Annons

Sb 900

Produkter
(logga in för att koppla)

GiovanniB

Medlem
Batteriindikatorn visar inga mellanlägen på denna modell. När batterierna är slut kommer indikatorn fram och visar just detta.

En sån indikator klarar man sig utan. Är batterierna slut märker man det utan indikator.
Man hade ju velat bli varse batteriernas status innan man åkte hemifrån.

Just nu verkar lösningen vara att alltid ha extra paket med färska batterier på sig.

Nån annan lösning???? //Johan.
 
Batteriindikatorn visar inga mellanlägen på denna modell. När batterierna är slut kommer indikatorn fram och visar just detta.

En sån indikator klarar man sig utan. Är batterierna slut märker man det utan indikator.
Man hade ju velat bli varse batteriernas status innan man åkte hemifrån.

Just nu verkar lösningen vara att alltid ha extra paket med färska batterier på sig.

Nån annan lösning???? //Johan.

Trist men sant det du skriver. Regeln är att alltid

1) ladda batterierna inför varje nytt uppdrag,

2) alltid ha en uppsättning extrabatterier (som också måste laddas regelbundet).
 
Dyker direkt upp en fråga, vad är det för batterier, vad ska det vara för batterier? Olika batterier har olika beteende vid urladdning. t.ex. Litium av olika slag brukar leverera full spänning fram tills de tvärdör, många har dessutom inbyggda skyddskretsar som stänger av när de börjar laddas ur, hur alkaliska, brunsten och NiMh beter sig har jag sämre koll på, men troligtvis har de alla skilda beteenden.

/Frisk
 
Jag har använt vanliga alkaliska AA, pga av tillgång.
Men om man använder laddningsbara - vilka håller längst då?

Märkligt att en blixt för 4000:- inte har batteristatusindikator(pust) .
Hoppas att det kommer i en uppgradering.//Johan.
 
Okey, borde ju vara anpassad för den typen av batterier. Skulle tror du kan få ut mer ström (kortare uppladdningstid av blixten) på alkaliska än laddningsbara, vilka som har högst kapacitet vet jag inte, märkvärdera är ganska lika, fördelen med laddningsbara är väl dock att de går återladda, om du upplever att batterierna tar slut för fort. Kör du NiMh ska du dessutom kunna sätta de på laddning utan att behöva ladda ur de först, dock bör inte en påbörjad laddning avbrytas pga. minnesfunktion. (NiCa bör inte sättas på laddning innan de är urladdade, men är ju å andra sidan inte så vanliga längre)

på mitten finns en tabell med olika kapacitet från olika storlekar av alkaliska batterier, går ju jämföra med kapacitet på laddningsbara: http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_(electricity)

/Frisk
 
Bytt till ett par bra uppladningsbara så misstänker jag att det blir bättre, vanliga alkaliska AA ger en massa kräm en stund men dalar inte av så det är nog faktiskt så att det går från full power till typ 0 på ingen tid alls och därför kan indikatorn heller inte veta innan.

Varta ready2go rekommenderas varmt av massor med anledningar :)
 
ANNONS