Annons

skatt, lön, utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Crona

Aktiv medlem
Hejsan
Jag är anställd av en tidning som frilansare. Är 16 år och vill inte betala skatt. Jag vet inte om jag kommer att tjäna mer än 16 700:- eller vilken summa gränsen ligger på.

Med dessa pengar funderar på att köpa en dslr, kan man slippa skatta för den på något sätt.
Måste man ha ett registrerat företag, och vad kravs för det?

Hoppas någon kan komma med lite svar!

Per
 
Slatt

jag är ingen skatte expert men anser mig ha lite koll iaf...

Du har rätt i att om du tjänar mindre än 16000 eller vad den summan är..

Det är ju en rättighet att INTE behöva betala skatt om man tjänar mindre än utsatt belopp.

Det borde finnas info om detta på http://www.skatteverket.se

Du borde även kunna ringa till dom och fråga. Så länge du tjänar under utsatt belopp bör din arbetsgivare kunna avstå från att betala in skatt medans dom fortfarande kommer att skicka kontrolluppgift till skatteverket som vid årsslutet sammanställs och visar det sig att du tjänat för mycket får du betala in din skatt i efterhand.

Hoppas detta hjälpt dig på vägen till en DSLR

/Bosse
 
skattefråga

hej
jag e inte heller någon skattexpert men kanske skiter i att se 16000 gränsen
registrera allt o skattemyndigheterna kommer ge dig automatiskt tillbaka allt som behöver skattar
du kommer att skatta tillslut på 700 kr de resterande 16000 kommer vara oskattade
 
Om du planerar att inte tjäna mer än 30(35?)' under ett år kan du ansöka om skattejämkning. Blankett finns på http://www.skatteverket.se. Men tänk på att det gäller summan av all förvärvsinkomst under 2005. Om du tänker sommarjobba lite så måste du ta hänsyn till detta.

Men om du verkligen vill få ut max av intäckterna så bilda ett handelsbolag eller enskild firma. Då kan du nämerligen dra av momsen på faktuerat mot inköp.
Det finns speciella jourer på skatteverket som man kan ringa till. Det är faktiskt lite roligt, men skatteverket är riktigt hjälpsamma på dessa frågor.
 
Nome Nescio skrev:
Om du planerar att inte tjäna mer än 30(35?)' under ett år kan du ansöka om skattejämkning. Blankett finns på http://www.skatteverket.se. Men tänk på att det gäller summan av all förvärvsinkomst under 2005. Om du tänker sommarjobba lite så måste du ta hänsyn till detta.

Men om du verkligen vill få ut max av intäckterna så bilda ett handelsbolag eller enskild firma. Då kan du nämerligen dra av momsen på faktuerat mot inköp.
Det finns speciella jourer på skatteverket som man kan ringa till. Det är faktiskt lite roligt, men skatteverket är riktigt hjälpsamma på dessa frågor.

Får man ha det om man inte är myndig?
 
Ja, det får man. Startade min egen firma nån gång när jag var 16-17 nånting... Fråga mig inte hur, för jag minns inte, men det var ju en bunte blanketter som vanligt :)
 
Ett tips är att bestämma tid för lite rådgivning på ditt lokala skattekontor - de hjälper faktiskt gärna till att minska din skatt så länge det är lagligt, och det hjälper att ha hjälp från dem när man ska fixa sin första bokföring och deklarera som företagare.
 
ANNONS