Annons

simply electronics ,,, VARNING !!!!!!!!!!!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Om ett företag har problem med att vissa typer av ordrar ger bedrägerier ska de väl inte lägga ner. England m fl jobbar inte med personnummer och detta är baksidan, verifiering/validering blir ett problem.

Hur tycker du de ska göra när de får en order från en okänd källa och inte kan verifiera adress? Nu är det alltså inte bara kreditkortslösingar vi pratar om.
Ja men i det här fallet är det väldigt lätt att verifiera min adress . Jag har till & med förklarat hur dom kan göra . Jag har skickat adresser , länkar , & fan vet vad .
Jag ställde frågan om hur det hadde varit om jag handlat i deras ebaybutik . någe svar har jag inte fått .
Jag erbjöd mig att ställa mig framför dörren där adressen står på väggen & ta ett foto . körkortet har dom redan ett foto på , men det enda dom frågar efter är en elräkning som dom redan fått .
Möjligen , & jag hoppas att det är så . så är just denne anställde aningen efterbliven .För om det här genomsyrar hela landet så kan dom nog inrikta sig på att framtiden kommer att bli väldigt mörk
 

iSolen.se

Guest
Men du greppar ju inte poängen. Att de har problem är inte min sak som kund att reda ut.

Har min närmaste mataffär bara sur mjölk för att kyldisken är dålig så går jag till den lite längre bort och köper färsk mjölk. Blir jag såld sur mjölk under förespeglingen att den är färsk så blir jag förbannad. Lika förbannad blir jag om mataffären tycker att jag ska laga deras kyldisk för att kunna köpa färsk mjölk - det är inte mitt problem.

Tycker man att beställningar av typen b och c är sådana som utgörs av 50% bedrägerier så kan man:

1) Sluta ta emot sådana.

2) Upplysa om att man tillämpar procedurer som med stor säkerhet gör kunderna förbannade. Då kan jag som kund hålla mig långt bort och välja andra leverantörer som inte ger mig hjärnblödning på kuppen. De skulle förstås kunna hitta på en bättre lösning, men det ser jag inte direkt framför mig med tanke på attityden de uppvisade.

Alternativ 3) "Säg ingenting och anklaga sedan indirekt kunden för att vara en bedragare" gör åtminstone mig heligt förbannad. Detta var det alternativ de tillämpade.

Till just min historia hör dessutom ett kriminellt dåligt kontakt/ärendehanteringssystem där jag själv fick skriva i en liten fånig textruta på hemsidan, medan de svarade från en no reply-adress till min e-post (på min .se adress, inte någon gratis webmail...). To add insult to injury, som det heter.
1. Jag håller med dig om det mesta.
2. Känner inte till företaget men det låter inget vidare. Såna ska man inte handla med.
3."2" är ett resultat av det jag skrev ovan. Om man handlar ifrån UK ramlar man ibland på den typen av frågor.
4. De verkar ha en mkt dålig webshop och kundhanteringssystem. Se 2.
 

jotemaster

Aktiv medlem
Jag lider med TS. Man kan inte låta bli att tycka att namnet "Simply electronics" är ett sjukt opassande namn.
 

Splanky

Aktiv medlem
OT:

Tips: CameraNU.nl

Underbart företag med kanonsupport och snabba leveranser.
Har bar idel lovord att ösa över dem. Definitivt min hovleverantör :)
När jag handlar hos dem för jag över pengar via min bank(nätet).
 

iSolen.se

Guest
OT:

Tips: CameraNU.nl

Underbart företag med kanonsupport och snabba leveranser.
Har bar idel lovord att ösa över dem. Definitivt min hovleverantör :)
När jag handlar hos dem för jag över pengar via min bank(nätet).
Tips: Om du handlar med kreditkort är du försäkrad, det är du inte med banköverföring.
 

Hankki

Aktiv medlem
Kan också rekommendera cameranu.nl. Köpte en extender därifrån och valde att betala med visa vilket medförde en extra kostnad på 10€ (2%) men den blev ändå 100€ billigare än cyberphoto och rajala som dessutom inte hade den på lager.
Köpte 70-200 f/2.8 från top-foto.de och dom accepterade inte visa pga kreditkostnaderna så där förde jag över till konto men det medför ju även en 3-4 dagars fördröjning av betalning samt att de hade långsam frakt med dhl standard. Total tid från betalning till leverans blev 2 veckor.
 

iSolen.se

Guest
...
Finns ingen anledning å betala extra avgifter för kortköp.
Verkligen inte, det är bättre för bägge parter med kort, smidigare och snabbare med massor med leverantörer att välja mellan. Att lägga avgifter på kunden för kreditkortsköp är fult. Förut var det förbjudet och när jag råkade ut för det kontaktade jag VISA som gav mig tillbaka avgiften och de krävde i sin tur affären på samma belopp.

Reglerna verkar ha ändrats för nu är det vanligare.
 

Splanky

Aktiv medlem
Verkligen inte, det är bättre för bägge parter med kort, smidigare och snabbare med massor med leverantörer att välja mellan. Att lägga avgifter på kunden för kreditkortsköp är fult. Förut var det förbjudet och när jag råkade ut för det kontaktade jag VISA som gav mig tillbaka avgiften och de krävde i sin tur affären på samma belopp.

Reglerna verkar ha ändrats för nu är det vanligare.
Jag har hört att just Visa är problematiskt i USA, antar att det är pga bedrägerier.
Håller helt med om att den smidigaste lösningen är kortköp.
Det använder jag nästa alltid till annat!
Slipper ju vela med ibannumner eller liknande.
Men har man väl gjort en överföring via nätbanken så ligger alla uppgifter kvar tills nästa gång.

De kostar även extra om du går till banken och låter de göra överföringen.
Så själv är bästa dräng är mest ekonomiskt.
 

Hankki

Aktiv medlem
Verkligen inte, det är bättre för bägge parter med kort, smidigare och snabbare med massor med leverantörer att välja mellan. Att lägga avgifter på kunden för kreditkortsköp är fult. Förut var det förbjudet och när jag råkade ut för det kontaktade jag VISA som gav mig tillbaka avgiften och de krävde i sin tur affären på samma belopp.

Reglerna verkar ha ändrats för nu är det vanligare.
Men om skillnaden är 514€ inklusive frakt och kortkostnad mot 613€ (cyberphoto april 2011) exklusive frakt så har jag inga problem med att betala för att använda kort. De som inte tar ut avgiften så att den syns så har den inräknad i priset så kunden betalar i alla fall butikens kostnader.
 

Splanky

Aktiv medlem
Men om skillnaden är 514€ inklusive frakt och kortkostnad mot 613€ (cyberphoto april 2011) exklusive frakt så har jag inga problem med att betala för att använda kort. De som inte tar ut avgiften så att den syns så har den inräknad i priset så kunden betalar i alla fall butikens kostnader.
Cameranu.nl har ett pris, sen väljer du själv betalningsmetod och väljer du kortköp blir det avgifter.
Så det är helt upp till dig om du vill betala mer.
Jag väljer alltid betalningssätt som inte medför avgifter.
 

Hankki

Aktiv medlem
Då förstod jag lite fel, trodde du hellre köper för 100€/1000kr dyrare så länge du inte behöver betala för att använda kort :) Jag skulle också betala till konto men det blir så lång väntan tills man får prylarna.......
 

iSolen.se

Guest
Jag har hört att just Visa är problematiskt i USA, antar att det är pga bedrägerier.
...
kan du utveckla? VISA / MC brukar accepteras överallt och har lägre avgifter än andra (=fördel säljaren). Köparen drar fördel av försäkringen, tex om varan försvinner "på vägen" till dig och det blir ord mot ord.

Om en banköverföring går fel kan du inte gå till banken och säga, "jag gjorde fel på clearingnumret" och få tillbaka några pengar. Man måste vända sig till den som fick pengarna av misstag.
 

Splanky

Aktiv medlem
kan du utveckla? VISA / MC brukar accepteras överallt och har lägre avgifter än andra (=fördel säljaren). Köparen drar fördel av försäkringen, tex om varan försvinner "på vägen" till dig och det blir ord mot ord.

Om en banköverföring går fel kan du inte gå till banken och säga, "jag gjorde fel på clearingnumret" och få tillbaka några pengar. Man måste vända sig till den som fick pengarna av misstag.
Jag backar lite nu, gällande visa så var det att handla på plats i usa.
De funkar lättare med MC! Kortköp via nätet är nog inga problem, fel av mig.

Hat flera vänner som kajkat runt i USA o VISA har då varit ett problem då många ej vill ta emot det. De har därför med sig MC nu istället vilket inte skapar problem på plats.
Jag har däremot köpt bilar från bl.a USA och då gällde enbart banköverföring pga beloppens storlek.
 

iSolen.se

Guest
Jag backar lite nu, gällande visa så var det att handla på plats i usa.
De funkar lättare med MC! Kortköp via nätet är nog inga problem, fel av mig.

Hat flera vänner som kajkat runt i USA o VISA har då varit ett problem då många ej vill ta emot det. De har därför med sig MC nu istället vilket inte skapar problem på plats.
Jag har däremot köpt bilar från bl.a USA och då gällde enbart banköverföring pga beloppens storlek.
Jag har också kajkat runt i USA några gånger och där inte VISA tagits har Master Card gått bra. OCH TVÄRTOM. Oftast funkar bägge.

Förstår inte vad kortacceptansen har med bedrägerier att göra.

(Jag har köpt två bilar i sverige på kontokort. Fick förstås öka kreditgränsen men inga avgifter tillkom för min del.)
 

Yupiteru

Aktiv medlem
OT, men...

Jag tittade in på CameraNU.nl och såg att priset på Olympus XZ-1 inte var så speciellt många hundralappar lägre än vad Cyberphoto vill ha för samma kamera.
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag har också kajkat runt i USA några gånger och där inte VISA tagits har Master Card gått bra. OCH TVÄRTOM. Oftast funkar bägge.

Förstår inte vad kortacceptansen har med bedrägerier att göra.

(Jag har köpt två bilar i sverige på kontokort. Fick förstås öka kreditgränsen men inga avgifter tillkom för min del.)
Det är väl stulna kontokort och falskt leg som ställt till det.
Kompisar i hojklubben var över förra året och visa var väldigt problematiskt.
MC funkade överallt, men som sagt jag har intr själv praktiserat detta.
Men det kanske beror på olika delar i landet, jag vet inte.

Handla större kapitalvaror här i vårt land görs defenitivt enklast med kort då du slipper kontanthanteringen. Hade bälte med inväxlad valuta sist jag var i ett EU land och handlade privat, å det är ju sådär kul. :-/

Men just avgiften som läggs på kortköp är kasst, tror de ville ha 2% av köpebeloppet på cameranu.nl, därför skippade jag det.
Priserna ändrar sig snabbt på cameranu.nl därför är ständig jämförelse viktigt, men EU kursen o annat brukar göra dem fördelaktiga.
Att de sen som andra drar nort momsen innan köp är också praktiskt (gäller företag)
Sen inte helt oviktigt är supporten som är helt suverän.
 
ANNONS