Annons

SMC M40mm f/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

TheOakStone

Ny medlem
Jag har några fina äldre objektiv med gängfattning till min K100D och så har jag ett fint litet SMC M40mm f/2.8. Med detta objektiv måste jag trycka på AE-L knappen för att ljusmäta (släpper då ner bländaren) vilket jag tycker är ett steg för mycket när jag skall fotografera.
Är det någon som känner till om man kan ta bort "nedbländningsspaken" på detta objektiv så att det uppför sig som ett objektiv med gängfattning?
 
AE-L måste man väl bara trycka på om man inte använder största bländare (dvs 2.8 för din 40:a), det är väl samma oavsett om det är ett K-mount eller M42?
 
Jag har några fina äldre objektiv med gängfattning till min K100D och så har jag ett fint litet SMC M40mm f/2.8. Med detta objektiv måste jag trycka på AE-L knappen för att ljusmäta (släpper då ner bländaren) vilket jag tycker är ett steg för mycket när jag skall fotografera.
Är det någon som känner till om man kan ta bort "nedbländningsspaken" på detta objektiv så att det uppför sig som ett objektiv med gängfattning?

Det borde gå annars kan man ta en tång. Garanterar inget men jag gjorde så på mitt porst 55 1,2. Bländar ned som ett m42-objektiv efter ingreppet. :)
 
Jag har några fina äldre objektiv med gängfattning till min K100D och så har jag ett fint litet SMC M40mm f/2.8. Med detta objektiv måste jag trycka på AE-L knappen för att ljusmäta (släpper då ner bländaren) vilket jag tycker är ett steg för mycket när jag skall fotografera.
Är det någon som känner till om man kan ta bort "nedbländningsspaken" på detta objektiv så att det uppför sig som ett objektiv med gängfattning?

Menar du att det är enklare att själv vrida bländaren och ljusmäta?? Det är väl som sagts bara att ta fram tången och klippa av spaken. Sen är det så manuellt som det bara kan bli.

Micke.
 
Jag har några fina äldre objektiv med gängfattning till min K100D och så har jag ett fint litet SMC M40mm f/2.8. Med detta objektiv måste jag trycka på AE-L knappen för att ljusmäta (släpper då ner bländaren) vilket jag tycker är ett steg för mycket när jag skall fotografera.
Är det någon som känner till om man kan ta bort "nedbländningsspaken" på detta objektiv så att det uppför sig som ett objektiv med gängfattning?

Ja vad man "måste göra" har ju att göra med vilken kamera man har och jag skulle avråda från att göra denna typ av våld på objektivet som föreslagits ovan. Jag använder mitt SMC-M ihop med en adapter på min Sony NEX 7 och med adaptern och den kameran så blir ju allt så helt manuellt som du säger dig vilja ha och spaken ifråga vållar inga som helst problem.

Så min poäng är att det väl är dumt att sabba objektivet ifråga nu för du vet väl inte hur du kommer använda det i framtiden. Detta objektiv hade jag ursprungligen ihop med en Pentax ME med tidsautomatik på 70-talet redan och det fungerar som sagt både med mitt gamla ME-hus och mitt NEX 7 hus. Mina gamla Pentax-objektiv har visat sig försvara sin plats väl på min NEX och är numera några av mina käraste och bästa manuella objektiv. Mitt Pentax-M 100/2,8 undrar jag om det inte faktiskt är det bästa objektiv jag har rent optiskt och jag har väl ändå drygt 15 objektiv jag kan använda ihop med min NEX.

Så du kanske faktiskt ska tänka ett varv till. Jag skulle inte tänka tanken ens. Vem vet, du kanske rent av ska kolla på en NEX för då kan du kombinera dina fina gamla Pentax-objektiv med NEX:ernas eminenta focus peaking och focusing aid. Som lite skumt seende på ålderns höst så tycker jag det är de enskilt mest värdefulla kamerahusfunktioner som kommit fram under de senaste åren. Med hjälp av det så får man en helt annan kontroll över var fokus hamnar är något annat jag använt tidigare.
 
Tar du bort den missar du både "automatisk bländare" och
att se i sökaren på full öppning så du ser bra...
Tex att du ställer in f 5,6 men du ser i sökaren på full öppning,
precis innan exponeringen bländar kameran ner.
Att titta på skärpedjupet kan du göra med nedbländningsringen.
Tar du flera bilder i samma ljus så kan du behålla (den manuella)
inställningen.
 
Hmm, tack för alla intressanta inlägg med olika vinklingar. Naturligtvis kan jag använda största bländare hela tiden men jag vill ofta blända ner.
Jag tror jag lämnar objektivet orört och kollar in Sten-Åkes idé om att sätta det på ett annat kamerahus, min K100D är gammal nu ...
 
ANNONS