** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparation av "grå" Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Vet att detta stötts och blötts i tidigare forum, men inget riktigt konkret svar gavs. Därför vill jag fråga följande:

Om en grå Nikonkamera (mer konkret inköpt i Japan) pajar (Gäller ej garantireparation) undrar jag om Nikons olika serviceverkstäder vägrar att reparera den mot gängse betalning?

Någon som vet exakt? Enl Nikon i Sveriges hemsida är det luddigt beskrivet. Klart däremot är att man ej utför garantireparationer. Däremot är det luddigt beskrivet vad gäller service/reparation efter garantitiden.

Kan någon bringa klarhet i detta?
 
Inga problem att reparera eller serva "grå" utrustning hos svenska verkstäder. Har själv gjort både service och reparation hos Lasses Kameraservice utanför Stockholm av dylik utrustning.

"Lasses" är mig veterligt den enda auktoriserade Nikonreparatören inom landets gränser, om man nu vill ha en garant för allt går "rätt" till.

Hursom, inga problem kommer påstötas.

//Jan
 
Tack för svaret Jan! I en annan tråd gick det att läsa om rena rykten som emotsade detta, samt ssv Nikons sajt om service vs gråimport som egentligen sade rakt ut att "vi befattar oss inte med gråimporterade varor vad gäller service/support vare sig under eller efter garantitiden.

Jag kan förstå garantiklausulen, men det är inte lätt för någon som köper exempelvis en kamera begagnad och den visar sig vara grå när det är dags för service.

För övrigt vore det ju idiotiskt av Nikons serviceverkstäder att inte ens vilja tjäna pengar på kundbetalda reparationer.

Ha det bra/Lennart
 
Jag vet inte om Svenska Nikon har någon officiell policy (tydligen, eftersom du uppmärksammat det) för att skrämma bort privatimportörerna, men verkstäderna - Lasses iaf - är föga intresserad av vilken marknad utrustningen ursprungligt var ämnad för.

Garantiklausulen är ju som du nämnde, en annan femma.

Mvh
Jan
 
Photocon skrev:
Vet att detta stötts och blötts i tidigare forum, men inget riktigt konkret svar gavs. Därför vill jag fråga följande:

Om en grå Nikonkamera (mer konkret inköpt i Japan) pajar (Gäller ej garantireparation) undrar jag om Nikons olika serviceverkstäder vägrar att reparera den mot gängse betalning?

Någon som vet exakt? Enl Nikon i Sveriges hemsida är det luddigt beskrivet. Klart däremot är att man ej utför garantireparationer. Däremot är det luddigt beskrivet vad gäller service/reparation efter garantitiden.

Kan någon bringa klarhet i detta?

Observera att kameran inte blir "grå" bara för att du köper den i Japan.

Handlaren i japan måste köpa den utanför "japanregionen" för att det ska räknas som grått.

På dig låter det som en normal privatimport vilket inte ger någon garanti i Sverige men däremot ställer det inte till det vid reparationsjobb man betalar för.
 
Photocon skrev:
För övrigt vore det ju idiotiskt av Nikons serviceverkstäder att inte ens vilja tjäna pengar på kundbetalda reparationer.

Du menar ungefär lika idiotiskt som Garmins representant i Sverige som inte reparerar GPS'er som man beställt från USA - inte ens om man vill betala för det
 
Zebulah skrev:
Du menar ungefär lika idiotiskt som Garmins representant i Sverige som inte reparerar GPS'er som man beställt från USA - inte ens om man vill betala för det

Typ något sådant, ja. Det ger ju hursomhelst märket en starkare status.

En kamera köpt i Tyskland eller Frankrike ger ju inte Nikon i Sverige några pengar heller. Men det som är köpt inom EU behandlas annorlunda än det som handlats i exempelvis Asien eller USA.
 
ANNONS