Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snyggaste hemsidan för fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

jagarbosse

Aktiv medlem
Vet inte, men om det var/är så bör den designern omedelbart bestraffas för vårdslöshet i färgskala!

vw har/hade det ja, dock skär det sig inte så mycket som man kan tro.

sen är det framforskat att svart text på vit bakgrund med typsnittet times new roman är det mest skonsamma för ögonen i längden. (se böcker och skrifter). tror t.o.m. de 10 budorden skrevs i times new roman.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
sen är det framforskat att svart text på vit bakgrund med typsnittet times new roman är det mest skonsamma för ögonen i längden. (se böcker och skrifter). tror t.o.m. de 10 budorden skrevs i times new roman.
En sanning med modifikation!

Vissa typsnitt passar bättre på skärm än i utskrift och vice versa.
När det gäller just typsnitt för webben så är urvalet tyvärr kraftigt begränsat.
Detta pga att typsnittet som är angivet i HTML/CSS-koden måste finnas installerat på besökarens dator för att visas korrekt.

Kombinationen av dessa saker gör att Verdana har en stor spridning just på webben.
 

iBoat

Aktiv medlem
vw har/hade det ja, dock skär det sig inte så mycket som man kan tro.

sen är det framforskat att svart text på vit bakgrund med typsnittet times new roman är det mest skonsamma för ögonen i längden. (se böcker och skrifter). tror t.o.m. de 10 budorden skrevs i times new roman.
Haha, ja kanske var det de gamla bibelsnubbarna som karvade fram det typsnittet. Times är ett lättläst typsnitt, men det finns väldigt många andra som också är bra. Raka typsnitt som Helvetica (Arial), Futura, Gill Sans, mm. brukar inte vara så bra i brödtext. I de fallen brukar typsnitt med serifer fungera bäst. (Som Times, Sabon m.fl)
 
Senast ändrad:

Dykhjelm

Aktiv medlem
Håller med. Fast det värsta tycker jag är som bifogad bild.

Edit:
Oj vilken härlig avstavning det blev!
För många år sedan blev jag kallad till ett föredrag på Volvo Personvagnar. Föredragshållaren visade ett antal overhead med röd skrivmaskinstext på vit botten. Jag kunde se och läsa texten hjälpligt trots att jag satt långt bak i lokalen. Men killen bredvid mig klagade och sa att han inte såg något alls. Jag föreslog att han skulle flytta fram i lokalen, men han sa att det inte skulle hjälpa då han var färgblind.
Ungefär 8 % av den manliga befolkningen är färgblind, och ofta har problem med rött och grönt.

Fördedraget handlade om kvalitet och hette: GÖR RÄTT FRÅN BÖRJAN.

Tillverkare av hemsidor måste tänka på färgblinda. Tråkigt om 8 % av männen inte kan läsa hemsidan.
 
ANNONS