Annons

Samyang Tilt-Shiftobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Såvitt jag vet finns inga TS-objektiv med autofokus. Just skruvfokus skulle nog dessutom vara extra bökigt eftersom objektivet är "delat" ;)
Va, det är väl inga problem! Kardanknuten uppfanns för över hundra år sedan :p

Nej, jag har svårt att tänka mig att det skulle ha AF. Det går väl inte ens att ljusmäta med ett t/s annat än i neutralläget? Dessutom är väl alla Samyangs objektiv manuella? Det vore märkligt om deras första skulle ha fokus. Dessutom något så antikt som skruvfokus som inte ens fungerar för Canon...
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag tyckte mig se en fokusskruv på en av bilderna och läste något annat än mf på specen angående fokusen. Du har dock säkert rätt.

/Karl
"Brak" var onekligen ett lite oväntat ordval men jag kan inte se någon fokuseringsskruv på bilderna. Som tidigare nämnts är väl alla befintliga TS-objektiv manuellt fokuserade och om jag inte missminner mig så beror det på strålgången inne i kameran, att ljusstrålarna inte är parallella när de når fokussensorn (eller något liknande).
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Har objektivet skruvfokus? Tycker det ser ut som det på bilderna på Samyangs hemsida.
Om de visar objektivet med fattning för Sony Alpha ska det finnas en skruv för autofokus även om objektivet saknasr skruvfokus, t.ex. är SSM, SAM eller MF. "Skruven" ska sitta fast (den kan t.ex. bara vara en urfräsning i fattningen) och dess uppgift är att förhindra att fokusmotorn i kamerahuset snurrar när den försöker hitta objektivets ändläge.
 

frwe

Aktiv medlem
Den är lite "ihoptryckt"/kompaktare än dom andra Nikonkamerorna och har mindre plats mellan objektivfästet och blixten, Nikon egna t/s-objektiv passar inte.

/Karl
Jag kör Nikons 24/3,5 TS på D800e och det enda problemet är att objektivet inte går att vrida 90 grader år ena hållet, ena justeringsskruven tar emot spegelhuset, men det går alldeles utmärkt att vrida åt andra håller så det är egentligen inget problem, i alla fall inte funktionsmässigt.
/Frode
 

microo

Aktiv medlem
Jag kör Nikons 24/3,5 TS på D800e och det enda problemet är att objektivet inte går att vrida 90 grader år ena hållet, ena justeringsskruven tar emot spegelhuset, men det går alldeles utmärkt att vrida åt andra håller så det är egentligen inget problem, i alla fall inte funktionsmässigt.
/Frode
Men skillnaden är att Samayang vet om detta problem när de konstruerar objektivet och har möjlighet att kompensera för det vid objektivkonstruktionen, troligen har de gjort det anars är de korkade!
 

frwe

Aktiv medlem
Men skillnaden är att Samayang vet om detta problem när de konstruerar objektivet och har möjlighet att kompensera för det vid objektivkonstruktionen, troligen har de gjort det anars är de korkade!
Jag tycker Nikon är ganska korkade som konstruerar ett proffshus och ett TS-objektiv med en sådan miss men å andra sidan funkar det ju fullt ut bara man är medveten om det. /Frode
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kör Nikons 24/3,5 TS på D800e och det enda problemet är att objektivet inte går att vrida 90 grader år ena hållet, ena justeringsskruven tar emot spegelhuset, men det går alldeles utmärkt att vrida åt andra håller så det är egentligen inget problem, i alla fall inte funktionsmässigt.
/Frode
Ok, skönt att höra. Har själv inte ett så väldigt stort behov av T/S att jag velat betala för Nikons egna. Kommer det dock en billig variant så finns det nog stor risk att jag kommer oskynnesköpa en.

/Karl
 

frwe

Aktiv medlem
Ok, skönt att höra. Har själv inte ett så väldigt stort behov av T/S att jag velat betala för Nikons egna. Kommer det dock en billig variant så finns det nog stor risk att jag kommer oskynnesköpa en.

/Karl
Jag gjorde ett jobb som motiverade köpet men priset är ju högt. Blir Samyangs pris hälften med bra optiska egenskaper så är det ju aboslut värt det. Du som "bor i alperna" tycker jag skulle ha stor glädje av TS vad gäller landskap :) /Frode
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag gjorde ett jobb som motiverade köpet men priset är ju högt. Blir Samyangs pris hälften med bra optiska egenskaper så är det ju aboslut värt det. Du som "bor i alperna" tycker jag skulle ha stor glädje av TS vad gäller landskap :) /Frode
Det finns många saker jag skulle vilja testa med T/S inget som betalar sig för mig dock.

/Karl
 

antic

Aktiv medlem
Den här hade jag nästan glömt bort.

Jag såg nånstans $999 och på B&H detta "Expected availability: May 15 2013"

Cyberphoto säger nu "Beräknas in vecka 15" och kostar 8990:-.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nu börjar det dyka upp lite bättre testbilder från objektivet, t.ex. på Samyangs polska hemsida (på engelska): länk.

Jag tycker det ser riktigt lovande ut! Lite dyrare än vad man sa i höstas men fortfarande drygt halva priset mot Nikons eget.
 

iSolen.se

Guest
Någon som har hört något rykte om den kommer passa på D800?

http://www.samyang.pl/index.php/en/samyang-t-s-24-mm-f35

/Karl

Varför skulle den inte göra det?
Den är lite "ihoptryckt"/kompaktare än dom andra Nikonkamerorna och har mindre plats mellan objektivfästet och blixten, Nikon egna t/s-objektiv passar inte.

/Karl
Har nyligen provat nikons bägge TS, 85:an under ett par veckor, och märkte inte något problem på D800. Kanske finns något läge där det kan bli problem men jag råkade inte ut för det. Sen kan man ju alltid vända på kameran och vrida paketet på andra hållet om det skulle bli krock.

Klart roligt objektiv men det exemplaret jag körde mest med överexponerade galet fel, flera steg, tyvärr inte konsekvent. Affären sa till ägaren att det var normalt. Antar att det är något strul med ljusmätningen pga konstruktionen. Kameran luras att det är mörkt så man måste stänga av autoiso samt exponera manuellt.

Nackdel: det skitade ner kameran totalt, var tvungen att lämna in allt för rengöring. Damm överallt efter bara några hundra bilder.
 

microo

Aktiv medlem
Klart roligt objektiv men det exemplaret jag körde mest med överexponerade galet fel, flera steg, tyvärr inte konsekvent. Affären sa till ägaren att det var normalt. Antar att det är något strul med ljusmätningen pga konstruktionen. Kameran luras att det är mörkt så man måste stänga av autoiso samt exponera manuellt.

Nackdel: det skitade ner kameran totalt, var tvungen att lämna in allt för rengöring. Damm överallt efter bara några hundra bilder.
Provade du att ljusmätta i neutralt läge där brukar objektiven fungerar normalt, så fort du förskjuter strålgången blir det konstigheter!
icje
 

iSolen.se

Guest
Provade du att ljusmätta i neutralt läge där brukar objektiven fungerar normalt, så fort du förskjuter strålgången blir det konstigheter!
icje
Jo det var väl ungefär den slutsatsen jag drog men jag lyckades aldrig lista ut systemet. Ibland var det bara 1/3 överexponering, ibland 2 steg. Det var inkonsekvensen som var det jobbiga. Två bilder tagna i samma tilt kunde ha helt olika exponering.

Det är bökigt nog att använda objektivet utan att också behöva ljusmäta i ett läge och fota i ett annat. Det är mycket snabbare att slå på bracketing.
 

T--

Aktiv medlem
Nackdel: det skitade ner kameran totalt, var tvungen att lämna in allt för rengöring. Damm överallt efter bara några hundra bilder.
Varför smutsar den ner kameran? Är objektivet väldigt "otätt" så det kommer in smuts så fort man börjar skruva på objektivet?

Är det ett känt problem?
 

iSolen.se

Guest
Varför smutsar den ner kameran? Är objektivet väldigt "otätt" så det kommer in smuts så fort man börjar skruva på objektivet?

Är det ett känt problem?
Vet ej om det är känt problem, jag visste inte om det i alla fall. Extremt otätt var i alla fall det exemplatet som jag använde längre. Tror det andra också var otätt, ska fråga ägaren.

Gissar att det är svårt att få ett objektiv som har tre frihetsgrader tätt. (Skift, tilt och vrid)
 
ANNONS