Annons

Ricoh G4 - kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)

Svekke

Ny medlem
Hej,
jag letar efter en vettig enkel kompaktdigital på ca 3MP och 3x zoom, dvs knappt 2000 kr. Min "möjlig-lista" ser ut ungefär så här:
Nikon coolpix3100
Olympus C310
Samsung c370
Ricoh G4

Den sistnämnda vet jag nästan inget om, svårt att hitta kommentarer på den tycker jag. Men priset på den är bra, alltså undrar jag om någon här har koll på Ricoh.
 
Jag antar att du menar G4 Wide som jag personligen tycker är roligare än G4 eftersom den har mer vidvinklig optik (motsvarar 28 mm). Mer vidvinkel tycker jag ofta saknas på dagens digitalkameror. Om man ska ta bilder på folk runt ett bord inomhus behövs ofta mer vidvinkel än motsvarande 35 mm. En fördel med den är att den startar snabbt och har snabb fokusering. Bäst av alla hävdar de själva åtminstone. Men jag har sett några testbilder och de gav ett ganska brusigt och onaturligt intryck, vilket man även kunde notera på datorskärm i förminskat format. Bilderna var ofta klippta i högdagrarna (utfrätt till vitt). En fördel är också att den tar vanliga R6-batterier. För mina egna anspråk hade G4 Wide för dålig bildkvalitet, men om man tar priset i beaktande så kan den ju vara ett bra köp som extra slit o slängkamera till dotttern exempelvis.
 
Nu finns ju dessutom Ricoh GX, om den är bättre eller inte vet jag inte, nyare iaf. Tyckte dock inte bilderna uppfyllde vad som utlovades, men så var priset väldigt lågt också.

Förövrigt får man 28mm vidvinkel, 3x zoom, 5mp, 0.12s shutterlag, sd-kort, iso 50(?)-1600(brusigt som fan dock), 1cm närgräns, blixtsko, både aa-batterier och lithium-jon om man vill ha bättre batteritid, ...


317 euro på http://www.technikdirekt.de/
 
Många kameror fräter ur högdagrar om man inte drar ner ljusstyrkan ett snäpp eller två. Det gäller t.ex. min Olympus 750. Min fru tar på "auto" och får mycket ufrätt, medan jag oftast kör på "P" och drar ner lite om det finns minsta risk, och då blir bilderna fina. Misstänker att det är samma grej med Ricohn.

Jag har läst mycket om Ricohs kameror, och vill man ha en snabb kamera så verkar det vara rätt spår. Nikon 3100, shutter lag (inkl autofokus) på 0.85 mot 0.2 på den äldre Ricoh RR30 (enligt Imaging Resources mätningar), det är ju ren utklassning.

Om man vill ha vidvinkel eller inte beror ju på behov. Ska man använda den till makrofoto så är nog den smalare G4 aningen roligare.
 
ANNONS