Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja äldre fotoutrustning, Hasselblad m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBear

Medlem
Hej!
Jag frågar åt några bekanta som tar hand om ett dödsbo efter fotograferande släkting som gått bort. Den generella frågan är tips på platser att annonsera ut utrustningen? De överväger antingen att lägga ut själva på annons eller låta auktionshus sköta det. Är blocket det bästa eller här på fotosidan? Bör man sälja i kit eller tillbehör för sig?

Den utrustning det handlar om är bland annat ett större antal Hasselblad hus, bland annat Hasselblad 500el/m, Hasselblad 500el, Hasselblad 200fcw, ett stort antal bakstycken till dessa kameror, sökare, blixtar, kameragrepp, m.m. Allt i gott skick.
Även objektiv såsom Hasselblad 150mm sonnar 1:4, Hasselblad 250mm f 4, Hasselblad 50mm mfl. (Även en del Minolta hus och Sony hus och objektiv) Kartongvis med tillbehör också.

Vad skulle ni råda dem att göra?
 

Maxpow

Medlem
Det är kanske bra att kolla upp statusen på grejerna så allt funkar som det ska innan ni lägger ut det. En testad kamera betingar ju alltid ett högre värde.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om det finns någon seriös fotohandlare som handlar med analoga grejor i er närhet kan ni höra med denne.
Annars kan en pling till P-O eller Niklas på Nybro Foto vara ett steg mot målet.
/ J O
 

Smaars

Ny medlem
Att sälja varje hus och objektiv var för sig på Tradera kommer garanterat ge mest inkomst, men kräver ju också lite jobb. Fördelen med Tradera är ju också att du inte behöver veta värdet innan utan låta marknaden bestämma vad det är värt. Minst jobb är att ge allt till LP-foto och så fixar de allt, men ger också minst vinst. Hasselbladsgrejerna har gått upp rätt mycket i pris och kommer troligtvis ge en rejäl slant på Tradera med en bra bild och 1kr utrop.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag gjorde en förrådsrensning nyligen och sålde massor av gammal elektronik och fotogrejer på Tradera. Annonserade dessutom bl a här med länk till auktionerna. Fick ofta oväntat bra betalt, och hela lösningen med betalning och frakt är mycket smidig.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag rekommenderar också Tradera. Budgivarna sätter "rätt" pris så det jobbet slipper man. En risig Hasselblad 1000 / 500 med objektiv o bakstycke går för 5000 - 7000 kr. Letar själv efter ett ex. Som Göteborgare vill jag gärna ha en i vitrinskåpet. Går den att fotografera med så går den för minst 10.000 o uppåt.
 
Senast ändrad:

Cubadust

Aktiv medlem
20 procent på klubbat pris betalar den som lämnat in. Och den som köper betalar 22,5 procent i slagavgift. Dvs om klubbat pris är 1000 kr betalar köparen 1265 kr. Säljaren får 800 kr och LP behåller 465 kr. (LP tar alltså 37 procent.)

Säljer du själv på Tradera för 1265 kr får du behålla 1140 kr.
Ja, LP tar betalt från båda parterna men slagavgiften påverkar ju inte säljaren. Men jag hade personligen också valt Tradera i det här fallet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
De prylar jag har sålt på Tradera, objektiv bl.a har inte gett så bra betalt. Det är en chansning.
När det gäller så här fina klassiska kameror så bör man göra en ordentlig funktionskontroll och kanske helst låta någon kunnig värdera dem. Så tycker jag.
 

Cubadust

Aktiv medlem
Inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar, men självklart är det skillnad om säljaren får 800 kr eller 1140 kr.
Du skrev att hade det inte funnits någon slagavgift så hade köparen kunnat buda högre. En Hasselblad går i regel för samma pris eller mer på LP som den gör på Tradera. Men det här börjar bli en vanlig ”allt ska ältas i oändlighet” diskussion som det brukar bli på det här forumet så jag släpper det nu.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du skrev att hade det inte funnits någon slagavgift så hade köparen kunnat buda högre. En Hasselblad går i regel för samma pris eller mer på LP som den gör på Tradera. Men det här börjar bli en vanlig ”allt ska ältas i oändlighet” diskussion som det brukar bli på det här forumet så jag släpper det nu.
Du menar alltså att köparna på LP betalar 23 procent mer än köparna på Tradera? Det är ju intressant och lite märkligt…
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Smidigast är som flera har sagt: Vänd dig till LP-foto så tar de hand om allt mot avgifter + provision. Min erfarenhet är att priserna på LP-fotos auktioner har stigit så mycket de senaste åren (internationella köpare har hittat dit) att det kan löna sig ekonomiskt att sälja där istället för t.ex. Tradera eller Blocket.

Det finns även flera Facebook-grupper där specifikt analoga fotoprylar säljs och köps. Där bör man dock ha bra koll på funktion och liknande för att få bra betalt.
 

Cubadust

Aktiv medlem
Du menar alltså att köparna på LP betalar 23 procent mer än köparna på Tradera? Det är ju intressant och lite märkligt…
Ja vissa kanske tycker att det kan vara värt att få saker rättvist värderade och att experter har tittat på objekten innan och kollat så att allt ser bra ut. Att tider stämmer, glas är repfria, att saker faktiskt stämmer överens med vad det står i annonsen och så vidare. Du bryr dig så klart inte, men andra kanske gör det. Sen kan det ju vara en annan typ av köpare som använder LP kontra Blocket eller Tradera, jag vet faktiskt inte. Jag har inte sagt att LP är bättre, tvärtom skrev jag att jag också hade använt Tradera i det här fallet.
 
Senast ändrad:
ANNONS