Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna 35mm black & white

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimbriljant

Ny medlem
Tjena.
Nu har jag investerat i en begagnad scanner.
Epson v600
även köpt silverfast.

mitt problem är att jag inte får den Kvallitet jag önskar. Vad gör jag för fel ?! Haha

Vet inte riktigt min fråga men någon kunnig jag kan bolla med?
Tack på förhand.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag har en Epson v600. Det är en jättebra skanner till påsiktsbilder. Men till negativ och dia är den sådär, beror på vilka krav man har. Jag har skannat en del dia och en del större svartvita negativ (6x6, 6x9) med den och jämfört med min diabild/negativskanner CanoScan FS 4000 (som tyvärr inte säljs längre) är resultatet lite väl mjukt.
Bästa resultatet får man om man reprofotar med ett bra makroobjektiv, se annan tråd.
Men, som sagt, det beror på vilka krav man har.
 

Kimbriljant

Ny medlem
Jag har en Epson v600. Det är en jättebra skanner till påsiktsbilder. Men till negativ och dia är den sådär, beror på vilka krav man har. Jag har skannat en del dia och en del större svartvita negativ (6x6, 6x9) med den och jämfört med min diabild/negativskanner CanoScan FS 4000 (som tyvärr inte säljs längre) är resultatet lite väl mjukt.
Bästa resultatet får man om man reprofotar med ett bra makroobjektiv, se annan tråd.
Men, som sagt, det beror på vilka krav man har.
Ja jag har förstått detta, men många lovordar scanning med.
svart detta.
Det sjuka är att jag får bättre resultat med mobilen än Epson.
Har köpt reflektionfritt glas som jag ska testa imorgon.
Tror ett stort problem är mina filmer, de är väldigt böjda, svårt att få bra fokus kanske.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja jag har förstått detta, men många lovordar scanning med.
svart detta.
Det sjuka är att jag får bättre resultat med mobilen än Epson.
Har köpt reflektionfritt glas som jag ska testa imorgon.
Tror ett stort problem är mina filmer, de är väldigt böjda, svårt att få bra fokus kanske.
Det är väl ett skäl varför det är att föredra att reprofota.
Jag skulle aldrig reprofota med monterad film om den sitter bakom glas. Ej heller med hållare med dubbla glas p.g.a. dammproblemen. Om man demonterar och sätter enskilda bilder i filmhållare blir det aldrig helt plant och det kan man aldrig parera med en skanner men om man använder systemkamera med makro, så kan man alltid blända ner en del så man får ett längre skärpedjup och kan få hörnen lite bättre än med skanner. Men för att det ska funka måste man ha en riktigt bra ljuskälla vid fotograferingen.

Jag tycker också att det varit bättre att fota i RAW än att få TIFF-filer som ur min EPSON-skanner (ja jag har som de flesta testat både det och diaduplikator också). Jag vill dessutom avråda helt från att använda automatiska behandlingsprocesser som Digital ICE och liknande. Dels gör det att skanningen tar evigheter och dels får de flesta betydligt bättre kontroll om de gör all efterbehandling i sina konverterare istället.

Håller med Lars om att skannern är jättebra för att skanna svartvita kopior men dia ger inte riktigt det jag velat ha heller. Lars har helt rätt i att det alltid kokar ner till vilka krav man har.
 
ANNONS