Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7 iii

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmafenty

Ny medlem
Hej!
Efter att tidigare ha fotat med en Canon 550D så köpte jag i somras en spegellös Sony Alpha7 iii.
Jag sliter mitt hår över att jag inte får inställningarna som jag vill ha det. För tillfället är det skärpedjupet jag vill ställa in på manuellt läge, men inte får till. Någon som vill hjälpa mig?
Emma
 

Snuddas

Aktiv medlem
Hej!
Efter att tidigare ha fotat med en Canon 550D så köpte jag i somras en spegellös Sony Alpha7 iii.
Jag sliter mitt hår över att jag inte får inställningarna som jag vill ha det. För tillfället är det skärpedjupet jag vill ställa in på manuellt läge, men inte får till. Någon som vill hjälpa mig?
Emma
Skärpedjup bestäms av bländarval och har endast med objektiv att göra. Stor bländaröppning=kort skärpedjup, liten bländare=längre skärpedjup. Med kamerans "standardinställning" ändras bländaren med den främre kameraratten. Om objektivet har bländarring kan denna ställas in direkt på objektivet, annars endast med den främre ratten.
Om du vill ställa skärpa manuellt: tryck på Fn-knappen på baksidan och välj "Fokusläge". Stega till MF och tryck OK! Om du har "Konturförst." (kalls även "Focus Peaking") inställt från menyn kan du använda det förvalda färgkonturen för att se var skärpan hamnar.
För att göra manuella inställningar kan du behöva göra vissa ändringar i menyn. Jag förslår att du bekantar dig med Menyn genom att skaffa en handbok på Sonys hemsida (finns digital sådan att använda, går även att ladda hem) och bläddra igenom kamerans alla menyrubriker så att du blir bekant med alla inställningar som kan vara användbara för dina behov.
 
Senast ändrad:

Emmafenty

Ny medlem
Skärpedjup bestäms av bländarval och har endast med objektiv att göra. Stor bländaröppning=kort skärpedjup, liten bländare=längre skärpedjup. Med kamerans "standardinställning" ändras bländaren med den främre kameraratten. Om objektivet har bländarring kan denna ställas in direkt på objektivet, annars endast med den främre ratten.
Om du vill ställa skärpa manuellt: tryck på Fn-knappen på baksidan och välj "Fokusläge". Stega till MF och tryck OK! Om du har "Konturförst." (kalls även "Focus Peaking") inställt från menyn kan du använda det förvalda färgkonturen för att se var skärpan hamnar.
För att göra manuella inställningar kan du behöva göra vissa ändringar i menyn. Jag förslår att du bekantar dig med Menyn genom att skaffa en handbok på Sonys hemsida (finns digital sådan att använda, går även att ladda hem) och bläddra igenom kamerans alla menyrubriker så att du blir bekant med alla inställningar som kan vara användbara för dina behov.
tack tack tack! Blädarring var bekymret på mitt problem! Du har läst veckans alla bekymmmer! Tack:)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skärpedjup bestäms av bländarval och har endast med objektiv att göra. Stor bländaröppning=kort skärpedjup, liten bländare=längre skärpedjup. Med kamerans "standardinställning" ändras bländaren med den främre kameraratten. Om objektivet har bländarring kan denna ställas in direkt på objektivet, annars endast med den främre ratten.
Om du vill ställa skärpa manuellt: tryck på Fn-knappen på baksidan och välj "Fokusläge". Stega till MF och tryck OK! Om du har "Konturförst." (kalls även "Focus Peaking") inställt från menyn kan du använda det förvalda färgkonturen för att se var skärpan hamnar.
För att göra manuella inställningar kan du behöva göra vissa ändringar i menyn. Jag förslår att du bekantar dig med Menyn genom att skaffa en handbok på Sonys hemsida (finns digital sådan att använda, går även att ladda hem) och bläddra igenom kamerans alla menyrubriker så att du blir bekant med alla inställningar som kan vara användbara för dina behov.
Det är väl inget som hindrar en fotograf att ratta in ett kortskärpedjup med A-läget heller och går det snabbt så funkar ju AF väldigt bra i A7III. Man kan faktiskt missa även med peakingen om man inte fokuserar med hjälp av focusing aid förstoringen.

Även med AF så kan ju fotografen överstyra automatiken om man vill genom att sikta på den som man vill ha i fokus.

Intressant exempel annas på att mekaniska funktioner kan hamna lätt ur synk med kamerahusen. Även mitt 90mm Sony makro glömmer jag ibland hur det funkar. Det kopplar ju om mellan AF och MF genom att man drar fokusringen ut (AF) eller in (MF). Inte helt säker på att jag gillar den lösningen :-(, men det kan väl ursäktas med att det är ett makro.
 
Senast ändrad:
ANNONS