Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softad hud

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
xandx skrev:
Ett trick som proffsen använder är gausian blur tillsamans med Highpas filtret!

Gör en kopia av ditt lager och aplicera en lager mask, sätt gausian blur på bilden 11,4 i värde kanske? Gå nu till lagermasken aplicera Highpass på den, samma värde som Gaussion 11,4 nu har du softad hud men du kan fortfarande se porerna. Sedan får man sudda bort softningen från ögon, hår etc i lagermasken. Detta resultatet blir bättre eftersom huden blir softad men man kan fortfarande se hudstrukturerna dvs porer och sånt.
gör man en kopia av sitt lager, lägger på samma värde gaussian som du tidigare nämnt och sen drar ner opaciteten till en sisådär 45% eller så, så har man ju just gjort samma sak fast på ett lättare sätt.
varför ett högpassfilter i en lagermask skulle göra nån effekt förstår jag inte. det blir ju bara grått eftersom lagermasken är tom och då når man ju samma resultat lättare med opacitet istället.
eller är det något i din förklaring som jag missat?
 

Jewster

Aktiv medlem
Estethia skrev:

...varför ett högpassfilter i en lagermask skulle göra nån effekt förstår jag inte. det blir ju bara grått...
Ja det blev ju lite konstigt. Jag testade däremot att köra gaussisk oskärpa i ett lager, och high pass i ett nytt lager. DET gav bättre effekt.

/jer
 

xandx

Aktiv medlem
Jewster skrev:
Ja det blev ju lite konstigt. Jag testade däremot att köra gaussisk oskärpa i ett lager, och high pass i ett nytt lager. DET gav bättre effekt.

/jer
Men det funkar??
Gaussian med highpass tar ut varadra och det som blir kvar är en snygg softning om man gör som jag sa innan. Visst att köra i olika lager funkar kanske bättre ger ialf fler möjligheter till justering, men mitt första exempel funkar utmärkt för mig.
 

Jewster

Aktiv medlem
xandx skrev:
Men det funkar??
Jo, nu har jag testat din första variant igen och fick till det. Måste läst fel i din text tidigare. Däremot upplever jag att det ger lite skilda resultat.
Din första variant ger lite mer glow i softningen.
Den andra som jag testade med highpass i eget lager ger lite mer subtil softning.
Däremot får man inte riktigt tillbaks originalskärpan i detaljer utan att sudda i effektlagren.

/jer.
 
ANNONS