Annons

Samyang Tilt-Shiftobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

frwe

Aktiv medlem
Har Nikons 24a TS. har inte upplevt något problem med smuts men har bara använt den när den behövts, den har inte hängt på kameran ständigt. Det står allt om ljusmätningen i manualen och att kameran mäter fel i tiltat/shiftat läge är helt normalt. Ett sådant objektiv skall man ju inte ha för att använda som vanligt vidvinkel utan bara när det verkligen behövs, det blir för omständigt och klumpigt vanligtvis men jag har haft med det på resor och fotat med som vanlig 24a och den enda nackdelen då är ju manuell fokus.

Objektivet går inte att vrida åt ena hållet på D800/700. En inställningratt tar emot spegelhuset. Åt andra håller går alldeles utmärkt så det är heller egentligen inget problem.

/Frode
 

iSolen.se

Guest
Har Nikons 24a TS. har inte upplevt något problem med smuts men har bara använt den när den behövts, den har inte hängt på kameran ständigt. Det står allt om ljusmätningen i manualen och att kameran mäter fel i tiltat/shiftat läge är helt normalt. Ett sådant objektiv skall man ju inte ha för att använda som vanligt vidvinkel utan bara när det verkligen behövs, det blir för omständigt och klumpigt vanligtvis men jag har haft med det på resor och fotat med som vanlig 24a och den enda nackdelen då är ju manuell fokus.

Objektivet går inte att vrida åt ena hållet på D800/700. En inställningratt tar emot spegelhuset. Åt andra håller går alldeles utmärkt så det är heller egentligen inget problem.

/Frode
Jag hade objektivet på hela tiden, typ två veckor, antar att det var pga detta som smutsen kom in. Eller så är objektivet defekt, att det saknar någon tätning.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nej, det är nog så. Bländaren sitter förmodligen framför själva tilt/shift-mekanismen och eftersom den styrs mekaniskt från kamerahuset (Nikon PC-E undantagna, E står just för elektrisk bländarstyrning) blir det väldigt komplicerat. Det borde vara lättare på Canon, jag har för mig att de har elektrisk styrning av bländaren.

Synd att den har 82mm filtergänga, jag har ju bara 77mm filter...
 

antic

Aktiv medlem
Det var bara testat på en D700 så man får nog vänta på jämförande tester på D800E innan man drar några slutsatser. Rätt mycket distortion. Men det är ganska lovande trots allt.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Någon som har provat Samyangen än? Jag är fortfarande sugen men 9000 kr är rätt mycket pengar. Är inte 24mm lite för vidvinkligt för en T/S?
 

microo

Aktiv medlem
Någon som har provat Samyangen än? Jag är fortfarande sugen men 9000 kr är rätt mycket pengar. Är inte 24mm lite för vidvinkligt för en T/S?
Bildvinkeln är bra, dock känns objektivt lite klent, huvudsakligen nöjd med det presterar ok optiskt, men funderar på att byta upp mig till nikons, men detta är lite mer flexibelt.

Skulle nog kunna komplettera någon gång med 85 ta. Eller 14 ts
 

Emil-G

Aktiv medlem
Klent säger du, menar du rent byggmässigt då? Klent som i plastigt och rappligt?

Synd att du bor så långt bort, jag hade gärna velat klämma och känna själv...
 

microo

Aktiv medlem
Klent säger du, menar du rent byggmässigt då? Klent som i plastigt och rappligt?

Synd att du bor så långt bort, jag hade gärna velat klämma och känna själv...
Ja känns lite ranligt, inte så att det skramlar Men hanteras m försiktighet. Emil, vi hörs
 

microo

Aktiv medlem
Skumt... deras 85mm f/1.4 UMC har ju definitivt riktigt bra byggkvalitet. Fast TS är väl rimligen en gnutta knepigare att konstruera också, antar jag.
Återkomer med bilder både av och på objektivt samt kommentarer i morgon i bästa fall, har ej tillgång till dator idag
 
ANNONS