Annons

Skillnad på bilderna i Lightroom och windows

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraE

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu hänger jag inte med känner jag. När jag fixar mina bilder i Lightroom så ser de ut på ett sätt. Efter exporten tittar jag på dem i Windows fotogalleri och de ser ut på ett annat. Hemska :-( Iaf de som är relativt mörka...

Gör bara enklast möjliga export. Ingen skärpning, ingen kontrasthöjning, ingen storleksändring. Bara döper om dem och lägger dem i särskild mapp...

Har testat med olika färgprofiler, men det gör ingen skillnad...

Nån av alla er kunniga som har nåt tips för hur jag ska göra? Vill inte lämna ifrån mig de här gräsliga bilderna :-(
 
När du väljer EXPORT, har du valt sRGB under Color Space i fliken File Settings?

/Arne
 
När du väljer EXPORT, har du valt sRGB under Color Space i fliken File Settings?

/Arne

Det spelar ingen roll vare sig jag väljer sRGB eller någon av de andra färgprofilerna - det blir samma (usla) resultat ändå!

:-( Vet inte vad jag gör för fel...
 
Vilket filformat har du från början (RAW eller jpeg)?
Är det standardläsare i windows du använder?
Inga problem med andra bilder?
Version av Lightroom?

Du har ingen (dåligt) exempel att visa?

Om du vill kan skicka en exempelfil till min mail (om du inte har filen uppladdad någonstans), då är det lättare att se.
 
Vilket filformat har du från början (RAW eller jpeg)?
Är det standardläsare i windows du använder?
Inga problem med andra bilder?
Version av Lightroom?

Du har ingen (dåligt) exempel att visa?

Om du vill kan skicka en exempelfil till min mail (om du inte har filen uppladdad någonstans), då är det lättare att se.

Hejsan!

Jag har jpeg från början, och jag har standardläsare i windows. Har inga problem med de ljusare bilderna, bara de mörkare där det blir en hemsk kontrast känns det som... Har senaste versionen av Lightroom.

Jag testade att ladda upp albumet på min hemsida, och där ser bilderna ut som i mitt lightroom. Jag vet med mig att min skärm inte är korrekt kalibrerad och att det därför säkert ser lite annorlunda ut på en annan skärm - men på nåt sätt förväntar jag mig ändå att kunna få samma resultat på samma dator/skärm ;-)

Skickar gärna en bild - har en rejält hemsk en, finns mailen på din hemsida? Du får jättegärna jämföra den med webalbumet...

Tack snälla rara på förhand!
 
Bilden på hemsidan jämfört med bilden du skickade:
- Har bättre skärpa.
- Kontrasten är bättre.

Jag plockade in den i CS3 och justerade Contrast/Brightness och skärpa, då vart det ingen skillnad längre.

För övrigt inga skillnader...

Använder själv Mac.
 
Bilden på hemsidan jämfört med bilden du skickade:
- Har bättre skärpa.
- Kontrasten är bättre.

Jag plockade in den i CS3 och justerade Contrast/Brightness och skärpa, då vart det ingen skillnad längre.

För övrigt inga skillnader...

Använder själv Mac.

Och det lustiga är att det är _samma_ bild som jag skickade till dig! Blärk! Vad sjutton är det för tok?
Jag gör ju webalbumet i Lightroom också, och den exporterar ju bilderna den med. Och den bilden ser exakt lika hemsk ut i windows-galleriet som den förra... Men fin på hemsidan.

Tycker det här är skumt jag...

Tack snälla söta du för din hjälp! Känns som man blir knäpp på sånt här, alltid bra att någon annan ser samma sak som en själv...
 
Det är många som har problem med färgvisningen.Vad jag förstått så beror det hela på om programmen man kör har färghantering eller inte. Photoshop och Lightroom färghanterar korrekt. Bilder på webben skall vara i sRGB. Sedan beror det på om webbläsaren har färghantering eller inte, senaste versionen av Firefox har det men inte Internet Explorer.

Gissar att Windows fotogalleri inte har färghantering.

Det står mycket om detta i forumet Färghantering, ett exempel

Hoppas mitt svar är till någon hjälp.

Lotta
 
Det är många som har problem med färgvisningen.Vad jag förstått så beror det hela på om programmen man kör har färghantering eller inte. Photoshop och Lightroom färghanterar korrekt. Bilder på webben skall vara i sRGB. Sedan beror det på om webbläsaren har färghantering eller inte, senaste versionen av Firefox har det men inte Internet Explorer.

Gissar att Windows fotogalleri inte har färghantering.

Det står mycket om detta i forumet Färghantering, ett exempel

Hoppas mitt svar är till någon hjälp.

Lotta

Lotta!

Ditt svar är till mycket hjälp!

Det var nåt sånt som jag trodde, men jag är ingen expert på datorer direkt - de ska bara fungera och göra som jag vill ;-)

Jag kör iof med explorer, men bilderna visas lika i min läsare som i Lightroom...

Tack för förklaringen!
 
ANNONS