den var avsedd för, inte om den är gråimporterad.
 
Jeppe skrev:
Fast... de kamerorna fixar väl ändå Nikon. jag tror att de, precis som Canon har kontinentgaranti. Dvs kameror köpta i Europa servas utan problem i t.ex. Sverige.

Nikon Sverige tillämpar Europagaranti på sina kamerahus och Världsgaranti på övriga produkter.

/K
 
En positiv sak med det hela är ju att det det blir lite analogt fotande nu, det har ju fått stå tillbaka ett tag nu
 
keckax skrev:
Nikon Sverige tillämpar Europagaranti på sina kamerahus och Världsgaranti på övriga produkter.

/K

Visst men det går att köpa Nikon utrustning helt utan garanti i vissa delar av världen. tex i HongKong så se upp när ni jämför priserna. Det lägre priset kan innehålla överraskningar.
 
Mankan G skrev:
Visst men det går att köpa Nikon utrustning helt utan garanti i vissa delar av världen. tex i HongKong så se upp när ni jämför priserna. Det lägre priset kan innehålla överraskningar.

Hur känner man igen sådana erbjudanden och hur kan tillverkaren friskriva sig den generella garanti som tillämpas?
 
ANNONS