Annons

Slutet för Sony/Minolta A-mount.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den var ju "egentligen en KonicaMinolta kamera om man skall vara teknisk" enligt inlägg #21.
"Egentligen", till skillnad från vad den marknadsfördes som?
"Egentligen", till skillnad från vad den såg ut att vara?
"Egentligen", till skillnad mot vad?

Det var inte mycket Konica i den kameran. D7D var baserad på Minolta 7 (Dynax 7) till största delen, men lite "dumbed down" prestandamässigt.
Nej, hittar inte en direkt analog basmodell som är lätt att göra med t ex Nikon D100 (F90) eller D70 (F75). Däremot tyder mycket på att D7D var baserad på en enklare kamera än Dynax 7. En sådan detalj är kortaste slutartiden som var 1/8000 sek på Dynax 7 och 1/4000 på Dynax 7D. Slutaren är en av de dyrare delarna. Det tycks som om Minolta (eller KonicaMinolta) gjorde som Nikon och tog en enklare modell men höjde beteckningen på den digitala modellen. Exakt vilken modell det var är dock inte helt klart då X-sync i Dynax 60/70 som vore det naturliga alternativet, är lägre. Sedan kan den mindre sensorn än filmen gjort det möjligt att öka X-sync med samma slutare, men det vet jag inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, att D7D inte enbart är en digitaliserad Dynax 7 råder det inga tvivel om. (Själva kamerahusets form är dock väldigt lik Dynax 7).

Min fråga är alltså vad du menade med "egentligen en KonicaMinolta kamera om man skall vara teknisk".
D7D var väl den första kameran med A-fattning som fick märket "KonicaMinolta"?
Högst troligen konstruerades den av den del av bolaget KonicaMinolta som konstruerade Minoltas spegelreflexkameror.

Något spår av Konicakameror kan man knappast hitta i den. Den sista systemkameran från Konica kom ut på marknaden 1983.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, att D7D inte enbart är en digitaliserad Dynax 7 råder det inga tvivel om. (Själva kamerahusets form är dock väldigt lik Dynax 7).

Min fråga är alltså vad du menade med "egentligen en KonicaMinolta kamera om man skall vara teknisk".
D7D var väl den första kameran med A-fattning som fick märket "KonicaMinolta"?
Högst troligen konstruerades den av den del av bolaget KonicaMinolta som konstruerade Minoltas spegelreflexkameror.

Något spår av Konicakameror kan man knappast hitta i den. Den sista systemkameran från Konica kom ut på marknaden 1983.
Teknisk korrekt är det KonicaMinolta eftersom det var det som stod på den. Att själen kanske var Minolta är en annan fråga därav "tekniskt".
 

Johan_G

Aktiv medlem
En del saker utvecklas, en del invecklas och annat avvecklas.
Visst är det tråkigt att A-fattningen försvinner, precis som jag tyckte det var tråkigt när SR-fattningen försvann.

Med undantag för en kortare sejour med en Nikon FM har jag nästan bara använt Minolta- KM- och Sony-kameror (min första kamera var en Zeiss Ikon Nettar).

Tråkigt, men ingen katastrof, nu med E-fattningen kan jag använda mina gamla SR-, A- och M42-objektiv jämsides med E-objektiven och helt enkelt välja efter behov eller lust för stunden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja så går det förstås att se på saken också, jag hade också andra generationen av Minoltas autofokuskamera där på 80-talet den skötte sig bra. jag hoppade i mellan med en Canon EOS 100 för nu var det väl tusan om man inte ändå skulle prova dom så mycket omtalande kamerorna man alltid läste om, den utmärkte sig för att vara en mycket tyst kamera, den var stor och tung minns jag, den konstrade inget med autofokus vad jag kan minnas. Mittpunkten korsformad och säkrare, sedan kunde det bli att dom enkla låste på det man inte siktade på, dom dyrare pro-kamerorna ståtade med flera kors formade än dom billigare modellerna.
De flesta som deltog i den s.k. fokustråden efter att Micke Ridel lyfte frågan på allvar hade heller aldrig reagerat över att AF skulle ha haft några fel - men det var ju innan de började testa :cool:
 

lopec

Aktiv medlem
Kommer nog att använda A-mount många år till, fick nyss tag på en A77 mark2 i bra skick och med väldigt få exponeringar till väldigt överkomligt pris så nu ska jag lära mig en ny kamera efter Nex3, a5000, och a58 :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommer nog att använda A-mount många år till, fick nyss tag på en A77 mark2 i bra skick och med väldigt få exponeringar till väldigt överkomligt pris så nu ska jag lära mig en ny kamera efter Nex3, a5000, och a58 :)
Om jag skulle vilja leva kvar i A-mount skulle jag nog försökt få tag i en A99 II - inte A99 utan A99 II. Det var en verkligt fin kamera som skulle varit värd ett bättre öde.

Sony SLT a99 II Review: Digital Photography Review (dpreview.com)

Det är verkligen inget fel på A77 II heller men A99 II är den verkliga juvelen av SLT-kamerorna men det vet ju många tydligen för den ligger rätt högt i pris fortfarande. Den såldes nog i rätt få ex. så den kan noga vara intressant för samlare också.
 

lopec

Aktiv medlem
Om jag skulle vilja leva kvar i A-mount skulle jag nog försökt få tag i en A99 II - inte A99 utan A99 II. Det var en verkligt fin kamera som skulle varit värd ett bättre öde.

Sony SLT a99 II Review: Digital Photography Review (dpreview.com)

Det är verkligen inget fel på A77 II heller men A99 II är den verkliga juvelen av SLT-kamerorna men det vet ju många tydligen för den ligger rätt högt i pris fortfarande. Den såldes nog i rätt få ex. så den kan noga vara intressant för samlare också.
Absolut, en 99-2 vore väl drömmen men fick hålla mig lite till 77-2 nu, ändå ett bra steg upp från 58 så jag tror jag kommer bli nöjd en stund ;)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag har nog mer positiva erfarenheter av A-mount och Minolta än de flesta. Min första Minolta analog SLR var SRT-101 som jag köpte 1968. En helt underbar kamera tyckte jag då. Första digital var Dimage 7Hi som jag köpte 2004 Första gången autofokus och zoom!.
Alpha 850 såldes ut för 13 000 med ett Sigma-zoom så det blev nästa, en kamera som jag fortfarande använder så länge jag inte behöver ISO3200 eller mer. Jämfört med Alpha 7 är det mesta på utsidan så menyer behöver man sällan. Jag har köpt en del objektiv på LP Auktioner tex ett Minolta Macro 50mm/2.8.
 

apersson850

Aktiv medlem
United Bluff of America
Låter väldigt saltat och det var 1991.
Systemet med patent tillämpar hela den civiliserade världen.

Canons kameror sen T90 har helt klart den snyggaste designen. Det ska talang till att skapa den.
En Sony kan en vinkelhakeutrustad femåring få till. Fast menysystemet hittar du ingen på en förskola som kan krångla till så till den grad. De finns på andra institutioner.
 

PMD

Aktiv medlem
Leicas SL-modeller är ännu kantigare och i mina ögon fulare än en Sony A7/A1/A9 av valfri generation.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en gammal Canon EF som är ungefär lika kantig som en Legokloss. Men den är gjord av bockad plåt, så de hade inte samma möjligheter rent tekniskt då.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Systemet med patent tillämpar hela den civiliserade världen.

Canons kameror sen T90 har helt klart den snyggaste designen. Det ska talang till att skapa den.
En Sony kan en vinkelhakeutrustad femåring få till. Fast menysystemet hittar du ingen på en förskola som kan krångla till så till den grad. De finns på andra institutioner.
Ja tänk vad olika det kan vara. Canons moderna kameror tycker jag är det absolut fulaste designmässigt alla kategorier. Ser ut som en oformlig gummiklump ungefär. Har aldrig varit intresserad av Canon-kameror.

Jag föredrar gamla ryska kameror om jag nu ska välja designmässigt ... eller ryska och ryska - Kiev eller denna Wica:

kamera kiev - Bing images

... eller någon gammal svart Leica med mässighus - så långt från DSLR- gummiklumparna man kan komma. Jag tyckte dock att de tog sig med R-serien ett tag men det var innan EOS R3 kom för då var man ju tillbaka på ruta ett igen. En R5 skulle jag nog kunna tänka mig för jag filmar ju inte så mycket så jag behöver störa mig på magplasket med 8K-överhettningen.

Det är ju annars en formidabel kamera som länge underskattades stort för Canons korkade fokus på 8K som någon mirakel-sellingpoint som tyvärr blev rena magplasket. Är det historiens största felbedömning marknadsmässigt när det gäller kameralanseringar. Den kameran är ju fantastisk som stillbildskamera och det kom länge helt i skymundan för videofokuset och det felfokus det ledde till.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Canon insåg redan på 80-talet att de konstruerade kameror som skulle användas av människor. Människor har inte kantiga händer.
Sony har inte fattat det än. Däremot har de rätt formgivning om man vill lägga något under ett vippande bord eller så, och saknar en bräda. Den har ju samma form.

Ja, Canons trummande på 8K för R5 var märkligt. Känns som en variant på fenomenet med sjunkna kostnader. De var nog rädda att tappa i trovärdighet om de bytte fot och började prata om stillbilder istället. Nu blev det som du säger - alla kommer ihåg att kameran inte duger till att filma med, ingen att det gör den visst om man inte kör 8K och dessutom är den utmärkt till stillbilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag föredrar gamla ryska kameror om jag nu ska välja designmässigt ... eller ryska och ryska - Kiev eller denna Wica:

kamera kiev - Bing images

... eller någon gammal svart Leica med mässighus - så långt från DSLR- gummiklumparna man kan komma.
De flesta ryska (sovjetiska) (efterkrigs-)kameror är kopior (eller vidareutveckling av kopior) av tyska kameror. Designen är alltså i allmänhet inte speciellt rysk.

Wica-kameran ser ut som en Leica-kopia som någon har satt ihop i metallslöjden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De flesta ryska (sovjetiska) (efterkrigs-)kameror är kopior (eller vidareutveckling av kopior) av tyska kameror. Designen är alltså i allmänhet inte speciellt rysk.

Wica-kameran ser ut som en Leica-kopia som någon har satt ihop i metallslöjden.
Ja, men visst är det cool med rediga skruvar eller hur?

Det är lite fascinerande med dessa ryssar som verkar stjäla allt som sitter löst och mer därtill från de områden där deras arméer har dragit fram. Inte undra på att det går dåligt i kriget med Ukraina, de har ju fullt upp med att lasta allt tjuvgods de vill ha hem på både lastbilar och tåg.

Efter Andra Världskriget tog de ju med sig hela fabriker inklusive personalen och takterna sitter i vad det verkar. De verkar djupt fattigdomsskadade annars hade väl det där plundringsbeteendena inte sett ut som de gör.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canon insåg redan på 80-talet att de konstruerade kameror som skulle användas av människor. Människor har inte kantiga händer.
Sony har inte fattat det än. Däremot har de rätt formgivning om man vill lägga något under ett vippande bord eller så, och saknar en bräda. Den har ju samma form.

Ja, Canons trummande på 8K för R5 var märkligt. Känns som en variant på fenomenet med sjunkna kostnader. De var nog rädda att tappa i trovärdighet om de bytte fot och började prata om stillbilder istället. Nu blev det som du säger - alla kommer ihåg att kameran inte duger till att filma med, ingen att det gör den visst om man inte kör 8K och dessutom är den utmärkt till stillbilder.
Det är massor av Canon-fotografer som bytt till Sony. Hade det inte varit för dessa hade Sony väl fortsatt att ligga på en marknadsandel som Minolta gjorde när de tog över det sjunkande skeppet (typ 5%). De hade kunnat ha kvar A-fattningen men inte ens den brydde man sig om att ta med i flytten mot det spegellösa.

Till och med Canon har ju fattat att få vill hänga en kamera runt halsen som vägen lika mycket som en motorsåg. Det är helt enkelt ute med jättekameror för att folk har fattat att de kamerorna kommer bli liggandes värmandes någon hylla snabbare än man anar. Hur många Canon-fotografer har inte bytt till mindre Fuji-kameror?? Ett stort kamerahus kan aldrig bli mindre men ett litet kamerahus kan bli en hyfsat liten kamera om man skruvar på ett litet kompakt objektiv. Hur många Canon-fotografer har inte vittnat om att deras Canon-kamera ligger i bokhyllan mest sedan de skaffat en Fuji?

Sedan är det något konstigt med Sony-kritiken. Hur mycket har inte gnällts på tidiga A7-or med avtryck som sitter ovanpå kamerahuset (som på NEX7 och A7 och A7r) innan de blev vinklade på senare modeller. Ingen verkar dock gnälla på Leica som haft samma princip med knapp ovanpå topplattan i decennium efter decennium. Har någon någonsin upprepat samma mantra där??

Hur ergonomiska har de husen varit och ärligt, dessa rangefinder sökare med sina sökarramar som snävar av motivytan alltmer fysiskt ju längre brännvidd man har skruvat på. Konstigt att ingen gnällt över att det inte funnits några långa 5-600mm telen och mer till de kamerahusen. Allt är verkligen relativt där. Hade inte både M8 och M9 CCD-sensorer? När jag hade min NEX7 så var det populärt bland en del Leica-fotografer att köpa Sony NEX 7 som någon andra kamera och skruva på sina Leica-objektiv på. NEX 7 hade bättre lågljusprestanda än dessa Leicor trots att de hade mer än dubbelt så stora sensorer. Det var då jag fattade att det inte alltid hände på storleken - det fanns en teknikfaktor också, vilket det dock tog många år för många att fatta.

När A7r II kom så var det många Canon-fotografer som köpte de husen och skruvade på sina objektiv med en Metabones-adapter för att få tillgång till Sonys bättre FF-sensorer bl.a. Det är vi Sony-fotografer mycket tacksamma för. Efter det har även vi fått en andrahandsmarknad värd namnet och en framtidssäkrad plattform och en strålande teknisk utveckling vi aldrig skulle fått annars. Jag misstänker att många Sony-fotografer inte helt begripit i vilken tacksamhetsskuld vi sitter i till alla dessa Canon-fotografer som helt eller delvis migrerat till Sony från Canon.

Canon såsade och såsade länge med att ta steget till spegellöst FF så nu är det Sony som har det bredaste utbudet och Canon och Nikon som får jobba för att komma ikapp samtidigt som de måste hålla igång en döende DSLR-marknad. Något måste de tydligen ändå gjort rätt Sony som faktiskt vuxit och utvecklats som de gjort de senaste 10 åren.

Jag förstår faktiskt inte riktigt kritiken mot grepp, avtryck och övrig ergonomi och inte minst menygnällsmaratonet. Jag tycker min A7 IV är fantastisk ergonomiskt - efter att jag skräddarsytt det yttre gränssnittet och aktiverat Auto ISO Minimum Shutter Speed samt lagt ut de AF-relaterade funktioner som är ett måste att ha externt. Det är ju bara point and shoot. Den bästa ergonomin är den man aldrig behöver bry sig om i tagningsögonblicken.

Jag har alltid haft långa telen då jag varit på många safaris genom åren och jag kan ärligt säga att jag inte förstått gnället om små oergonomiska hus i det fallet heller. Det är ju aldrig kamerahuset jag hanterar det ekipaget med utan det gör man med objektivet och med stöd av rissäckar, handdukar och/eller bönpåsar på sargerna under de upplyfta taken på jeeparna. Handhållet är det ju objektiven jag balanserar med och inte med husen som en del tydligen gör.

Tamron har ju dessutom gjort just Sony och Fuji den stora tjänsten att ta fram ett särdeles fint, kompakt och lätthanterat 150-500mm, med en helt underbar stabilisering dessutom. Dessa nya superkompakta långa telezoomar finns bara för dessa små Sony- och Fuji-kamerahus och det är en stor komparativ fördel ergonomiskt som långtifrån alla upptäckt än. Så ergonomi kan vara mycket men ibland undrar jag om de som pratar mest om den missat både en stor det av hela bilden och vidden av begreppet.

Praktiskt taget alla yttre reglage, knappar och vred på A7-orna är konfigurerbara, så det är helt upp till användaren att skräddarsy sin egen kamera. Det kan absolut vara jobbigt för de som är vana vid att allt bara ska funka färdigkonfigurerat från fabrik men lyckligtvis gör man detta en enda gång, så det borde väl inte vara helt oöverkomligt även för en Canon-migrant som läst på lite och tar sig an uppgiften med ett lite öppet sinne. :)
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har blivit lite nyfiken på varthän tråden barkat senaste tiden och blev lite betänksam när jag såg detta inlägg:

Canon insåg redan på 80-talet att de konstruerade kameror som skulle användas av människor. Människor har inte kantiga händer.
Sony har inte fattat det än. Däremot har de rätt formgivning om man vill lägga något under ett vippande bord eller så, och saknar en bräda. Den har ju samma form.
....
Stackare som har så få argument i ditt förhärligande av Canons kameror. Jag hoppas du inte är snickare för det måtte vara svårt om du köper bräder som ser ut som en kamera.

Nyfikenheten var dock väckt och jag läste lite fler inlägg. "Canons kameror sen T90 har helt klart den snyggaste designen. Det ska talang till att skapa den" står det bland annat. Jag googlade för att se bilder på detta designmästerverk och spontant tycker jag mig skönja den ivrige designern som fått ett nytt CAD-verktyg och nu måste utforska alla former som tänkas kan. Här sparas det inte på böljande ytor avbrutna av skarpa veck här och där. Det är väl så det ofta blir när möjligheterna blir för många och det är svårt att behärska sin iver att vränga till saker, inte för att det behövs utan för att det går. Den mer erfarne designern utvecklar snarare produkten efter en kombination av funktion och form.

Nu lämnar jag tråden för jag måste åka till brädgården och köpa bräder, sådana som inte ser ut som en kamera oavsett märke.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, men visst är det cool med rediga skruvar eller hur?
Ja , och gjutjärn.
De verkar djupt fattigdomsskadade annars hade väl det där plundringsbeteendena inte sett ut som de gör.
Vart fjärde ryskt hushåll saknar toalett i sin bostad (35 miljoner personer)., vart tredje hushåll saknar varmvatten (47 miljoner) och 29 miljoner människor har inte ens rinnande kallt vatten hemma.
https://ehorussia.com/new/node/17679
 
ANNONS