Annons

Snyggaste hemsidan för fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag håller på att skapa en hemsida i ett steg i att skapa ett eget företag som inriktar sig på porträtt-, barn- och bröllopsfotografering.

Jag behöver inspiration och idéer. Vilken är den snyggaste hemsida du sett? (fotografers alltså)
 

iBoat

Aktiv medlem
Funktion kan ju vara en bra ide också... tipset ovan fungerade inte alls för mig t.ex.
Nej inte för mig heller. Sidan fungerade tekniskt, men jobbig att hitta runt i.
Hemsidor ska vara direkta, pang på med huvudbudskapet och kontaktuppgifter. OM man vill fördjupa sig kan man lägga det som en sekundär länk.

Undersökningar har visat att det man är ute efter vill man ha direkt och inte leta efter det.
 

Anders Östberg

Guest
Rent och snyggt, inget lull-lull och några få enkla menyer tror jag det ska vara. Undvik flash (kanske en smaksak, men det är min mening). Det ska vara lätt att hitta kontaktuppgifter och priser.

Lägg upp ett mindre antal representativa bilder och låt dom tala istället för att designen på websidan är huvudnumret.
 

kokkaffe

Aktiv medlem
Min åsikt om en bra sida är följande:

Fast procentsats av bredd, dvs tar inte upp hela websideläsaren utan är procentuellt lika bred på alla skärmar. Som fotosidan har.

Enkelt upplägg med vanliga länkar en länk "Hem" dvs förstasidan som förklarar vad man gör o vem man är i korthet, en länk "Kontakt". O sen antingen länkar på förstasidan sorterat efterfotojobb typ "Porträttfoto" länkat till en sidan som tar upp några exempelbilder och priser osv.

Inga flådiga flygande prylar, inga fantastiska bildspel. En bild säger mer än tusen ord och i fallet med fotoföretag så är de bilden som är produkten och då ska "bakgrunden" eller i de här fallet designen på hemsidan inte överglänsa produkten. Less is more, en enkel men stilren design på sidan och enkelt att förstå och hitta de man söker få hjälp med.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag hoppas att du skojar. Det där var det fulaste jag har sett! Har du gjort sidan i MS Word från 98? Påminner lite om mina hemsidor jag gjorde när jag var tio år och tyckte att granit var häftigaste bakgrunden.



Håll det enkelt. Mattias Fredrikssons hemsida var läcker, men kanske lite väl "flashig".

Ytterligare en i flash, men jag gillar den:
www.danielblom.com
Flash är ju bara såååå jävla fult och segt. Roligare med något man gjort själv än att plagiera sådant som andra gjort...
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Min sida

Hur snygg den är får andra bedöma.
Men jag har ansträngt mig för en minimalistisk design, enkel navigation.
Och samtidigt försökt att lyfta fram bildern.

http://photo-it.net
Förhoppningsvis någon form av inspiration där.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Visst kan man göra nått "flashigt" och snyggt men det fyller ju inte alltid det syftet.

Detta är tex ett under av snygghet (målningar huvudsakligen men men...):
http://www.beksinski.pl/

Men allt detta flash gör det svårt att komma åt information om man vill ha det.

En enkel portal med länkarna "Se" och läs "Läs" är nog en bra början.
Under "läs" ska all relevant info finnas och vara enkelt tillgänglig, denna bör vara kollad mot de 5 vanligaste webbläsarna, inte bara IE och MF.
Under "Se" Kan men lägga in ett eller flera bildspel, kolage osv beroende på vad som passar ens inriktning.
Glöm inte att vissa vill se RIKTIGT högupplösta bilder, om man vill lägga ut sådant eller inte är ju givetvis en annan fråga men tyvärr tycks det finnas nån ide om att bilder aldrig ska vara stora på en hemsida.
Tex nån som jobbar med flygfotografering behöver ofta visa på vad man får i fråga om upplösning för de kunder som inte kan förstå det på annat sätt, enklare då att göra det på en hemsida direkt.
 
ANNONS