Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men är risken att förlora så stor då?
Är det inte meningen att det är musklerna hos motståndaren som skall skrämma dig, men att du faktiskt har rätten på din sida.
Kanske inte beloppet bedöms exakt som du vill, men förlora? Nää.
 
Carina: Vad har du fått för worst-case-summa? Jag är inget ess på det här med vad som kan vara skäliga rättegångskostnader men tittade som snabbast på några HD-domar i tvistemål och de som var mellan företag och "vanliga dödliga" låg på mellan 15-20.000 och 200.000 kr. De höga summorna var bland annat Alfonsmålet (SVT, "Pippirull"). Notera att det handlar om mål som har gått hela vägen upp till HD, och som förmodligen har krävt en del av både förberedelse- och förhandlingstid.

Kan du utveckla lite om vad det är som skulle kunna gå åt skogen? Från det vi har hört här på forumet så verkar ju utgången ganska given.

Bevisningen av intrånget borde inte vara några problem. Jag vet inte om det kan vara svårt att bevisa omfattningen. Finns det någon organisation som t.ex. mäter skivupplagor (typ skivbranschens motsvarighet till TS)?

Det som skulle kunna ställa till det är väl möjligen att bevisa vad som är skälig ersättning, men för att orsaka en total förlust skulle det ju innebära att man måste klanta till sina yrkanden å det grövsta, så att domstolen inte alls kan bifalla dem hur rätt man än har.
 
LeadHead skrev:
Carina: Vad har du fått för worst-case-summa? Jag är inget ess på det här med vad som kan vara skäliga rättegångskostnader men tittade som snabbast på några HD-domar i tvistemål och de som var mellan företag och "vanliga dödliga" låg på mellan 15-20.000 och 200.000 kr. De höga summorna var bland annat Alfonsmålet (SVT, "Pippirull"). Notera att det handlar om mål som har gått hela vägen upp till HD, och som förmodligen har krävt en del av både förberedelse- och förhandlingstid.

Kan du utveckla lite om vad det är som skulle kunna gå åt skogen? Från det vi har hört här på forumet så verkar ju utgången ganska given.

Bevisningen av intrånget borde inte vara några problem. Jag vet inte om det kan vara svårt att bevisa omfattningen. Finns det någon organisation som t.ex. mäter skivupplagor (typ skivbranschens motsvarighet till TS)?

Det som skulle kunna ställa till det är väl möjligen att bevisa vad som är skälig ersättning, men för att orsaka en total förlust skulle det ju innebära att man måste klanta till sina yrkanden å det grövsta, så att domstolen inte alls kan bifalla dem hur rätt man än har.

Eller att man lyckas med konstycket att stämma fel person/företag.
 
Ett par hundra tusen kunde det gå på som värst.

Skivbolaget hävdar att det fanns ett muntligt avtal mellan mig och bandet, vilket är helt fel. Vi har aldrig ens pratat om att de ska få använda några av mina bilder.

Skivbolaget har inte svarat på min advokats förfrågan om hur stor upplagan är, men det borde gå att få ut från distributören. Ett par tusen ex är nog troligt.
 
ECG skrev:

Skivbolaget hävdar att det fanns ett muntligt avtal mellan mig och bandet, vilket är helt fel. Vi har aldrig ens pratat om att de ska få använda några av mina bilder.

Ett sådant försvar öppnar interessanta möjligheter tycker jag: nästa gång någon hamnar inför domstol för att ha delat ut filer olagligt är det 'bara' att säga att man fått muntligt tillstånd från XX, där XX är en passande person inom bandet/skivbolaget/STIM.
 
Carina, hur mycket ska du ha för att sälja fordringen? ;-)

Synd att Lidköping (vars tingsrätts domsaga omfattar Skara) är så långt bort. Om bolaget hade haft säte i Umeå så skulle jag lätt vara på att stämma dem som ett småmål...

Ärligt talat så undrar jag om rätten överhuvudtaget skulle döma ut mer än ett halvt basbelopp som skäligt vederlag för utnyttjandet, så det är kanske inte någon helt korkad idé?


Ulf: Problemet är givetvis att man har bevisbördan för ett sådant påstående.
 
Eller så kan du vända dig till tidningarna och spy galla över skivbolagens dubbelmoral gällande copyrighten. Varför inte?
Hmm.. tyckte jag läste orsnamnet Skara??
Som är så intimt förknippat med den fete Bert Karlsson? Det här blir ju bara mera delikat hela tiden..
 
Det var jag som skrev Skara.... och var menat som en ren gissning på vem skivbolags dirren var....

Skulle inte förvåna mej heller om det skulle vara han... typiskt Berra att göra en sådan grejj..
 
Jag skulle kunna tänka mig att lägga en femhundring i rättsskydd i det här fallet, och vore vi ett antal vore ju saken biff. För efter vad jag har läst verkar fallet solklart?
 
Fallet är helt klart solklart.... Fallet borde enligt mitt tycke drivas vidare..

Fast det är endå Carina som bestämer.
 
LeadHead skrev:
Carina, hur mycket ska du ha för att sälja fordringen? ;-)
Kommer snart till ett eBay nära dig ;D

Vi funderade på om man kunde stämma i Stockholm istället eftersom bandet är verksamt här.

PITCH skrev:
Fallet är helt klart solklart.... Fallet borde enligt mitt tycke drivas vidare..

Fast det är endå Carina som bestämer.
I samråd med min advokat, ja. Om man ser till det rent rättsliga så råder hon mig att stämma, men sett till den ekonomiska risken avråder hon mig. Rättskyddet har vi beräknat räcker fram till huvudförhandlingen. Självrisken är 20% av 117900 dvs 23580:- Man skulle kunna chansa och stämma och sedan jobba stenhårt för en förlikning, om man inte vill ta hela risken. Dock låter ju alternativet med småmål intressantare. Vi får se.
 
ECG skrev:
Kommer snart till ett eBay nära dig ;D

Vi funderade på om man kunde stämma i Stockholm istället eftersom bandet är verksamt här.

I samråd med min advokat, ja. Om man ser till det rent rättsliga så råder hon mig att stämma, men sett till den ekonomiska risken avråder hon mig. Rättskyddet har vi beräknat räcker fram till huvudförhandlingen. Självrisken är 20% av 117900 dvs 23580:- Man skulle kunna chansa och stämma och sedan jobba stenhårt för en förlikning, om man inte vill ta hela risken. Dock låter ju alternativet med småmål intressantare. Vi får se.

Carina, jag tycker du skall lägga ner all fortsatt diskussion här på FS. Du har säkert fått alla tips och råd du behöver vid det här laget. När det nu börjar närma sig en smutsig rättegång så kan detta forumet knappast gynna dig vid en process trots att du inte har nämnt namnet på bandet eller skivbolagets namn (har inte läst alla sidor men tror inte då har skvallrat)

Önskar dig lycka till och hoppas att detta slutar bra för dig!

Mvh

Johan Maxe
 
Carina var senast inloggad här på Fotosidan 2006-03-19, dvs samma dag som hon skrev sitt senaste inlägg i den här tråden.
 
Shit vad spännande! Vad hände? Guuuud vad jag vill veta vad det är för skivbolag, inte för att jag skulle göra något mot dom, men bara skönt att kunna bojkotta och snacka ner dom... Jag blir så jäävla förbannad! *Grrrr*
 
Nu har jag läst igenom 40 sidor! Och vad f*n har hänt? Får en obehaglig känsla av ren bluff rakt igenom! Snälla, bevisa mig motsatsen. Säg vad som hänt eller bidra med en länk till annat forum där man kan se hur det gick för vår Carina.

/M
 
ANNONS